How to: Camber achterzijde
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 121
- Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17
How to: Camber achterzijde
Beste Mensen,
Gezien ik al een aantal keren de vraag heb gehad hoe ik dit precies gedaan heb komt hier de How to:
Benodigheden:
- Krik
- Ratel met acc.
- Dop 17 voor de wielen en achter volgens mij dop 19 met inwendige torx
- Assteunen
- M12 ringen van 1 mm (en dan de hoeveelheid camber je wilt)
- Kopervet
Wat krijg je ervoor terug:
- Sick Camber
- Tetten
- Duimpjes
- Kut rijgedrag (Neh velt wel mee)
- En natuurlijk eeuwige Swagggg en roemmm! :roll:
Ok goed.
Stap 1:
Krik je auto op onder het achterste krikpunt.
Draai je wiel eraf en leg het eventueel als extra steun onder je bumper.
Zet je assteun eventueel onder je as maar laat je auto wel op de krik hangen. De steun is puur even uit voorzorg mocht de auto van de krik af donderen. Ik had dan wel een fatsoenlijke garagekrik (niet zo'n klein ding).
Het best kun je dan even je achterveer ertussen halen zodat je er met de ratel iets beter bij kan. Het hoeft niet maar het maakt het wel veel makkelijker. Zoals je hieronder ziet ligt bij mij de veer er al langs.
Als het goed is moet het er dan zo uitzien:
Stap 2
Nu je je wiel erlangs heb liggen word het tijd om achter je remschijf te gaan kijken. Je as zit in feite met 4 Torx bouten vast aan je remgedeelte.
Als je dus je hoofd in de kuip steekt en achter kijkt moet je als het goed is dit zien.
Dit zijn de 4 bouten die ik bedoel. Hiervan moeten ze onderste 2 eruit gedraaid worden. Let op want deze kunnen goed vast zitten. Hier moet je dus best wat kracht voor zetten. Bij mij gingen ze vrij makkelijk los. Het beste kun je de onderste 2 volledig eruit halen en de bovenste voor de helft ongeveer zodat je wat speling hebt.
Hier ben ik de onderste eruit aan het halen
Stap 3
Als je de bouten eruit hebt en de bovenste los komt als het goed is de as een beetje los. Precies zover dat je er 1 of 2 of 3 ringen ik kan doen. Ik heb gekozen voor op de achterste bout en voorste bout een M12 ring te doen van 2mm.
Je kunt er voor kiezen om de voorste bout (dichtste bij het voorwiel) een ring ertussen te doen die 1 mm kleiner is als de achterste of als je ringen van 1 mm gebruikt voor 1mm en achter 2mm. Dit is om het Toe spoor wat te beïnvloeden. Bij mij was dit niet nodig en de sporing is hetzelfde gebleven met op allebei de bouten 2 mm
Het ziet er dan als volgt uit.
Dit is vanuit onder de as genomen. Dus met de camera richting de wielkuip maar dan onder het remgedeelte. Hier zie je de 2 ringen zitten tussen de HUB en AS.
Hieronder nog een foto die is genomen vanaf de bovenkant. Dus zeg maar wat je zelf met je ogen een beejte ziet als je achter je remgedeelte kijkt met je hoofd in de wielkuip.
Stap 4
Als je de ringen ertussen hebt schroef je alles weer vast. Denk er aan dat als je verder als 3mm gaat spacen je langere bouten nodig hebt. Ik heb de om en om steeds aangedraaid zodat je weinig mogelijk spanning gaat krijgen. Dus niet eerst boven alles muurvast en dan onder. Gewoon geleidelijk om en om doen.
Let er wel op dat je echt alles goed natrekt zodat alles ook goed vast zit!
Als je dan alles weer vast hebt komt je remgedeelte dus zo eronder te staan. Hier zie je al dat je wat camber heb gemaakt.
Dan schroef je je wiel weer eronder en klaar is kees! Geniet van je camber
Heeft mij ongeveer 20 minuten per kant gekost.
Voor:
Na:
Compleet beeld
Mochten er nog vragen zijn of komen jullie er niet uit mag je altijd een PM sturen of wat dan ook!
Hoop jullie hiermee geholpen te hebben voor degene die dit willen.
Nog een klein stukje over de veiligheid.
Ik heb hier erg veel naar gezocht ivm de veiligheid omdat alles toch onder een hoek komt te staan. Er zijn ook camber platen voor. Het principe is hetzelfde alleen kosten ringen 2 euro en camberplaten 150 voor een grande punto.
Dit doen ze op erg veel auto's. Ook in de opel scene (Corsa) word dit veel gedaan. Op Fiatforum.com zijn er ook een heel aantal die het op deze manier hebben gedaan. Deze mensen rijden hier al jaren mee en ze hebben nog niks raars of geks gemerkt. Ook kwa slijtage niet. Het enigste wat een beetje meer slijt zijn je banden. Maar goed dit is ook puur voor de looks.. En hoe meer camber je gaat hoe verder ze zullen slijten aan de binnenzijden.
ik rij er inmiddels als 2 weken mee rond bijna en merk weinig. Ook kwa wegligging merk je hier erg weinig van. Nogmaals het ging mij om de looks!
