Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door BramvE »

Kingpin schreef:In de nieuwe panda zit daar ook de twinair of een tweecilinder? Klinkt echt als een opgevoerde 45km auto :mrgreen:
de twinair IS een tweecilinder...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Peter_Bosveld »

Heb sinds de aankoop van mn nieuwe twinair helaas 540 km kunnen rijden met een volle tank. Valt toch iets tegen.

Hoeveel km rijden jullie met een volle tank?
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

650 tot 700 gemiddeld, maar dan rij ik wel rustig over het algemeen.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door alfawiel »

Ik blijf het jammer vinden dat in Nederland de 1.2 en 1.4 motoren niet meer geleverd worden.
In Belgie en Duitsland staan ze gewoon in de lijst.
Hier is alleen de groengas 1.4 beschikbaar voor zover ik weet.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Peter_Bosveld »

Dat doe je netjes HB, maar jij heb geloof ik standaard 85 PK? of is het na de tuning zuiniger geworden?

Moet wel zeggen dat ik wel behoorlijk door trek en niet ga schakelen wanneer het lampje brand om te schakelen :)
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

verbruik is niet veranderd door tuning, wel iets positiever geworden na iets van 20.000 km.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
Luma
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 12:13
Locatie: Coevorden

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Luma »

Hey Michael, hoe bevalt je Punto na je bezoek aan Savali??
Punto 14
Berichten: 1
Lid geworden op: za okt 18, 2014 19:16

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Punto 14 »

Hallo michael
Ik ben ook benieuwd hoe de fiat bevalt na bezoek aan savali. Zit er zelf ook over te denken om te laten tunen. Moet je dat dan doen bij savali of bij andere tuners die ipv 480 , 250 vragen?
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

Ik zou naar Savali of Squadra gaan. Deze passen echt de software aan en plaatsen niet een of ander kastje.
Als VIP lid van de GPC krijg je zelfs 10 korting bij Savali. dit is €60,- korting.

HB

PS. een ieder hier die dit bij Savali of Squadra heeft laten doen is zeer tevreden. en je houd je garantie bij deze tuners.
Anderen Zoals Ziptuning ed. beloven veel voor weinig, maar dit blijk meestal weinig voor veel te zijn.
Het is niet reclame maken van mijn kant, maar geloof me bij tuning kun je beter iets meer uitgeven voor kwaliteit ipv goedkoop.

Kijk bv naar al die VW TSI blokken die stuk gaan na tuning.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door jorto »

Jullie moeten wel weten dat het kleine 2 cilindertje met die Turbo veel te hard moet werken om op een 'normale' manier je voort te bewegen in het verkeer.

Het maximale vermogen Staat niet in verband met het mooiste verbruikscijfer. Ik rij zelf in een abarth, en droom natuurlijk van zon gemiddeld verbruikscijfer. (mijn gemiddelde is 1 op 9 :mrgreen: )

Een aanradertje is om niet die turbo in te laten komen, als die turbo flink gaat draaien dan gaat je mooie verbruik down the drain.
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door AGH1965 »

De 100 pk Euro 6 TwinAir zou in de praktijk eigenlijk zuiniger moeten zijn dan de 85 pk Euro 5 TwinAir. Niet omdat die minder hard zou moeten werken, wat sommige popie-jopie-verkopers je willen doen geloven, want dat is gezwets. De 85 pk Euro 5 TwinAir heeft echter bij hogere motorbelastingen een enorme mengselverrijking nodig om de turbo voldoende te koelen. In dergelijke situaties wordt er bij die motor ruim 40% (!!!) meer ingespoten dan er überhaupt kan verbranden. Geen wonder dat zuinig rijden bij een wat dieper ingetrapt gaspedaal hierdoor onmogelijk is. De Euro 6 TwinAir heeft echter een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat de uitlaatgassen al wat afkoelt voordat ze in de turbo komen. Hierdoor is die absurde mengselverrijking bij hogere motorbelastingen niet meer nodig.
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door jorto »

De Euro 6 TwinAir heeft echter een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat de uitlaatgassen al wat afkoelt voordat ze in de turbo komen.
Dat lijkt mij nou niet echt iets om de uitlaatgassen af te koelen, eerder om goedkoper te produceren. De 100pk moet overigens misschien wel harder werken, omdat de motor nagenoeg identiek is Maar Meer vermogen leverd, rara hoe kan dat? Nou om nog Meer het blokje op zn donder te laten geven en daardoor Meer piek vermogen af te geven.
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door AGH1965 »

Dat een motor met een geïntegreerd uitlaatspruitstuk mogelijk goedkoper te produceren is, dat is mooi meegenomen, maar het zit er wel degelijk op om de uitlaatgassen te koelen. Voorheen gebeurde dit koelen door een absurd rijk mengsel toe te passen, maar dat is met zo'n spruitstuk dus niet meer nodig. Bovendien zorgt het spruitstuk ervoor dat de motor sneller opwarmt. Zo ongeveer alle merken die de afgelopen drie jaar kleine turbomotoren hebben geïntroduceerd, passen inmiddels een geïntegreerd uitlaatspruitstuk toe. Er is al het nodige over gepubliceerd in de vakliteratuur, en dan bedoel ik niet de Autoweek of de Autovisie, maar een blad als MTZ. Trouwens, ook FIAT heeft er iets over gemeld in verschillende persberichten, zoals in het persbericht naar aanleiding van de IAA van 2013:
fiatpress.nl schreef:The exhaust manifold in the cylinder head instead reduces the temperature of the exhaust gases (which are directly cooled by the engine cooling system).

This has a positive impact on fuel consumption particularly in the most demanding conditions because the enrichments otherwise necessary to keep down the maximum temperatures of the combustion gases are reduced in order to preserve correct turbocharger operation.
Het volledige persbericht is hier te vinden: http://www.fiatpress.nl/press/article/327" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mc70cc
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 24, 2016 11:49
Locatie: Zoetermeer

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door mc70cc »

Helaas doet moet Punto Sport 0.9 (2012) het momenteel met een verbruik van 10.4 km/l.
Snap er echt niets van, zou er misschien iets mis zijn de auto?

Heb de bandenspanning maar voor de zekerheid op 2.5 bar gepompt icm de std 17 inch lm velgen.
Punto Sport 0.9 Multiair
Interscope - Full Leather
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

Ik doe gemiddeld rond de 1 op 15 met 17 inch bandjes op 2,6 bar. Daarbij rijd ik dagelijks stukken van 2 keer 40 kilometer waarvan 35 op de snelweg met gemiddeld iets van 120 km/h op de teller.
Als ik 80 km wegen pak dan haal ik gemiddeld wel 1 op 20.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Plaats reactie