chiptuning
Re: chiptuning
mijn verbruik was hetzelfde gebleven, maar als je meer pk wilt ga je ook sneller gas geven dus zal je verbruik stijgen
maar op zich veranderd je verbruik niet echt.
koppel komt wat bij, is gewoon veel aangenamer rijden! vind het een must bij de 1.3'tjes
maar op zich veranderd je verbruik niet echt.
koppel komt wat bij, is gewoon veel aangenamer rijden! vind het een must bij de 1.3'tjes
Life is better on 2 wheels
Re: chiptuning
Verbruik is mij iets iets toegenomen, doordat ik het vermogen gewoon aanspreek. Qua koppel is er duidelijk wat bijgekomen, het eco-gevoel is eraf en het voelt nu als een volwaardige lekkere diesel. Geen beest, maar gewoon ruim voldoende.Vasta schreef:maar hoe zijn de ervaringen qua verbruik en koppel en dergelijk?
Re: chiptuning
Klopt dat, als je meer dan 25 pk tuned, dat dit schade op middellange termijn veroorzaakt aan de turbo of motor voor een punto?
Re: chiptuning
hangt van veel meer factoren af dan enkel zwaar te chippen. veel hangt ervan af hoe je er zelf mee omgaat.
je kan +45pk chippen en de extra power amper gebruiken.
je kan +20pk chippen en constant aftrappen.
bij een diesel is het zo dat de extra newtonmeters (nm = koppel) schadelijker zijn dat de extra pk's omdat die op zulke lage toeren vrijkomen dat je koppeling het moeilijker aankan.
wat er gegarandeerd als eerste aangaat is je koppeling/vliegwiel en al dan niet je drukgroep.
daarna de turbo of ongeveer gelijktijdig (als het over een recente auto gaat).
bij mijn eerste auto was de koppeling, drukgroep, vliegwiel en turbo stuk gegaan na 10.000km door slechte aanpassingen.
had in 1ste en 2de versnelling amper wat extra en in 3de kreeg de koppeling de volle mep te verwerken.
hangt dus echt van erg veel factoren af, sinds toen MOET ik de resultaten op de rollen zien voor ik betaal.
heb overigens wel de indruk dat de punto's goed wegkunnen met het extra vermogen, lees hier zeer weinig problemen met koppelingen, versnellingsbakken e.d. (op eeuwe na dan )
ik DACHT dat raydejee ook eens een defecte koppeling had maar ben niet zeker.
je kan +45pk chippen en de extra power amper gebruiken.
je kan +20pk chippen en constant aftrappen.
bij een diesel is het zo dat de extra newtonmeters (nm = koppel) schadelijker zijn dat de extra pk's omdat die op zulke lage toeren vrijkomen dat je koppeling het moeilijker aankan.
wat er gegarandeerd als eerste aangaat is je koppeling/vliegwiel en al dan niet je drukgroep.
daarna de turbo of ongeveer gelijktijdig (als het over een recente auto gaat).
bij mijn eerste auto was de koppeling, drukgroep, vliegwiel en turbo stuk gegaan na 10.000km door slechte aanpassingen.
had in 1ste en 2de versnelling amper wat extra en in 3de kreeg de koppeling de volle mep te verwerken.
hangt dus echt van erg veel factoren af, sinds toen MOET ik de resultaten op de rollen zien voor ik betaal.
heb overigens wel de indruk dat de punto's goed wegkunnen met het extra vermogen, lees hier zeer weinig problemen met koppelingen, versnellingsbakken e.d. (op eeuwe na dan )
ik DACHT dat raydejee ook eens een defecte koppeling had maar ben niet zeker.
Life is better on 2 wheels
Re: chiptuning
Koppel zal stijgen met 45 NM.
Dit was ik erbij vergeten te vermelden.
Dit was ik erbij vergeten te vermelden.
Re: chiptuning
perfect doenbaar, ik had een hoop meer en heb er 60.000km probleemloos mee gereden:
Life is better on 2 wheels
Re: chiptuning
Is wel redelijk wat meer Nm vergeleken met de HP ( pk's) die je erbij krijgt.
- Romeodelta
- Senior Stato
- Berichten: 720
- Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
- Locatie: Hoogvliet
Re: chiptuning
geknipt en geplakt van het Abarth forum.
Ik ben op 10 juli met de evo voor een beurt en een "fine tunning" (zoals Ronald het noemt) geweest. Eerst het beurtje gedaan en daarne aansluiten op de laptop. daarna proefrit gemaakt met Ronald. In eerste instantie was ik niet zo onder de indruk, maar na een poosje gereden te hebben merk ik het nu wel heel goed. Ik heb de evo ook in de N stand laten tunen en vooral de gas response is veel beter geworden, en hij trekt als een malle. Laatst met een rit voor performance cars met o.a. dikke Subaru's en Lancer evo's (230PK) konden die gasten niet geloven dat er maar een 1400tje onder de kap lag. "wat is dat ding snel zeg". Ben zelf ook wel verrast door de gretigheid van de macchina. En dat hij zuiniger gaat rijden klopt ook, laats een ritje Schiphol - Amsterdam en weer terug stond de computer op 16,3 ! dat heeft hij nog nooit aangegeven. Met aftanken kwam daar 1 op 14 uit. En voor een beetje korting? Neem je pas mee van de GPC, samen met de beurt en tunen kreeg ik een leuke korting.
Ik ben op 10 juli met de evo voor een beurt en een "fine tunning" (zoals Ronald het noemt) geweest. Eerst het beurtje gedaan en daarne aansluiten op de laptop. daarna proefrit gemaakt met Ronald. In eerste instantie was ik niet zo onder de indruk, maar na een poosje gereden te hebben merk ik het nu wel heel goed. Ik heb de evo ook in de N stand laten tunen en vooral de gas response is veel beter geworden, en hij trekt als een malle. Laatst met een rit voor performance cars met o.a. dikke Subaru's en Lancer evo's (230PK) konden die gasten niet geloven dat er maar een 1400tje onder de kap lag. "wat is dat ding snel zeg". Ben zelf ook wel verrast door de gretigheid van de macchina. En dat hij zuiniger gaat rijden klopt ook, laats een ritje Schiphol - Amsterdam en weer terug stond de computer op 16,3 ! dat heeft hij nog nooit aangegeven. Met aftanken kwam daar 1 op 14 uit. En voor een beetje korting? Neem je pas mee van de GPC, samen met de beurt en tunen kreeg ik een leuke korting.
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
Re: chiptuning
Dat klopt. Die was deels verbrand, vermoedelijk tijdens de vermogensmeting op de rollerbank. De plaat zelf was nog niet voor de helft op.Jarre schreef: ik DACHT dat raydejee ook eens een defecte koppeling had maar ben niet zeker.
Re: chiptuning
Bij de nieuwe punto's van dit jaar zit er blijkbaar een blok op zodat tuning niet mogelijk is, toch bij de 75 versie, 1.3 mjet. ( De mijne dus)
Ze hebben hem bij DVX performance naar de fiat zelf gestuurd. Nu ben ik hem een paar dagen kwijt. Dju
Ze hebben hem bij DVX performance naar de fiat zelf gestuurd. Nu ben ik hem een paar dagen kwijt. Dju
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: chiptuning
Savali heeft er geen problemen mee hoor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: chiptuning
Dat denkt iedereen blijkbaar totdat ze hem zelf in handen hebben, dan bellen ze me steeds op
Ben nu eens benieuwd of Fiat het zelf kan oplossen.
Ben nu eens benieuwd of Fiat het zelf kan oplossen.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: chiptuning
Al bij Ronald geweest dus begrijp ik? Op de site staat dat ze de 2014 mjet gewoon kunnen chippen?esli007 schreef:Dat denkt iedereen blijkbaar totdat ze hem zelf in handen hebben, dan bellen ze me steeds op
Ben nu eens benieuwd of Fiat het zelf kan oplossen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: chiptuning
Ja, maar op veel sites zie je de 75 pk er niet tussen staan, is ook geen evo en ook geen GP.
Het is raar maar ik weet eigenlijk gewoon zelf niet welk model ik heb. Maar zoals velen me hebben gezegd al zal dat de punto 2012 zijn.
Nu hebben ze me al 3x gezegd ( telkens op verschillende plaats) dat er een blok opzit om te chippen.
Hopelijk weet ik morgen meer nieuws.
Bij DVX hebben ze hem direct naar Fiat zelf gestuurd dusjah, ik wacht nu op een reactie/ antwoord.
Het is raar maar ik weet eigenlijk gewoon zelf niet welk model ik heb. Maar zoals velen me hebben gezegd al zal dat de punto 2012 zijn.
Nu hebben ze me al 3x gezegd ( telkens op verschillende plaats) dat er een blok opzit om te chippen.
Hopelijk weet ik morgen meer nieuws.
Bij DVX hebben ze hem direct naar Fiat zelf gestuurd dusjah, ik wacht nu op een reactie/ antwoord.
Re: chiptuning
naar Fiat zelf opgestuurd... klinkt eerder alsof ze het naar de kloten hebben geholpen
kan me niet voorstellen dat een invoerder of officiele garage zich gaat bezig houden om die lock eraf te halen
bij mijn 508 hebben ze de ECU uit de auto gehaald en met de hand opengemaakt, zo rechtstreeks in de ECU ingeladen omdat via OBD ook een lock zit.
kan me niet voorstellen dat een invoerder of officiele garage zich gaat bezig houden om die lock eraf te halen
bij mijn 508 hebben ze de ECU uit de auto gehaald en met de hand opengemaakt, zo rechtstreeks in de ECU ingeladen omdat via OBD ook een lock zit.
Life is better on 2 wheels