iemand meer info of erv. met luchtfilt.

Plaats reactie
woter22
Berichten: 1
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 13:04
Locatie: wevelgem

iemand meer info of erv. met luchtfilt.

Bericht door woter22 »

Ik heb mij onlangs een GP 1,3mjt sport in het caraiben oranje aangeschaft met tal van opties om hem een beetje sportiever te zetten. nu ben ik aan het kijken bij novitec om een voorspoiler te bestellen maar had graag een iets sportiever geluid gecreerd zonder aan de uitlaatlijn te moeten veranderen. Bij mijn vorige wagen een punto hgt 1800 had ik een luchtfiltersysteem zitten van k&n en was daar zeer tevreden over. nu zou ik er een van novitec willen aanschaffen maar er staat niets van omschrijving bij op de site, kan iemand me meer informatie geven

groetjes and keep always punto minded
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Als eerste, het blijft natuurlijk een diesel. Ten tweede:
CM 148
Novitec Maxxair intake systeem
voor 1,3 JTD
i.v.

Novitec is bezig met een luchtfiltervervanging, ik weet niet zeker of dit een vervangend filter is of een inzet filter. Lijkt sterk op het eerste.

Wat betreft de voorspoiler staat deze in de prijslijst:

DK 280
Novitec voorspoilerlip
230,--
C

Die is er al dus :)
Seat Leon 1.9 TDi
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

volgens mijn is er nog geen "open"-luchtfilter te verkijgen (bahalve de Maxxair)voor de GP wel een vervangings(sport)filter.

of je moet iets universeels willen zoals bv samco
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
Peter_R
Junior Stato
Berichten: 438
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 21:01
Locatie: Haarlem

Bericht door Peter_R »

Afbeelding

weet iemand of het luchtfilter achter deze kap zit (en dan weer in het luchfilterhuis of ìs dit het luchtfilterhuis? anders wordt het misschien wel lastig er een open luchtfilter in te plaatsen?

en weet iemand wat dat rare plastic vierkante doosje is op de luchtinlaatslang helemaal links?
Gebruikersavatar
Peter_R
Junior Stato
Berichten: 438
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 21:01
Locatie: Haarlem

Bericht door Peter_R »

hoort dit onderwerp trouwens niet onder Techniek?


[mod:tony] onderwerp verplaatst naar TECHNIEK
Skippy
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: za sep 09, 2006 20:51
Locatie: Utrecht

Bericht door Skippy »

Peter_R schreef:Afbeelding

weet iemand of het luchtfilter achter deze kap zit (en dan weer in het luchfilterhuis of ìs dit het luchtfilterhuis? anders wordt het misschien wel lastig er een open luchtfilter in te plaatsen?

en weet iemand wat dat rare plastic vierkante doosje is op de luchtinlaatslang helemaal links?
Dit is het luchtfilterhuis ja en het filter zit daar waar je die 3 schroefjes / boutjes ziet zitten.
Als je deze los draait kan je hem splitsen en het filter vervangen.

Dat plastic doosje is een beetje onduidelijk, een 1200 heeft hetzelfde luchtfilterhuis, maar niet dat doosje.

Volgens vele is dit een buffertje om trillingen in de luchtstroom te voorkomen.
Het is idd niet het meest simpele systeem om een open filter op te monteren, maar het is wel mogelijk!
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Bericht door LaTiNo »

Ik heb dit toevallig nagevraagd bij een ingenieur van K&N toen ik nog overwoog om een diesel te nemen. Wat doet het met het geluid enzo.


Bij het monteren van een OLF op een diesel zit je met het probleem dat het het kenmerkende dieselgeluid KAN versterken, maar dat is afhankelijk van de motor, het filter en de aanzuigbuis.
Daarnaast kan het geweldige geluid dat je vaak bij een benzinemotor hoort flink tegenvallen (hoorde ik weer van de eigenaar van een Bravo-diesel met OLF.

quote van de ingenieur:
Het geluid op een diesel is wel degelijk anders dan een benzine; dat komt door het verbrandingsproces zelf dat in een diesel nou eenmaal heel anders is. Afhankelijk van waar een open luchtfilter op een diesel zit, hoor je bv. de turbo meer of minder (afblazen ook), of juist meer dat typische dieselgeluid (ben ik geen fan van, maar ja). Ook is het op een standaard diesel niet zo makkelijk om vermogen te halen met een filter alleen, ik zal je de technische details besparen maar het is wel zo. Echter, als er daarna gechipt wordt heeft een open luchtfilter wel degelijk zin, dan pakt het in de regel veel meer vermogen dan op een ongechipte auto.
Een ander mogelijk probleem is dat er meer vocht in je LMM kan komen (ik neem aan dat ook de 1.3JTD er een heeft) waardoor de levensduur (en dus ook de prestaties) heel erg bekort worden.
Gebruikersavatar
Peter_R
Junior Stato
Berichten: 438
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 21:01
Locatie: Haarlem

Bericht door Peter_R »

dat van het vocht dat op de luchtmassameter heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb hier wat forums over afgepluist en volgens mij valt het wel mee.
de LMM zou dan eerder stuk gaan en sneller vervangen moeten worden.
joedelta

Bericht door joedelta »

Van K&N is nu een open luchtfilter beschikbaar voor de GP, o.a. leverbaar door FIAT Welt.de:

klik

Afbeelding
Plaats reactie