chiptuning

Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: chiptuning

Bericht door Jarre »

mijn verbruik was hetzelfde gebleven, maar als je meer pk wilt ga je ook sneller gas geven dus zal je verbruik stijgen :mrgreen:
maar op zich veranderd je verbruik niet echt.

koppel komt wat bij, is gewoon veel aangenamer rijden! vind het een must bij de 1.3'tjes :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: chiptuning

Bericht door RaydeJee »

Vasta schreef:maar hoe zijn de ervaringen qua verbruik en koppel en dergelijk?
Verbruik is mij iets iets toegenomen, doordat ik het vermogen gewoon aanspreek. Qua koppel is er duidelijk wat bijgekomen, het eco-gevoel is eraf en het voelt nu als een volwaardige lekkere diesel. Geen beest, maar gewoon ruim voldoende.
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Klopt dat, als je meer dan 25 pk tuned, dat dit schade op middellange termijn veroorzaakt aan de turbo of motor voor een punto?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: chiptuning

Bericht door Jarre »

hangt van veel meer factoren af dan enkel zwaar te chippen. veel hangt ervan af hoe je er zelf mee omgaat.
je kan +45pk chippen en de extra power amper gebruiken.
je kan +20pk chippen en constant aftrappen.

bij een diesel is het zo dat de extra newtonmeters (nm = koppel) schadelijker zijn dat de extra pk's omdat die op zulke lage toeren vrijkomen dat je koppeling het moeilijker aankan.

wat er gegarandeerd als eerste aangaat is je koppeling/vliegwiel en al dan niet je drukgroep.
daarna de turbo of ongeveer gelijktijdig (als het over een recente auto gaat).

bij mijn eerste auto was de koppeling, drukgroep, vliegwiel en turbo stuk gegaan na 10.000km door slechte aanpassingen.
had in 1ste en 2de versnelling amper wat extra en in 3de kreeg de koppeling de volle mep te verwerken.

hangt dus echt van erg veel factoren af, sinds toen MOET ik de resultaten op de rollen zien voor ik betaal.


heb overigens wel de indruk dat de punto's goed wegkunnen met het extra vermogen, lees hier zeer weinig problemen met koppelingen, versnellingsbakken e.d. (op eeuwe na dan :mrgreen:)
ik DACHT dat raydejee ook eens een defecte koppeling had maar ben niet zeker.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Koppel zal stijgen met 45 NM.
Dit was ik erbij vergeten te vermelden.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: chiptuning

Bericht door Jarre »

perfect doenbaar, ik had een hoop meer en heb er 60.000km probleemloos mee gereden:
Afbeelding
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Is wel redelijk wat meer Nm vergeleken met de HP ( pk's) die je erbij krijgt. :)
Gebruikersavatar
Romeodelta
Senior Stato
Berichten: 720
Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
Locatie: Hoogvliet

Re: chiptuning

Bericht door Romeodelta »

:arrow: geknipt en geplakt van het Abarth forum.

Ik ben op 10 juli met de evo voor een beurt en een "fine tunning" (zoals Ronald het noemt) geweest. Eerst het beurtje gedaan en daarne aansluiten op de laptop. daarna proefrit gemaakt met Ronald. In eerste instantie was ik niet zo onder de indruk, maar na een poosje gereden te hebben merk ik het nu wel heel goed. Ik heb de evo ook in de N stand laten tunen en vooral de gas response is veel beter geworden, en hij trekt als een malle. Laatst met een rit voor performance cars met o.a. dikke Subaru's en Lancer evo's (230PK) konden die gasten niet geloven dat er maar een 1400tje onder de kap lag. "wat is dat ding snel zeg". Ben zelf ook wel verrast door de gretigheid van de macchina. En dat hij zuiniger gaat rijden klopt ook, laats een ritje Schiphol - Amsterdam en weer terug stond de computer op 16,3 ! dat heeft hij nog nooit aangegeven. Met aftanken kwam daar 1 op 14 uit. En voor een beetje korting? Neem je pas mee van de GPC, samen met de beurt en tunen kreeg ik een leuke korting.
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: chiptuning

Bericht door RaydeJee »

Jarre schreef: ik DACHT dat raydejee ook eens een defecte koppeling had maar ben niet zeker.
Dat klopt. Die was deels verbrand, vermoedelijk tijdens de vermogensmeting op de rollerbank. De plaat zelf was nog niet voor de helft op.
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Bij de nieuwe punto's van dit jaar zit er blijkbaar een blok op zodat tuning niet mogelijk is, toch bij de 75 versie, 1.3 mjet. ( De mijne dus)
Ze hebben hem bij DVX performance naar de fiat zelf gestuurd. Nu ben ik hem een paar dagen kwijt. Dju :(
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: chiptuning

Bericht door Odelot »

Savali heeft er geen problemen mee hoor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Dat denkt iedereen blijkbaar totdat ze hem zelf in handen hebben, dan bellen ze me steeds op :)
Ben nu eens benieuwd of Fiat het zelf kan oplossen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: chiptuning

Bericht door Odelot »

esli007 schreef:Dat denkt iedereen blijkbaar totdat ze hem zelf in handen hebben, dan bellen ze me steeds op :)
Ben nu eens benieuwd of Fiat het zelf kan oplossen.
Al bij Ronald geweest dus begrijp ik? Op de site staat dat ze de 2014 mjet gewoon kunnen chippen?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
esli007
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 14:02

Re: chiptuning

Bericht door esli007 »

Ja, maar op veel sites zie je de 75 pk er niet tussen staan, is ook geen evo en ook geen GP.
Het is raar maar ik weet eigenlijk gewoon zelf niet welk model ik heb. Maar zoals velen me hebben gezegd al zal dat de punto 2012 zijn.
Nu hebben ze me al 3x gezegd ( telkens op verschillende plaats) dat er een blok opzit om te chippen.
Hopelijk weet ik morgen meer nieuws.
Bij DVX hebben ze hem direct naar Fiat zelf gestuurd dusjah, ik wacht nu op een reactie/ antwoord. :)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: chiptuning

Bericht door Jarre »

naar Fiat zelf opgestuurd... klinkt eerder alsof ze het naar de kloten hebben geholpen :lol:
kan me niet voorstellen dat een invoerder of officiele garage zich gaat bezig houden om die lock eraf te halen :|

bij mijn 508 hebben ze de ECU uit de auto gehaald en met de hand opengemaakt, zo rechtstreeks in de ECU ingeladen omdat via OBD ook een lock zit.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie