(c) copyright|Jeroen Vlemmix


K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Berichtdoor htevents » wo okt 23, 2019 7:35

Waarom zou je niet langer de intercooler gebruiken? Pas na de turbo gaat de lucht door de intercooler. Warme lucht zuig je alleen aan als het filter in de warme lucht wordt geplaatst. Als je het filter wat lager, maar wel weg van water kunt plaatsen (warme lucht stijgt naar boven), kan er zeker wel koude(re) lucht aan worden gezogen.
htevents
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do jul 26, 2018 19:27

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Berichtdoor willeme1 » wo nov 06, 2019 3:26

Heeft behalve een hoop herrie in je auto geen enkel nut. Integendeel je verliest er power mee en je verbruik stijgt enorm door verkeerde waarden van luchtmassa meter
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 148
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Berichtdoor detroit_diesel » wo nov 06, 2019 11:54

Op het Engelstalige forum was een guy hier ook mee bezig. https://www.fiatforum.com/500/320830-1-3-mjet2-95bhp-custom-induction-kit.html
Hij heeft metingen gedaan van de luchtmassameter en daaruit blijkt dat je wel meer lucht kan aanzuigen t.o.v. standaard luchtfilter.
Ik heb ook mijn twijfels of je performance niet gewoon achteruit gaat doordat je ECU hier niet goed mee omgaat (als je geen waarden aanpast) Ook heeft hij niet de inlaattemperatuur gemeten alsmede geen vermogensbank test helaas.
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 47
Geregistreerd: ma dec 03, 2018 16:33

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Berichtdoor htevents » do nov 14, 2019 17:04

Ik snap wat willeme1 zegt. Herrie zal je waarschijnlijk krijgen. Dat de luchtmassameter verkeerde waarden leest lijkt me zowel waar als niet waar. Een LMM meet hoeveel luchtmassa er naar binnenkomt en stemt daar de brandstof toevoer op af. Echter is het denk ik niet de hoeveelheid die de LMM meet, maar dat er vaak bij een open luchtfilter systeem meer warme lucht aanwordt gezogen, dus de LMM meet wel meer lucht, maar de lucht bevat minder zuurstof, dus slechtere verbranding en hoger verbuik. Echter zal bij een goed geplaatst filter wel gewoon koude lucht worden aangezogen.

@detroit: Die gast heeft volgens mij enkel de hoeveelheid lucht gemeten, geen zuurstof/temperatuur waardes die wel essentieel zijn bij verbranding. Ik kan me niet voorstellen dat deze persoon goede prestaties heeft met dat filter gezien de alleen maar warme lucht op zal zuigen met de plek waar het filter zit.

Ik zie er dan op dit moment ook van af om dat te gaan doen, puur omdat ik niet veel tijd heb nu, het moet zeker geen haast klus worden en omdat ik mijn auto nu lekker stil vind. De mogelijke prestatie winst lijkt me nihil, tenzij helemaal uitgemeten en op een goede plek, waar minstens net zulke koude lucht als origineel aan kan worden gezogen.
htevents
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do jul 26, 2018 19:27

Vorige

Keer terug naar Tuning en styling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten