Achteruitrijcamera

dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hoi j.v.

Aangsloten zoals op foto. De rode draad op een roze draad van de radio(reverse). De tulp op de cam-vin. Nu krijg ik geen beeld door op de radio?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Die roze draad is de verkeerde (heb ik destijds ook geprobeerd maar daar kwam nooit +12V op te staan). Als het goed is zit er aan de ISO-kabelboom (die met de twee zwarte connectors die de radio in gaan) een bruine draad met het labeltje REVERSE en/of zit er een rode CAM-POW draad aan de AV-kabelboom (waar meerdere tulpconnectors aan zitten).

Mocht het niet lukken: even met een multimeter doormeten op welke draad +12V komt te staan als je de auto in de achteruitversnelling zet. Wel lampjes van de camera aan maar geen beeld? Even AUX-VIN gele connector proberen i.p.v. CAM-VIN. Werkt het dan nog niet: CANbus protocol in de Factory settings controleren.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hoi j.v.

In mijn geval was de roze draad de reverse draad. Nu nog ff uitzoeken in de instellingen van de radio wat er moet worden aangepast? Mocht iemand advies hebben alvast dank hiervoor :-] :-]
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Kijk eerst even goed naar de beschikbare kabels (mogelijk is er nog een tweede REVERSE draad). Plaats anders eens een foto van je radio (en het aansluitschema dat op de radio staat) en de kabelbomen. Welke Android versie draait er op je radio?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hoi J.v.

De radio en camera zijn nu aangesloten door een technisch iemand. Hekaas nog geen videosignaal. Zit net weer op zijn plaats in de auto :( anders had ik fotos geplaatst. De radio draait op android 8.1 volgens specificaties van fabrikant.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Algon »

Brand de verlichting van het cameraatje wel? Als deze niet brandt krijgt deze uiteraard geen signaal/stroom. Mocht de verlichting wel branden en je hebt geen beeld, dan ligt het ergens anders aan.
Het is in principe zeer eenvoudig aan te sluiten dus ga er van uit dat ergens iets verkeerd zit aangesloten.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Inderdaad. Handigste is - zoals ik in een eerder bericht al aangaf - om even met een multimeter door te meten op welke draad +12V komt te staan als je de auto in de achteruitversnelling zet. Wel lampjes van de camera aan maar geen beeld? Even AUX-VIN gele connector proberen i.p.v. CAM-VIN. Werkt het dan nog niet: CANbus protocol in de Factory settings controleren.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hoi,

Ja de verlichting van de camera brand als de versnelling in de achteruit staat, het schermpje springt er ook op echter met de melding : no video signal.
Heb een foto gemaakt van aansluitschema maar krijg deze niet toegevoegd??
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hierbij het schema handmatig :D
1 battery + 12 v
2 rear right out +
3 front right out +
4 rear left out -
5 front left out -
6 acc +
7 reverse control
8 ant amp control
9 key2 spare bi
10 can rx
11 light control
12 steering gnd
13 key 1
14 can - tx
15 brake control
16 front left out +
17 rear left out +
18 frontright out -
19 rear right out -
20 gnd (battery)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Als de lampjes van de camera branden zodra je de achteruitversnelling inschakelt (en de lampjes uit gaan zodra je een andere versnelling kiest), betekent dat dat de stroomvoorziening van de camera op de juiste manier aangesloten is. :arrow:

Kwestie van even de verschillende video inputs proberen (gele connectors).
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Alle stekkers net geprobeerd met geen resultaat. Moet dan toch een instelling zijn?
Toen de stroom zat aangesloten op kentekenverlichting had ik wel beeld alleen toen bleven de lampjes constant branden.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Da’s wel heel vreemd. De camera krijgt 12V; of dat nou via de kentekenverlichting of via de radio gaat zou geen verschil mogen maken. Ook de massa via de gele connector lijkt goed te zijn, anders zouden de lampjes op de camera niet branden. CANbus protocol lijkt goed te staan aangezien de camera stroom krijgt op het moment dat je de achteruitversnelling inschakelt. Het kan ook nog zo zijn dat de radio onvoldoende stroom kan leveren aan de camera en dat je daardoor geen beeld krijgt, dat had iemand anders op het forum ook. Dat zou ook verklaren waarom je via de kentekenverlichting wél beeld kreeg.

Maar... ik heb zelf al eens meegemaakt dat het ‘m in de gele connectors zat (slecht contact). Ik zou de gele connector eerst eens aansluiten op de AUX-VIN en dan de AUX video app openen. Krijg je dan wel beeld? Zo nee, beweeg de gele connectors eens wat om te zien of het een slecht contact is.

Als het dan nog niet werkt zou je een aftakking kunnen maken op de achteruitrijverlichting; dan krijgt de camera ook alleen stroom als je ‘m in de achteruitversnelling zet. Kijk ook eerst even of er nog een ander draadje zit aan de kabelboom van de radio waar ook de tulpconnectors aan zitten. In mijn geval was er ook een CAM-POW draad.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Hoi,

Vandaag een aftakking laten maken op de achteruitrijverlichting, dat werkt goed. Versnelling in zijn achteruit en de lampjes gaan aan, versnelling in zijn vooruit en de lampjes gaan uit. Maar helaas nog geen beeld. Nog steeds de melding : no video signal.
Geprobeerd diverse stekkers te veranderen maar helaas geen resultaat :(
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Vreemd. Lijkt me toch dat de gele connector niet goed aangesloten is. Andere mogelijkheid is kabelbreuk of je cameraatje is defect. Je hebt niet toevallig nog een tweede cameraatje om te testen? Als je de mogelijkheid hebt om foto’s van de bekabeling (aan de kant van de radio) te maken zou dat ook handig zijn.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
dahlia72
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: za okt 10, 2015 17:56

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door dahlia72 »

Cameraatje deed het wel toen deze zat aangesloten op kentekenverlichting :D
Heb helaas geen tweede cameraatje liggen :?
Weet helaas niet hoe ik fotos moet plaatsen.
Ga ervanuit dat een instelling fout sttat? Heb contact gezocht met leverancier en wacht zijn antwoord af :lol:
Plaats reactie