17 of 18 inch/Veren of schroef

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Filip de Matos
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 29, 2017 22:26

17 of 18 inch/Veren of schroef

Bericht door Filip de Matos »

Hallo allemaal

Eerst en vooral zal ik me wat voorstellen.
Mijn naam is Filip en ben 19j oud, woon in België en sinds een paar maanden heb ik een nieuwe Fiat Punto aangeschaft als eerste wagen om hiermee naar hogeschool te rijden. Ik was meteen verliefd op de wagen maar vond toch dat er hier en daar wat aan mocht verbeterd worden.

Nu heb ik al wat uren versleten op het forum om een antwoord te zoeken op 2 zeer algemene vragen, ten eerste zou ik graag mijn Punto wat verlagen. Ik twijfel namelijk tussen 2 opties: Novitec veren of AP-schroefset.
Ten tweede zou ik ook graag andere velgjes nemen, maar weet niet goed of ik voor 17 duim of 18 duim zou gaan.
Ik ben nieuw in dit wereldje dus mijn kennis is nog niet zo heel uitgebreid.

1: Novitec of AP-schroef? Ik rij elke dag wel gemiddeld 100km, waarvan 60km autostrade, dus ik twijfel of ik wel een schroef zou nemen door het comfort (dat er vermoed ik amper is), of zou gaan voor een setje veren maar dan misschien een stuiterbakje heb en mijn potten na 70.000km mag vervangen.
Iemand hier ervaring mee en eventueel wat tips?

2: 17 of 18 inch? Ik heb gelezen dat hier veel mensen op 17 inch rijden en een kleiner deel op 18, maar helaas zijn vele van deze berichten zo oud dat de foto's die erbij geplaatst zijn niet meer zichtbaar zijn. Mijn vraag is nu of jullie wat foto's zouden willen plaatsen zodat ik een beter beeld kan krijgen van het verschil?
(Mijn oog staat gericht op een set TEC SPEEDWHEELS AS2's in zwart)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten
Filip
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 17 of 18 inch/Veren of schroef

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum Filip!

Op je vragen kan ik niet specifiek in gaan, maar er zijn hier op het forum vast leden die je verder kunnen helpen. Volgens mij zijn ze in BE wel strenger op aanpassingen bij de keuring, dus daar moet je wel ook even rekening mee houden. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: 17 of 18 inch/Veren of schroef

Bericht door DPhilippi »

Hi Filip,

Ik rij zelf momenteel op Novitec veren, geen enkel probleem mee. Echter is een AP schroefset wel de betere keuze. Zo goed als iedere Punto die op een schroefset gaat, kiest voor AP. Binnenkort gaan mijn veren er ook onderuit ;-).

Wat betreft 17 of 18 inch; beide maten kunnen zonder enkel probleem. Je moet alleen rekening houden met eventuele ET en J waardes, mocht je voor een aparte maat velgen gaan. Het is natuurlijk logisch dat 17" comfortabeler rijd dan 18", omdat je simpelweg een maatje dikkere banden kunt pakken. 17" wordt over het algemeen gereden op een 45 band. 18" op een 40 band. De breedte van de banden variëren vaak tussen 205 of 215.
Gebruikersavatar
Filip de Matos
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 29, 2017 22:26

Re: 17 of 18 inch/Veren of schroef

Bericht door Filip de Matos »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal dan maar van de eerste keer meteen voor een ap-schroefset gaan ipv de veren, spaart me natuurlijk wat geld uit als de kans toch groot is dat ik zou overgeschakeld zijn + van een schroef ben ik 100% zeker dat het legaal is in België.

Nu zou ik juist nog willen weten hoe het is om lange afstanden te doen met een schroefset :?:
Gebruikersavatar
Filip de Matos
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 29, 2017 22:26

Re: 17 of 18 inch/Veren of schroef

Bericht door Filip de Matos »

Heb intussen een schroefset van ST-Suspentions laten installeren bij KEAN en ben er meer dan tevreden over, lekker 4-5cm laten zakken en het rijdt super, zeker niet te hard en perfect te doen voor zowel stadsverkeer als autostrade. Nu eerst even wat inrijden en dan laten uitlijnen en laten keuren.

Nu enkel nog een mooi setje velgen en ik ben tevreden.
Plaats reactie