Defecte Blue&Me

steffan
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 17, 2017 21:46

Defecte Blue&Me

Bericht door steffan »

Rijd alweer een tijdje rond in een Punto (2012) en gebruikte Blue&me eigenlijk niet. Sinds vorige week gebruik ik het wel, omdat het toch wel handig was. De knoppen op het stuur en de Bluetooth functioneerden prima. Tot gisteren. Sinds gisteren werken de knoppen niet meer, lijkt er geen spanning meer te staan op de USB-poort en is er geen Bluetooth-apparaat meer aanwezig. Daarnaast knippert de kilometerstand op het dashboard. Ik heb de accupolen al een tijdje lost gehad, maar dit heeft niet geholpen. Verder heb ik een update uit proberen te voeren, maar er leek geen update gestart te worden.

De zekering heb ik (nog) niet gecontroleerd, maar aangezien er volgens het boekje meer achter deze zekering zit(bijv. de radio) kan dat het probleem niet zijn.

Ik heb al even gezocht op internet en er lijken nog "donorauto's" te zijn voor een tweedehands module. Echter weet ik niet helemaal zeker welke module ik nodig heb.

Ik heb veel topics in dit forum doorgebladerd, maar nog niet echt een sluitend antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

In het kort mijn vragen:
- Heeft iemand enig idee waar in de auto de Blue&Me module zit in de Punto (2012)? De USB en AUX-aansluiting zit onder de radio bij de versnellingspook, maar zit de module hier ook?
- Moet een eventuele nieuwe module aangemeld worden? Zo ja, kan dit bij een (gemiddelde) Fiatgarage?

- Als bovenstaande lastig blijkt te zijn, is er een mogelijkheid om het knipperen van de kilometerstand uit te zetten?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum!
Balen dat het niet meer werkt. Bij de Grande Punto zit de module volgensmij bovenin het dashboardkastje. Ik vermoed dat ‘ie bij de Evo daar ook zit.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
steffan
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 17, 2017 21:46

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door steffan »

Bedankt. Al ben ik al bijna een half jaar lid hier ;)

De Blue&Me lijkt boven het dashboardkastje te zitten. Ik heb het paneel nog niet los durven trekken, maar ik moet me wel sterk vergissen als het deel wat je kan zien niet de B&M module is. Zal eens kijken hoe ik het paneel los kan krijgen.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door evospark »

Wat je even kunt doen is naar de site gaan(Russisch) 7zap.com en daar even een soort gelijke Punto( bj en uitvoering) selecteren en kijken hoe het bevestigd zit. Dan weet je exact wat je tegen kunt komen aan bevestiging e.d. Leuk wel, je dient op deze site een aantal keer de tas selectie aan te passen. De eerste staat meteen op de begin pagina rechts boven. Laat maar weten of dit helpt, kan nog even mee gaan zoeken als dat je verder kan helpen. Succes !!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door J.V. »

steffan schreef:Bedankt. Al ben ik al bijna een half jaar lid hier ;)
Ik had het gezien, maar aangezien dit topic je eerste posts bevat en je jezelf nog niet voorgesteld had, leek een ‘welkom’ me niet misplaatst. :lol:
evospark schreef:7zap.com
Handige site; die kende ik nog niet!
Ik gebruikte voorheen de catalogus op de site van Tuynder.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door evospark »

Die pak ik ook wel eens maar deze site die ik je stuurde kun je van meerdere kanten vaak even een kijkje nemen om een situatie goed te beoordelen. Makkelijk bij het demonteren van onderdelen. Dan gaat er niet zo snel iets stuk.
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
steffan
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 17, 2017 21:46

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door steffan »

Inmiddels zijn we alweer even verder en heb ik ondertussen de module uit de auto gehaald. Hetzelfde weekend (van 13 januari) stond ik namelijk met een lege accu. Het lijkt erop dat de defecte module de accu heeft leeggetrokken. De module zat inderdaad bovenop het dashboardkastje. Het kastje loshalen en de module verwijderen was zo gedaan.
Inmiddels ook een andere module besteld en ontvangen. Heb de module even getest en deze werkt weer als voorheen. Helaas moet ik het nu even doen met een frans sprekende dame, maar dit zou met een taalupdate op te lossen zijn.

Alles werkt prima met de nieuwe module, incl. knoppen op het stuur en de tekst in het display. Alleen knippert de KM-stand nog. Dit zou op te lossen moeten zijn met een proxi alignment.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door J.V. »

Mooi om te horen dat het weer werkt. :-]
Wat ga je met de defecte module doen? Ik weet niet hoe zo’n printplaat eruit ziet, maar als het enkel wat opgebolde condensatoren zijn, zou je ‘m misschien nog kunnen repareren en verkopen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
steffan
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 17, 2017 21:46

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door steffan »

Vandaag de module weer definitief ingebouwd. Eerst een proxi alignment uitgevoerd met MES. Daarna een taal- en software-update van de Blue&me module uitgevoerd, dus de dame praat weer Nederlands. Nu werkt het weer zoals het zou moeten en knippert de km-stand ook niet meer. :)

Ik heb de oude module open gehad en hier was niks aan te zien. Geen bolstaande condensators en/of verbrande componenten.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door J.V. »

Ah, oké.
Nouja, fijn dat het weer werkt in ieder geval! 8)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door Pnappel21 »

Hey Steffan.
Mag ik je vragen wat een nieuwe module je ongeveer gekost heeft? Bij mij exact dezelfde symptomen en heb jou diverse pogingen ook uitgevoerd om er weer leven in te krijgen maar ben bang dat ik de module ook moet vervangen.. dankjewel alvast voor je reactie!
Groeten Nick
steffan
Berichten: 6
Lid geworden op: za jun 17, 2017 21:46

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door steffan »

Nick, ik heb via onderdelenlijn een tweedehands module geregeld. Daarvoor heb ik 135 euro betaald (incl. verzendkosten). Ik kreeg er wel een ECU (voor een 1.2 Benzine motor), een contactslot en een deurhendel bij. :-]
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door J.V. »

:lol: hoezo dat dan?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kam-Wen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 8:58

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door Kam-Wen »

Ik heb een blue en me systeem in mijn fiat punto evo van 2012. Van de een op de andere dag is hij dood gevallen. Geen usb en lichtje blijft knipperen. Op de usb poort sloot ik vaak mijn telefoon of navigatie aan om op te laden. Blijkbaar mocht dit niet? Hij verzamelt dan zoveel informatie dat hij dan over zijn nek gaat. 2018 februari is hij overleden. Mag dit want zo is hij mij in ieder geval niet verkocht dat ik NIKS met de usb mocht doen en dat deze enkel voor updates is. Lijkt mij dat ze dan die hele aansluiting moeten verwijderen en ergens bij de CAN aansluiting moet plaatsen zodat gebruikers jiks met de usb aansluiting doen. Of ben ik nou gek?
GioBrown
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mar 09, 2018 11:23

Re: Defecte Blue&Me

Bericht door GioBrown »

Beste mede Fiat rijders,

Ik loop met mijn Punto Evo tegen hetzelfde probleem aan. Kilometerstand knippert, Blue&Me werkt niet meer, USB slot doet ook niks meer.
Ik heb op 7zap.com gekeken, maar kom er niet helemaal uit. Zit de module achter de radio?

Brutale vraag: Is er iemand hier op het forum die mij kan helpen met het inbouwen van een nieuwe module? Uiteraard tegen betaling. In/of rond Utrecht zou top zijn!

Alvast bedankt!
Plaats reactie