Groeten Michael
Gezien ik al een aantal keren de vraag heb gehad hoe ik dit precies gedaan heb komt hier de How to:
Benodigheden:
- Krik
- Ratel met acc.
- Dop 17 voor de wielen en achter volgens mij dop 19 met inwendige torx
- Assteunen
- M12 ringen van 1 mm (en dan de hoeveelheid camber je wilt)
- Kopervet
Wat krijg je ervoor terug:
- Sick Camber
- Tetten
- Duimpjes
- Kut rijgedrag (Neh velt wel mee)
- En natuurlijk eeuwige Swagggg en roemmm! :roll:
Ok goed.
Stap 1:
Krik je auto op onder het achterste krikpunt.
Draai je wiel eraf en leg het eventueel als extra steun onder je bumper.
Zet je assteun eventueel onder je as maar laat je auto wel op de krik hangen. De steun is puur even uit voorzorg mocht de auto van de krik af donderen. Ik had dan wel een fatsoenlijke garagekrik (niet zo'n klein ding).
Het best kun je dan even je achterveer ertussen halen zodat je er met de ratel iets beter bij kan. Het hoeft niet maar het maakt het wel veel makkelijker. Zoals je hieronder ziet ligt bij mij de veer er al langs.
Als het goed is moet het er dan zo uitzien:
Stap 2
Nu je je wiel erlangs heb liggen word het tijd om achter je remschijf te gaan kijken. Je as zit in feite met 4 Torx bouten vast aan je remgedeelte.
Als je dus je hoofd in de kuip steekt en achter kijkt moet je als het goed is dit zien.
Dit zijn de 4 bouten die ik bedoel. Hiervan moeten ze onderste 2 eruit gedraaid worden. Let op want deze kunnen goed vast zitten. Hier moet je dus best wat kracht voor zetten. Bij mij gingen ze vrij makkelijk los. Het beste kun je de onderste 2 volledig eruit halen en de bovenste voor de helft ongeveer zodat je wat speling hebt.
Hier ben ik de onderste eruit aan het halen
Stap 3
Als je de bouten eruit hebt en de bovenste los komt als het goed is de as een beetje los. Precies zover dat je er 1 of 2 of 3 ringen ik kan doen. Ik heb gekozen voor op de achterste bout en voorste bout een M12 ring te doen van 2mm.
Je kunt er voor kiezen om de voorste bout (dichtste bij het voorwiel) een ring ertussen te doen die 1 mm kleiner is als de achterste of als je ringen van 1 mm gebruikt voor 1mm en achter 2mm. Dit is om het Toe spoor wat te beïnvloeden. Bij mij was dit niet nodig en de sporing is hetzelfde gebleven met op allebei de bouten 2 mm
Het ziet er dan als volgt uit.
Dit is vanuit onder de as genomen. Dus met de camera richting de wielkuip maar dan onder het remgedeelte. Hier zie je de 2 ringen zitten tussen de HUB en AS.
Hieronder nog een foto die is genomen vanaf de bovenkant. Dus zeg maar wat je zelf met je ogen een beejte ziet als je achter je remgedeelte kijkt met je hoofd in de wielkuip.
Stap 4
Als je de ringen ertussen hebt schroef je alles weer vast. Denk er aan dat als je verder als 3mm gaat spacen je langere bouten nodig hebt. Ik heb de om en om steeds aangedraaid zodat je weinig mogelijk spanning gaat krijgen. Dus niet eerst boven alles muurvast en dan onder. Gewoon geleidelijk om en om doen.
Let er wel op dat je echt alles goed natrekt zodat alles ook goed vast zit!
Als je dan alles weer vast hebt komt je remgedeelte dus zo eronder te staan. Hier zie je al dat je wat camber heb gemaakt.
Dan schroef je je wiel weer eronder en klaar is kees! Geniet van je camber
Heeft mij ongeveer 20 minuten per kant gekost.
Voor:
Na:
Compleet beeld
Mochten er nog vragen zijn of komen jullie er niet uit mag je altijd een PM sturen of wat dan ook!
Hoop jullie hiermee geholpen te hebben voor degene die dit willen.
Nog een klein stukje over de veiligheid.
Ik heb hier erg veel naar gezocht ivm de veiligheid omdat alles toch onder een hoek komt te staan. Er zijn ook camber platen voor. Het principe is hetzelfde alleen kosten ringen 2 euro en camberplaten 150 voor een grande punto.
Dit doen ze op erg veel auto's. Ook in de opel scene (Corsa) word dit veel gedaan. Op Fiatforum.com zijn er ook een heel aantal die het op deze manier hebben gedaan. Deze mensen rijden hier al jaren mee en ze hebben nog niks raars of geks gemerkt. Ook kwa slijtage niet. Het enigste wat een beetje meer slijt zijn je banden. Maar goed dit is ook puur voor de looks.. En hoe meer camber je gaat hoe verder ze zullen slijten aan de binnenzijden.
ik rij er inmiddels als 2 weken mee rond bijna en merk weinig. Ook kwa wegligging merk je hier erg weinig van. Nogmaals het ging mij om de looks!
Groeten Michael
- RainwormNL
- Junior Stato
- Berichten: 311
- Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
- Locatie: Hoeven (N-B)
Re: How to: Camber achterzijde
Is dit niet heel erg slecht voor het slijtage van je banden?
Ze slijten zo toch conisch af?
Ze slijten zo toch conisch af?
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Re: How to: Camber achterzijde
Superduidelijk, helder verhaal zo. ~]
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 121
- Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17
Re: How to: Camber achterzijde
RainwormNL:
De banden zullen iets meer binnen slijten maar goed dan neem ik maar
Voor lief en met zo weinig camber valt dat wel mee!
Thegroov:
Thnx!!
De banden zullen iets meer binnen slijten maar goed dan neem ik maar
Voor lief en met zo weinig camber valt dat wel mee!
Thegroov:
Thnx!!
- RainwormNL
- Junior Stato
- Berichten: 311
- Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
- Locatie: Hoeven (N-B)
Re: How to: Camber achterzijde
Inderdaad! Nu ben ik ook benieuwd.Jarre schreef:enig idee hoe dot met trommels moet?
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Re: How to: Camber achterzijde
Precies hetzelfde, trommels hebben dezelfde bevestiging.
Mooie tutorial! Erg duidelijk!
Mooie tutorial! Erg duidelijk!
- RainwormNL
- Junior Stato
- Berichten: 311
- Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
- Locatie: Hoeven (N-B)
Re: How to: Camber achterzijde
En dat geeft geen problemen met het remmen in de trommel? Misschien een domme vraag maar je kunt het maar beter zeker weten.
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 121
- Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17
Re: How to: Camber achterzijde
Zoals rik inderdaad al zei is dit precies hetzelfde! Wil ook even rik bedanken voor het aandragen van dit idee want ik wist dit ook nog niet!!! Thnx bro dus bij deze!
Maar ik ga er vanuit dat het met de remmenrij geen kwaad kan.. Je zet alleen je hub onder een klein hoekje op je as.. Ik merk tot nu tor geen verschil. Als je dit gaat opzoeken zie je er genoeg met trommels die dit ook hebben!
Maar ik ga er vanuit dat het met de remmenrij geen kwaad kan.. Je zet alleen je hub onder een klein hoekje op je as.. Ik merk tot nu tor geen verschil. Als je dit gaat opzoeken zie je er genoeg met trommels die dit ook hebben!
Re: How to: Camber achterzijde
heb je er al mee gereden in zware regenval?
Wil weten hoe de auto zich gaat gedragen bij aquaplaning voor ik het zelf ook doe
vind het superrrrvet -]
Wil weten hoe de auto zich gaat gedragen bij aquaplaning voor ik het zelf ook doe
vind het superrrrvet -]
Life is better on 2 wheels
Re: How to: Camber achterzijde
Kijk helemaal handig dit, top.
Re: How to: Camber achterzijde
dus het enige verschil is dat hier 2 'washers' tussenzitten ipv dit?
http://www.italo-welt.de/Fiat-Grande-Pu ... interachse" onclick="window.open(this.href);return false;
Schandalig hoeveel geld dat ze daarvoor vragen
Nog 1 vraag: welke kwaliteit heb jij juist gebruikt? 10,8?
http://www.italo-welt.de/Fiat-Grande-Pu ... interachse" onclick="window.open(this.href);return false;
Schandalig hoeveel geld dat ze daarvoor vragen
Nog 1 vraag: welke kwaliteit heb jij juist gebruikt? 10,8?
Life is better on 2 wheels
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 121
- Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17
Re: How to: Camber achterzijde
Heb gisteren gereden met de regen en heb er geen last van gehad.
Verder heb ik gewoon M12 RVS ringen gebruikt. Kwaliteit weet ik zo niet.. Dat getal zegt me ook niks hahaha!
Verder heb ik gewoon M12 RVS ringen gebruikt. Kwaliteit weet ik zo niet.. Dat getal zegt me ook niks hahaha!
- RainwormNL
- Junior Stato
- Berichten: 311
- Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
- Locatie: Hoeven (N-B)
Re: How to: Camber achterzijde
*offtopic*
Wat voor velgen/banden maat gebruik jij dat ze zo schuin naar binnen lopen?
Ziet er heel bruut uit maar met mijn velgen zal het camber er niet zo vet uit zien omdat ik nog een vlakke wand heb.
Wat voor velgen/banden maat gebruik jij dat ze zo schuin naar binnen lopen?
Ziet er heel bruut uit maar met mijn velgen zal het camber er niet zo vet uit zien omdat ik nog een vlakke wand heb.
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
- Arend
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
- Locatie: Hall
- Contacteer:
Re: How to: Camber achterzijde
Gaaf!
Maar camber moet wel degelijk zin hebben voor het weggedrag.
Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.
Bron: http://www.tuning-gids.nl/camber.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar camber moet wel degelijk zin hebben voor het weggedrag.
Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.
Bron: http://www.tuning-gids.nl/camber.htm" onclick="window.open(this.href);return false;