Openluchtfilter
- Fiat043
- Junior Stato
- Berichten: 431
- Lid geworden op: vr jan 04, 2013 21:59
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Openluchtfilter
Hallo allemaal!
Ik hoorde laatst iemand langsrijden met een heerlijk geluid.
Nu hoorde ik dus van diegene dat hij de originele uitlaat onder zat, en dus alleen een openluchtfilter had.
Maar wat zijn eigenlijk de voor en nadelen aan een openluchtfilter.
Zijn er ook verschillen in merken of types en moet ik rekening houden?
En welk merk of type gebruiken jullie zelf?
Stel dat ik er een zou pakken, moet ik dan nog dingen aanpassen?
Alvast bedankt!
Ik hoorde laatst iemand langsrijden met een heerlijk geluid.
Nu hoorde ik dus van diegene dat hij de originele uitlaat onder zat, en dus alleen een openluchtfilter had.
Maar wat zijn eigenlijk de voor en nadelen aan een openluchtfilter.
Zijn er ook verschillen in merken of types en moet ik rekening houden?
En welk merk of type gebruiken jullie zelf?
Stel dat ik er een zou pakken, moet ik dan nog dingen aanpassen?
Alvast bedankt!
Re: Openluchtfilter
Groot voordeel : het GELUID -]
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Re: Openluchtfilter
iedereen heeft zijn eigen mening.
Maar K&N heeft kits kosten wel 140 t/m 170 euro.
bmc kan je ook laten maken door bepaalde bedrijven. kost ook wel wat.
de 1 zegt dat hij zuinig wordt de andere zegt dat het gaat zuipen. Licht er maar net aan hoe vaak je trapt
Het geluid is echt wel gaaf. zonder dat je een sport uitlaat nodig hebt.
Dit is mijn filter:
dit heeft mij in totaal 50 euro gekost.
aluminium buizen bij de gamma filter had ik nog met adapter ringen.
Dat linker carterfilter zit nu alleen in de buis omdat de geur in me ventilatie lucht kwam dus heel erg stinkt
Normaal gesproken zit deze ook op het standaard filter
Maar K&N heeft kits kosten wel 140 t/m 170 euro.
bmc kan je ook laten maken door bepaalde bedrijven. kost ook wel wat.
de 1 zegt dat hij zuinig wordt de andere zegt dat het gaat zuipen. Licht er maar net aan hoe vaak je trapt
Het geluid is echt wel gaaf. zonder dat je een sport uitlaat nodig hebt.
Dit is mijn filter:
dit heeft mij in totaal 50 euro gekost.
aluminium buizen bij de gamma filter had ik nog met adapter ringen.
Dat linker carterfilter zit nu alleen in de buis omdat de geur in me ventilatie lucht kwam dus heel erg stinkt
Normaal gesproken zit deze ook op het standaard filter
- Fiat043
- Junior Stato
- Berichten: 431
- Lid geworden op: vr jan 04, 2013 21:59
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Openluchtfilter
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga eens bij een autozaak navragen.
Maar zijn er buiten k&n geen andere die aan te raden zijn?
Ik ga eens bij een autozaak navragen.
Maar zijn er buiten k&n geen andere die aan te raden zijn?
Re: Openluchtfilter
BMCFiat043 schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga eens bij een autozaak navragen.
Maar zijn er buiten k&n geen andere die aan te raden zijn?
Green
Pipercross
- provsen
- Avere Una Vita
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
- Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)
Re: Openluchtfilter
Wat zou de beste zijn qua prijs? Voor de type 1.4 8v 77pk? Heb nog niet echt iets gevonde voor de mijne :p
Re: Openluchtfilter
Ligt aan je budget. En wat je ermee wilt bereiken. Ga je voor geluid dan kun je voor k&n, green of pipercross openlucht filter gaan(ik zou persoonlijk voor en van de laatste twee kiezen) Ga je meer voor de performance zou ik voor een filter kiezen met een gesloten carbon airbox zoals de BMC CDA of een Pipercross viper.provsen schreef:Wat zou de beste zijn qua prijs? Voor de type 1.4 8v 77pk? Heb nog niet echt iets gevonde voor de mijne :p
Re: Openluchtfilter
Ik heb sinds een paar maanden een pipercross openluchtfilter.
Deze is door ronald van vireo (savali) auto in houten geplaatst.
Het geluid is echt gruwelijk. Ik zou zeggen: DOEN !!
Deze is door ronald van vireo (savali) auto in houten geplaatst.
Het geluid is echt gruwelijk. Ik zou zeggen: DOEN !!
Sander: De trotse ex-eigenaar van een bij Savali gechipte (145 pk, 240 nm) zwarte GP 1.4 T-jet SPORT
17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.
Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.
Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
Re: Openluchtfilter
Hier een foto van voor de ingreep:
En van erna:
En van erna:
Sander: De trotse ex-eigenaar van een bij Savali gechipte (145 pk, 240 nm) zwarte GP 1.4 T-jet SPORT
17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.
Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
17" Velgen, Blue&me, Cruisecontrol, Zwarte zijknipperlichten, Pipercross luchtfilter.
Inmiddels de trotse eigenaar van een Focus 1.6 ecoboost
Re: Openluchtfilter
Zou je bij een 1.2 69PK iets bereiken met een van bovenstaande luchtfilters dan wel een K&N inlegfilter?
