Inbouwen Blue & me + accesoires

Plaats reactie
RHPuntoEvo
Berichten: 3
Lid geworden op: zo aug 13, 2017 21:19
Locatie: Rijpwetering

Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door RHPuntoEvo »

Hallo allemaal,

Vanmorgen ben ik lid geworden van dit forum sinds ik vorige week dinsdag de gelukkige eigenaar ben van een Punto Evo uit 2010. (wat een fijne auto! had dit veel eerder moeten doen :) )

Nu ben ik al ruim een week in mijn vakantie aan het rondrijden geweest en bij dealers langsgegaan om te kijken of het mogelijk is of het originele blue & me pakket (blue & me module, stuurwielbediening, microfoon, iets vergeten?) in te bouwen valt en zo ja of het dan ook nog eens werkt...

Origineel is mijn auto helaas niet uitgerust met blue & me maar de andere handsfree opties vind ik echt niet om aan te zien... Liever de originele radio en geen poespas eromheen is het mooiste vind ik.

De ene dealer schrijft mij een prijs voor van 2200 euro en bij de andere dealer zegt een monteur dat het onmogelijk is.

Nu heb ik verschillende topics bekeken hier op de site en kon hetzelfde topic niet vinden dus heb ik dit topic aangemaakt om jullie expertise in te schakelen.

Dus voor ik de modules koop en misschien iets belangrijks over het hoofd zie:

Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven?
- Is het mogelijk om blue & me in te bouwen
zo ja...
- Welke componenten moet ik dan aanschaffen
- Waar moeten deze componenten aangesloten worden
- Welke afconfiguratie moet ik doen (denk hierbij aan het inleren van het systeem)
- Waar moet ik specifiek rekening mee houden
- Heb je het zelf ingebouwd (foto's) en lijkt het je leuk om dit project met mij samen te doen?
zo nee...
- Heb je er zelf ervaring mee en waar liep je tegenaan?


Zelf ben ik een technische man en werk als uitvoerende medewerker in de IT en kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is omdat het computers zijn en computers zijn dom...
Sinds 08-08-2017 een trotse eigenaar van een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet uit 2010
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door Rudabroda »

Welkom op het forum en veel rij plezier.
Om op je vraag te komen, kijk ook even hier.
Al in 2015 waren deze gedachten al bezig om achteraf B&M in te (laten) bouwen.

Ik denk dat je kan stellen dat als de betreffende kabelboom er niet in ligt je het kan vergeten om origineel B&M te gaan gebruiken, of het kost je echt heel veel geld waar een plaatselijk Fiat dealer je vast meer info over kan geven, maar waarschijnlijk zoals ook al in de eerder post naar voren kwam is de aanschaf van een andere GP een makkelijkere optie..wat je niet gaat doen om dat je hem net hebt. 8)

Mocht je toch besluiten om dit te gaan doen en kosten nog moeite te soparen is een "How to" een leuk idee voor eventuele anderen die het zelfde overwegen.

Tip: Gebruik ook ff de zoekfunctie, als je die nog niet hebt geprobeerd want er staat her en der op het forum best veel info.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
RHPuntoEvo
Berichten: 3
Lid geworden op: zo aug 13, 2017 21:19
Locatie: Rijpwetering

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door RHPuntoEvo »

Hi Rudabroda,

Allereerst bedankt voor je reactie. De makkelijkste weg is natuurlijk een yatour of een aftermarket radio in te bouwen van bijvoorbeeld inbouwnavigatie.com a 450 euro (+ evt. extra kosten).

Als het tegenzit zal ik natuurlijk moeten zwichten voor een van deze opties. Toch ga ik dan pioneren voor alle andere GPC-leden en een makkelijke manual online zetten als het lukt en werkt. Ik had verwacht dat er meer leden waren met dezelfde vraag :). Overigens kan ik nergens op het hele WWW iets vinden over het achteraf inbouwen van B&M dus hoop niet dat ik de enige ben nu :D.

Als er leden zijn die hier deelgenoot van willen worden die in de buurt van Leiden wonen, PM dan even en misschien kunnen we samen het project afronden :).
Sinds 08-08-2017 een trotse eigenaar van een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet uit 2010
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door J.V. »

Ik heb af-fabriek Blue&Me NAV (weliswaar in een Grande Punto) en vind de kwaliteit van de carkit-functionaliteit soms tegenvallen (andere kant hoort een echo). Voor de overige functies van het Blue&Me gebeuren zou ik de moeite en het geld niet uitgeven, maar dat is mijn mening. :wink:

Muziek streamen is - in ieder geval met de versie van Blue&Me die ik heb - ook niet mogelijk (volgens mij in de Evo ook niet, maar dat weet ik niet zeker), waardoor een Yatour met Bluetooth-functionaliteit misschien toch een betere optie zal zijn. :wink: Zelf heb ik een Yatour genomen zonder de BT-functie en zelf een Apple AirPlay-receiver gemaakt m.b.v. een Raspberry Pi Zero die op het Yatour kastje aangesloten is (USB voor stroom en AUX voor de audio). 8)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Tom93
Junior Stato
Berichten: 277
Lid geworden op: zo jun 21, 2015 12:53
Locatie: Limburg

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door Tom93 »

Orginele Cruise control is daar en tegen wel vrij makkelijk achter af in te bouwen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Punto evo 1.4 16v 105 pk
Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door TheoWen »

Wat heb je nodig voor cc? Want als het een paar euro kost dan ga ik het wel maken
Gebruikersavatar
Tom93
Junior Stato
Berichten: 277
Lid geworden op: zo jun 21, 2015 12:53
Locatie: Limburg

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door Tom93 »

Nieuwe stuur krans met schakelaars en in de boordcomputer moet je het laten activeren. Bijna elke punto heeft de bekabeling liggen, maar er zijn uitzonderings gevallen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Punto evo 1.4 16v 105 pk
Gebruikersavatar
Tom93
Junior Stato
Berichten: 277
Lid geworden op: zo jun 21, 2015 12:53
Locatie: Limburg

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door Tom93 »

Ik was voor rond de 150,- klaar

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Punto evo 1.4 16v 105 pk
RHPuntoEvo
Berichten: 3
Lid geworden op: zo aug 13, 2017 21:19
Locatie: Rijpwetering

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door RHPuntoEvo »

Hallo allemaal

Ik heb voor nu besloten, ook gezien mijn budget, om het B&M-pakket inbouwen nog even te laten rusten. Voor nu ga ik verder met Yatour zoals Glenn heeft ingebouwd (zoals beschreven in http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... ue#p268340
Wanneer ik weer wat heb kunnen sparen, ga ik toch proberen om het in te bouwen, alleen al om anderen te laten zien hoe het wel/niet lukt ;) een kennis heeft een garage bedrijf en heeft het laatst bij een 500 succesvol ingebouwd, dus het is wel mogelijk, inclusief activering.

To be continued!
Sinds 08-08-2017 een trotse eigenaar van een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet uit 2010
John_76
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 24, 2017 22:46

Re: Inbouwen Blue & me + accesoires

Bericht door John_76 »

Ik heb op mijn Lancia tot volle tevredenheid met de Yatour gewerkt, muziek en bellen via Bluetooth was perfect.
Nu op mijn Pevo een goed werkende B&M en ook zeer tevreden over. In vergelijk kan ik niet stellen dat B&M meer toevoegd, natuurlijk snap ik wel dat de funfactor van zoiets origineel toevoegen en werkend krijgen een leuk doel op zich kan zijn. Ik ben benieuwd naar je resultaat!
Plaats reactie