Dagrijverlichting LED

Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

onzin
Gebruikersavatar
arnovanessen
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: zo jul 07, 2013 11:03
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door arnovanessen »

ik leg er een kratje bier op !! bij mij had ik aan 1 kant een led zitten en aan de andere kant de gewone…de gewone lamp werd zo heet dat hij kapot ging…
Afbeelding
GP 1.4 Racing Blue -->arnovanessen<--
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Thegroov »

arnovanessen schreef:
laat ze er maar is een half uur inzitten dan is je andere gloeilamp gewoon kapot…omdat die de extra voltage opvangt van de andere led…dus je moet bij allebei er weerstanden tussen zetten..1 weerstand aan de rechterkant is niet genoeg...
De spanning is constant en overal hetzelfde, namelijk 12 V. De accu kan een iets hogere spanning afgeven, omdat de cellen die er in zitten niet exact bij elkaar 12V zijn, maar dan nog is de spanning overal constant. Tijdens het laden van de accu wil de dynamo wel tot ca. 14 V afgeven, maar ook dat is dan overal gelijk.
Een LED is een light emitting DIODE. De spanning over die over de diode staat is alleen afhankelijk van de stoffen in de diode die de doorslagspanning bepalen. Deze is bij GAs (Gallium arsenide) va. 1,2 Volt (rode leds) en bij blauwe en groene LEDs is die ca. 2 V. Er zitten in een 12 V led altijd meerdere leds in serie, en dat weer in strengen parallel, zodat ze samen onder de 12V blijven. Tevens zit er een voorschakelweerstand ingebouwd, om de stroom te beperken en gelijk te houden in de losse strengen leds.
Bij veel leds zie je dan ook staan: voedingsspanning 12 tot 24 Volt. Ga je nog hoger dan 24 V, dan wil je voorschakelweerstand in de led te heet worden en doorbranden.

Juist doordat de boordcomputer niet apart meet of linksvoor of rechtsvoor kapot is, meet die dus niet of er ongeveer 0,45A door elke lamp loopt, maar meet hij of er samen ongeveer 0,9A door beide lampjes samen loopt.

(heb je nog mazzel dat ik geen bierdrinker ben.... )
Gebruikersavatar
RossoRoy
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: di jan 22, 2013 20:47
Locatie: Brabant

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door RossoRoy »

Het is gelukt check; http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 18#p244118" onclick="window.open(this.href);return false;

voor fotos!
Fiat Grande Punto
T-JET
Gebruikersavatar
arnovanessen
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: zo jul 07, 2013 11:03
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door arnovanessen »

Thegroov schreef:
arnovanessen schreef:
laat ze er maar is een half uur inzitten dan is je andere gloeilamp gewoon kapot…omdat die de extra voltage opvangt van de andere led…dus je moet bij allebei er weerstanden tussen zetten..1 weerstand aan de rechterkant is niet genoeg...
De spanning is constant en overal hetzelfde, namelijk 12 V. De accu kan een iets hogere spanning afgeven, omdat de cellen die er in zitten niet exact bij elkaar 12V zijn, maar dan nog is de spanning overal constant. Tijdens het laden van de accu wil de dynamo wel tot ca. 14 V afgeven, maar ook dat is dan overal gelijk.
Een LED is een light emitting DIODE. De spanning over die over de diode staat is alleen afhankelijk van de stoffen in de diode die de doorslagspanning bepalen. Deze is bij GAs (Gallium arsenide) va. 1,2 Volt (rode leds) en bij blauwe en groene LEDs is die ca. 2 V. Er zitten in een 12 V led altijd meerdere leds in serie, en dat weer in strengen parallel, zodat ze samen onder de 12V blijven. Tevens zit er een voorschakelweerstand ingebouwd, om de stroom te beperken en gelijk te houden in de losse strengen leds.
Bij veel leds zie je dan ook staan: voedingsspanning 12 tot 24 Volt. Ga je nog hoger dan 24 V, dan wil je voorschakelweerstand in de led te heet worden en doorbranden.

Juist doordat de boordcomputer niet apart meet of linksvoor of rechtsvoor kapot is, meet die dus niet of er ongeveer 0,45A door elke lamp loopt, maar meet hij of er samen ongeveer 0,9A door beide lampjes samen loopt.

(heb je nog mazzel dat ik geen bierdrinker ben.... )

oke als jij het zegt geloof ik het haha …maar ik heb gehad dat ik 1kant vervangen had door led en ik doe me lampen aan en ik zie de andere zo kapot gaan…en gloeiend heet was hij…kon hem niet eens vastpakken heel vaag…
maar bedankt voor de info weer wat geleerd !! haha ~]
Afbeelding
GP 1.4 Racing Blue -->arnovanessen<--
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Odelot »

Schopje,

Ik heb nu led dagrijverlichting die een bak licht geeft. Nog nooit gezien zoveel licht uit een led lamp. Heb er geen pics van maar die zal ik binnenkort plaatsen. Ze zijn spierwit. Als je er even in gekeken hebt sta je een minuut met je ogen te knipperen. Ze geven ook geen foutmelding. Weet niet of de dagrijverlichting van een evo canbus is.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Jarre »

is wel met canbus.

linkje vanwaar ze komen? niet tevreden van wat ik nu heb...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Odelot »

Welke heb jij dan? Ik heb ze van retrofitlab vandaan. Zijn wel aardig aan de prijs. Moet nog uit testen of ze blijvend werken overigens. Maar afgelopen dag heb ik ze er een poosje ingehad en dat was geen probleem. Geen foutmelding.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door mip18 »

Ik heb mijn leds nu al een tijdje instaan, hier een foto ervan.

Afbeelding
Vasta
Nuovo Arrivato
Berichten: 19
Lid geworden op: za feb 01, 2014 10:58

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door Vasta »

Iemand een idee hoe het komt dat de DRL's soms vanzelf terug aan gaan, als ze zowel uit staan via de BC en als de auto word stilgelegd maar toch het contact nog op blijft???
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Dagrijverlichting LED

Bericht door DPhilippi »

Ik heb dit topic tè vaak doorgelezen. Er zijn drie zaken die blijven hangen:
- Groene draad - duidelijk waar die zit.
- Massa - maar wat dit precies is en waar ik deze kan vinden is nog een raadsel.
- Pilot weerstandje:
Afbeelding

Ik heb deze leds binnen: http://bit.ly/1TMqEIh" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
De zijkant is 4x1.5w en de led achter de lens is 5w. Bij elkaar 11w en toch geven ze een foutmelding. Beetje jammer! Ik ga dus die 21w pilot weerstandjes bestellen en plaatsen. Het enige wat ik me afvraag is 'hoe' ik dat weerstandje precies moet plaatsen. Heeft iemand daar toevallig een foto of duidelijke uitleg van? .. Iets met een groene draad en de massa :?
Plaats reactie