Re: Openluchtfilter
luchtfilters zijn puur voor geluid, pks moet je niet verwachten
Life is better on 2 wheels
Re: Openluchtfilter
Ja snap ik, dan zou zo'n mooie buis onder je motorkap meer bereiken dan een inlegfiltertje of niet?
Re: Openluchtfilter
niet echt... meestal dient die buis voor een openluchtfilter te kunnen gebruiken en voldoende zuurstof te geven waardoor je een sportiever geluid krijgt.EvoDaan schreef:Ja snap ik, dan zou zo'n mooie buis onder je motorkap meer bereiken dan een inlegfiltertje of niet?
Soms is een inlegfilter wel beter omdat een openluchtfilter warme lucht kan binnentrekken.
in mijn RS gebruik ik een afgesloten luchtfilter, dus geen inleg of openluchtfilter maar een BMC CDA, zie volgend topic met foto's:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... it=mooiste" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is een BMC CDA:
Life is better on 2 wheels
- provsen
- Avere Una Vita
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
- Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)
Re: Openluchtfilter
Jah als er geen sprake is van klein beetje prestatieverbetering dan doe ik het gewoon niet het geluid kan gestolen worden hehe wou eigenlijk voor net wat beter op te trekken een kopen en steken
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 121
- Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17
Re: Openluchtfilter
Echt prestatieverbereting krijg je met PK monsters..
Ik merkte op mijn vorig geownde 200sx met 350 PK bijvoorbeeld wel het verschil met standaard filter en Ram air.
Ook hier is natuurlijk weer verschil in.
Je hebt WAI (warm air intake):
Filter wat in de motorruimte zit (in feite wat de meeste personen hebben). Krijgt warme lucht binnen. Is dit beter of slechter. Tjaa dat laat ik liever aan de geleerde over. De ander zegt van wel de ander niet.
CAI (Cold air intake).
Dit is meestal een filter met een lange buis. De daadwerkelijke filter zit meestal onder in de bumper zodat hij via een mistlampgat of grille koude lucht op de filter krijgt. Hierdoor word het transport traject van lucht wel een stuk langer. Dus onder de geleerde is er nog wel eens de discussie of VEEL koude lucht (dichtheid) maar dan een lang transport of WEINIG warme lucht maar een veel korter transport. Dus in feite wat is beter kwa prestaties.
Dan heb je nog RAM air.
Ja als ik het uitleg snap je de benaming mischien. Dit is in feite hetzelfde als een Cold air intake alleen zit er vaker dan een soort van Kelk op de buis wat door de bumper heen komt (of op de bumper zit). Door deze kelkvorm word de koude rij lucht door het konische gedeelte van de kelk de buis in (geramd). Hierdoor krijg je een sterkere / betere flow.
Wat bereik je er nu mee. Bij koude lucht zitten de moleculen dichter bij elkaar dus in feite is koude lucht compacter. Daardoor kun je meer koude lucht vervoeren door een filter / buis als warme lucht omdat bij warme lucht de dichtheid kleiner is en de moleculen verder uit elkaar zijn.
Koude lucht kan er dus meer door wat betekend meer lucht in je inlaatstuk.. af laten stellen met meer benzine ----> mengsel word groter ---> PK's!!!!
Volgens mij is het ongeveer zoiets.
Doe j op een 70 pk of 90 pk punto een filter is het inderdaad zoals al vaker gezegt hierboven voor het geluid en eventueel de looks. Je hoeft er weinig van te verwachten.
Ik merkte op mijn vorig geownde 200sx met 350 PK bijvoorbeeld wel het verschil met standaard filter en Ram air.
Ook hier is natuurlijk weer verschil in.
Je hebt WAI (warm air intake):
Filter wat in de motorruimte zit (in feite wat de meeste personen hebben). Krijgt warme lucht binnen. Is dit beter of slechter. Tjaa dat laat ik liever aan de geleerde over. De ander zegt van wel de ander niet.
CAI (Cold air intake).
Dit is meestal een filter met een lange buis. De daadwerkelijke filter zit meestal onder in de bumper zodat hij via een mistlampgat of grille koude lucht op de filter krijgt. Hierdoor word het transport traject van lucht wel een stuk langer. Dus onder de geleerde is er nog wel eens de discussie of VEEL koude lucht (dichtheid) maar dan een lang transport of WEINIG warme lucht maar een veel korter transport. Dus in feite wat is beter kwa prestaties.
Dan heb je nog RAM air.
Ja als ik het uitleg snap je de benaming mischien. Dit is in feite hetzelfde als een Cold air intake alleen zit er vaker dan een soort van Kelk op de buis wat door de bumper heen komt (of op de bumper zit). Door deze kelkvorm word de koude rij lucht door het konische gedeelte van de kelk de buis in (geramd). Hierdoor krijg je een sterkere / betere flow.
Wat bereik je er nu mee. Bij koude lucht zitten de moleculen dichter bij elkaar dus in feite is koude lucht compacter. Daardoor kun je meer koude lucht vervoeren door een filter / buis als warme lucht omdat bij warme lucht de dichtheid kleiner is en de moleculen verder uit elkaar zijn.
Koude lucht kan er dus meer door wat betekend meer lucht in je inlaatstuk.. af laten stellen met meer benzine ----> mengsel word groter ---> PK's!!!!
Volgens mij is het ongeveer zoiets.
Doe j op een 70 pk of 90 pk punto een filter is het inderdaad zoals al vaker gezegt hierboven voor het geluid en eventueel de looks. Je hoeft er weinig van te verwachten.