Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Gebruikersavatar
Michael Proxx
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 22:54
Locatie: geleen

Bezine verbruik twinair 100

Bericht door Michael Proxx »

Zijn er hier mensen met een twinair 100? Ben erg benieuwd wat jullie brandstofverbruik is.
De mijne rijdt momenteel 6L/100KM ( rij veel 80 Km wegen ) actieradius gemiddeld 750. Ik heb pas 1500 km op de klok staan,
mis moet ie nog wat losser komen.

Vind zelf dat wanneer ik op de snelweg 130 rij dat ie aardig slurpt..

Ga trouwens 25 Augustus na Savali, beinvloed dit enigzins het verbruik?
Fiat punto racing twinair 100pk underground gray
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Bezine verbruik twinair 100

Bericht door hbassen »

Ik heb dan van oorsprong wel een 85pk Twinair(is ondertussen ±105 pk), maar mijn gemiddeld verbruik is 1/15.

Boven de 120 lusten alle Punto's wel een slokje meer. Je mag in NL dan ook niet harder dan 130 rijden.

Tunen by Savali heeft geen invloed op het verbruik, mits je je rechtervoet in bedwang houd.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Bezine verbruik twinair 100

Bericht door Athome »

Je rijstijl is enorm van invloed op het verbruik.
De TwinAir is een klein motorblokje in een relatief grote auto. De motor moet dus hard werken. Dit effect treed bij alle merken op die kleine turbomotoren in hun modellen stoppen (dus de bekroonde 1-liter 3 cylinder van Ford)

Mazda kan met hun SkyActiv motoren (grote motor in een kleine auto) veel dichter bij het opgegeven verbruik komen. Het motorblok kan relatief rustig zijn werk doen.

Het resultaat is dat de SkyActiv motoren in praktijk vrijwel hetzelfde verbruik hebben als de, op papier, superzuinige turbomotoren.

De Amerikanen hebben een gezegde:
"There's no substitute for Cubic Inches".
Niet dat de Amerikanen nu fantastische motoren bouwen. Maar ze hebben wel gelijk dat een bepaalde auto gewoon een bepaald hoeveelheid cc's nodig heeft om lekker te kunnen functioneren.

Ik denk dat een moderne 1.6 zonder turbo in een Punto lekker loopt dan een Twinair. Daarnaast verwacht dat het verbruik ook veel constanter is en het rijgedrag daar minder van invloed op is.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Bezine verbruik twinair 100

Bericht door BramvE »

Een twinair is m.i. ook absoluut niet bedoeld voor de snelweg, en zeker niet om er 130 mee te rijden...we hebben het hier over twee cilindertjes!
Slim van fiat om 'm ook in de punto te stoppen maar het had eigenlijk bij de stadsautootjes als de 500 en de Panda moeten stoppen...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
cbrug
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 10, 2014 18:23

Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door cbrug »

Inmiddels 2 maanden een punto 100 Pk benzine in mijn bezit, maar vind het verbruik wel tegenvallen.
Volgens het boekje zou deze een gemiddeld verbruik moeten hebben van 1:20 - 1:25.

Mijn punto rijd gemiddeld 1:14. Ik heb een tank lang alleen op eco mode en heel rustig gereden maar kwam ik niet hoger dan 1:14,5.

Zijn er al meer mensen met deze ervaring met de fiat punto 100 Pk Benzine uitvoering?
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

Wel met de 85pk versie getuned naar 105pk. Ik heb een gemiddel verbruik van 1/15. maar ik rij niet in de eco stand.
Ik weet niet hoeveel km je al hebt gereden, maar hij moet echt 20.000km rijden alvorens je iets zuiniger gaat rijden. Veel snelweg rijden is niet bevordelijk voor je verbruik, helemaal als je boven de 120km/h komt.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door lowiesjie »

Heb de 85pk variant en nu zo'n 19.000 km gereden. Verbruik is rond de 14,4 km/l zelf bijgehouden middels een app. Normale rijstijl met iets van 70% snelweg - 30% stad en in de stad vaak de eco knop aan. Verbruik is heel erg afhankelijk van rijstijl en weersomstandigheden, kan schommelen van 1 op 13 in de winter tot soms pieken van 1 op 17 in de zomer.
cbrug
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 10, 2014 18:23

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door cbrug »

Ik heb nu zo'n 3000 km ermee gereden, volgens de dealer zou hij na 1000 km ingereden zijn en zelfs iets meer pk's krijgen. De eerste 1000 km zou de motor nog iets geknepen worden.
Zou het met een tuning beter kunnen worden, of zou het daardoor alleen maar ongustiger worden omdat je ook weer meer pk's krijgt?
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Kingpin »

Nee Door te chippen ga jij weinig merken van dalende verbruik, wat betreft je tegenvallend verbruik alvorens altijd even verdiepen in wat je koop want dat is algemeen bekend dat ze bij lange na niet de fabrieksopgave redden dit was zelf bij top gear geweest
Gebruikersavatar
Michael Proxx
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 22:54
Locatie: geleen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Michael Proxx »

Heb zelf ook een twinair 100 en momenteel 2500 km op de klok staan, ik zit gemiddeld op 5,7L/100km. Vond het ook wat tegenvallen,
moet echt als een oud wijf rijden om mijn benzineverbruik in toom te houden.. tank nu momenteel v-power racing 100 in duitsland en heb een
iets lager verbruik en kan toch wat meer gas geven..

Rij trouwens voornamelijk 80 KM wegen

Ga je 25e naar Savali, kijken of dit nog iets uitmaakt qua gebruik.
Fiat punto racing twinair 100pk underground gray
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Señor Sjon »

Fiat is een kei in die verbruikstesten. Alleen jammer dat ze alleen op papier het normverbruik halen. Dit is al vanaf de eerste GP het geval.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
RARARA
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jan 10, 2014 17:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door RARARA »

Mijn 85pk Twinair is idd ook niet de zuinigste, thuis is het enkel stadsverkeer (Rotterdam) en dan kom ik niet heel veel zuiniger dan 1/12,5 a 1/12,7
Met mijn HGT 2.0 20v zou ik nog best in de buurt daarvan kunnen komen als ik mijn best deed

Ik zit nu in Frankrijk en heb vrijwel het hele stuk op de cruiscontrol gereden.
Tot Frankrijk zat ik ong op 1/13.5 maar daarna was het natuurlijk 130km/u met het laatste stuk veel flinke heuvels. Met dit als eindresultaat:
(Thuis volgetankt met V power en onderweg volgetankt met die E 10 bio shit, helaas geen andere andere keus behalve euro 98, toch maar gedaan ondanks mijn eerdere ervaring in Duitsland waarna mijn Scenic veel meer verbruikte op de autobahn.)

Afbeelding

Ik denk dat hij het zuinigst rijd op de provinciale wegen tot 100 km/u

Maar ik klaag niet hoor, ben erg tevreden hoe hij rijdt.
Enkel nog een keer laten chippen.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door hbassen »

98 is altijd nog beter dan die E10 bagger
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Bezine verbruik twinair 100

Bericht door BramvE »

Heb je wel eens gecheckt met spritmonitor of je BC-verbruik wel in de buurt komt van het echte verbruik? Bij mij wijkt dat namelijk enorm af, zou betekenen dat jij rond de 1:10 zou zitten met een twinair, das niet de bedoeling lijkt me...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Tegenvallend verbruik Twinair 100 PK Benzine

Bericht door Odelot »

Er stonden 2 onderwerpen over het verbruik van de twinair 100. Deze heb ik samengevoegd om het overzichterlijker te houden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie