Dagrijverlichting LED

mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Hoi,

Heb vandaag mijn dagrijlichten vervangen door LED, maar deze blijken dus niet te werken (zoals mss verwacht). Ze gaan totaal niet branden en ik krijg een melding "controleer dagrijverlichting". Weet iemand hoe dit op te lossen valt? Met welke weerstand bv?

Tevens heb ik mijn knipperlichten achteraan vervangen door amber leds, deze werken normaal. Maar ook hier krijg ik de melding "knipperlichten controleren". Nog een probleempje is dat de groene pijltjes binnen in de wagen opeens veel sneller knipperen en ook het klikje wat je hoort. Maar de lampen zelf knipperen op een normale interval.

Bedankt voor antwoord
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

De weerstanden moeten (ongeveer) het verschil tussen de originele lampen en de ledjes opnemen.
De drl's zijn 21 watt, dus als jouw ledjes 5 watt zijn, moeten de weerstanden ongeveer 16 watt opnemen.

Dit soort weerstandjes kan je bij elke autozaak krijgen die ook de ledjes verkopen. Soldeerweestanden zijn het goedkoopst, maar je heb ze ook (bijvoorbeeld van Pilot) die je er zo tussen kunt klikken, die hebben dus klemmetjes of stekkers aan de weerstand vast.
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Ja, die plug and play weerstanden heb ik al gezien oa. Waar ik m'n ledjes gekocht heb.
Het probleem is dat bij de punto evo de stekker rechtstreeks in de behuizing wordt gedraaid
Als je dus zo een stekker koopt moet deze een aansluiting speciaal voor de evo hebben? Of is dit altijd zo bij t20 fitting ?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

Als je achter de lamp de kabelboom opent, dan zie je een groene draad. De weerstand moet tussen die groene draad en de massa. Moet je wel even de bumper eraf halen.
Hier een plaatje ervan:
Afbeelding
Het grijze draadje is een door mij gemaakte aftakking van de drl in de draadboom onder de blauwe tape.
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Je plaatst dus de weerstand parallel over het ledje? Wat voor soort weerstand is dit precies ?
Bedankt alvast! :D
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Odelot »

Kun je geen leds krijgen die al een ingebouwde weerstand hebben ofzo? Ik wil ook leds in m'n nieuwe koplampen namelijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Ja er bestaan leds met ingebouwde weerstand. Deze heten dan error free
De leds die in mijn knipperlichten staan nu zijn er bv. Zo
Maar zoals je in mijn uitleg hierboven kan zien werkt dit nog niet 100%
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

mip18 schreef:Je plaatst dus de weerstand parallel over het ledje? Wat voor soort weerstand is dit precies ?
Bedankt alvast! :D
Deze bijvoorbeeld:
http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

ben weerstanden gaan halen in een elektronica zaak. Ik had de ledjes even aangesloten op 12v en dan de stroom gemeten. hieruit heb ik dan de waarde voor de weerstanden berekend. Morgen ga ik ze plaatsen en hopelijk werkt alles :D Ik ga tevens led strips plaatsen onderaan de lamp, hopelijk wordt het een mooi geheel
Gebruikersavatar
Fiat043
Junior Stato
Berichten: 431
Lid geworden op: vr jan 04, 2013 21:59
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Fiat043 »

mip18 schreef:ben weerstanden gaan halen in een elektronica zaak. Ik had de ledjes even aangesloten op 12v en dan de stroom gemeten. hieruit heb ik dan de waarde voor de weerstanden berekend. Morgen ga ik ze plaatsen en hopelijk werkt alles :D Ik ga tevens led strips plaatsen onderaan de lamp, hopelijk wordt het een mooi geheel
En is het gelukt?
Fiat Grande Punto 1.4 8v Prima
Mijn GP klik hier!
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Ik had dus de gloeilampjes vervangen door de leds en parallel hierover de ledstrips en de weerstanden geplaatst. Bij het testen gingen de strips mooi branden, maar de leds in de lamp zelf deden helemaal niets. Ik heb dan nog eens geprobeerd zonder weerstand, maar dan ging de strip ook niet aan.
Nu heb ik dus geen lampjes in mijn oorspronkelijke koplampen staan en enkel de strips met de weerstanden parallel.

De boordcomputer geef wel nog steeds aan dat de drl's niet werken.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

Wat voor weerstanden heb je? Hoeveel ohm en hoeveel watt?
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Ik heb weerstanden van 8,2 ohm en 25W
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

Die verbruiken zo'n 17,5 watt, zou dus goed moeten zijn. Dus rijst dan de vraag: heb je ze goed aangesloten?

17,5 watt samen met wat de leds gebruiken moet in de buurt van de 21 watt liggen, maar het canbussysteem in mijn pevo geeft feen foutmelding met 12 watt leds die ik in als drl's had, dus tenzij jouw leds om een of andere reden veel te veel gebruiken (wat ik me niet voor kan stellen), denk ik dat ze verkeerd aangesloten zijn....
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Normaal zouden ze goed aangesloten moeten zijn.
Op de leds is geen vermogen gegeven, maar ik heb bij aansluiting op 12v de stroom gemeten.
Deze was 0,13A. De leds zouden dus een vermogen hebben van 1,56W .
Samen met de weerstanden zouden ze dan ongeveer 19W gebruiken.
Maar ook de ledstrips staan in parallel, met deze erbij zou alles samen ong. 21W moeten verbruiken.
Plaats reactie