led knipperlicht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

led knipperlicht

Bericht door Sjoerd H. »

Ik had een vraagje. Ik heb een aantal setjes led lampjes gevonden, waarmee ik mijn knipperlicht wil vervangen. Ik vind led veel mooier, het heeft zeg maar geen "fade".

Zouden bijvoorbeeld de lampjes in onderstaande link werken zonder meldingen? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En zo ja, welke maat kan ik het beste hebben?

Klik

Groetjes en bedankt alvast!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: led knipperlicht

Bericht door Thegroov »

Niet zonder weerstandjes.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: led knipperlicht

Bericht door EvoDaan »

Die W5W moet je dan hebben. Xenonlamp is sponsor he, korting dus :wink:
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: led knipperlicht

Bericht door Thegroov »

Je hebt drie setjes knipperlichten.
De kleintjes aan de zijkant zijn WY5W, waar de Y voor de kleur geel staat.
De andere setjes zijn PY21W. Let op de stand van de bajonetjes, die staan bij PY21W in lijn.
Bij gecombineerde lampjes (achter- en remlicht bijvoorbeeld) staan ze niet in lijn, zodat je ze er maar op één manier in kan steken. Voor allemaal zal je weerstandjes moeten installeren. Geloof niet in canbuserrorfreeledjes. Dat werkt niet in de punto, niet errorfree in ieder geval.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: led knipperlicht

Bericht door Sjoerd H. »

Thegroov schreef:Je hebt drie setjes knipperlichten.
De kleintjes aan de zijkant zijn WY5W, waar de Y voor de kleur geel staat.
De andere setjes zijn PY21W. Let op de stand van de bajonetjes, die staan bij PY21W in lijn.
Bij gecombineerde lampjes (achter- en remlicht bijvoorbeeld) staan ze niet in lijn, zodat je ze er maar op één manier in kan steken. Voor allemaal zal je weerstandjes moeten installeren. Geloof niet in canbuserrorfreeledjes. Dat werkt niet in de punto, niet errorfree in ieder geval.
Top, dank voor de reactie.
een beetje solderen kan ik wel, maar verstand van weerstandjes enzo heb ik niet.
is dit heel moeilijk aan te brengen of is het een kwestie van de juiste kabel doorknippen en er eentje tussen solderen?
Zijkant wordt misschien wat lastig maar is wel leuk om te doen ;)

Bedankt alvast
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: led knipperlicht

Bericht door Thegroov »

Gewoon parallel over de twee draadjes die naar de lampjes gaan. Je hoeft niks door te knippen. Als je wat ruimte hebt, zet je er van die knijpertjes op:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: led knipperlicht

Bericht door Sjoerd H. »

Thegroov schreef:Gewoon parallel over de twee draadjes die naar de lampjes gaan. Je hoeft niks door te knippen. Als je wat ruimte hebt, zet je er van die knijpertjes op:
Afbeelding
Ik neem aan alleen over de plus draad of moet het bij beide?
En welke weerstandjes? Dat is normaal gezien met een bepaald ohmage toch? Zoals ik al zei, qua 220 en 380v kan ik aardig wat maar meer houdt het mee op...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: led knipperlicht

Bericht door Thegroov »

Bij de vervanging van 5 watt lampjes moet de weerstand zo'n 4 watt dissiperen. R = U x U / P dus R = 144 / 4 = 36 ohm.
Bij de vervanging van 21 watt lampjes moet de weerstand zo'n 18 watt dissiperen. Dus 12 x 12 / 18 = 8 ohm.

Dus ongeveer 36 Ohm en een watt of minimaal 5, liever iets meer, voor de kleine lampjes en ongeveer 8 ohm (zeg tussen 7 en 9) voor de grote en minimaal 20Watt, liever iets meer, 25 of 30W of zo.

Een pootje op +12V van de lamp en de andere op de massa van de lamp. Dat is toch beter dan op de massa van de auto denk ik ivm het canbus-gedoe.
max0481
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: do mar 29, 2012 17:05

Re: led knipperlicht

Bericht door max0481 »

Maar kan zoiets dan ook werken met us-modules?
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: led knipperlicht

Bericht door ing_BRW »

Nu even aan vraagje vanuit mijn zijde waarmee ik wat stof van dit onderwerp afblaas.

Sinds afgelopen weekend heb ik deze knappe jongens.
Afbeelding
Ze zouden 25 Watt per lampje verbruiken en bij veel type auto's dus voor geen foutmelding zorgen en ook geen knipper probleem. Retrofitlab verkoopt toevallig dezelfde voor een wat hoger prijsje.

Nu komt het merkwaardige...
Met een zo'n LED lamp in beide achterknipperlichten gebeurt er niets geks als ik de knipperlichten afzonderlijk bedien. Ga ik voor de alarmlichten dan zegt de GP wel dat er iets niet klopt en geeft hij binnen het signaal alsof alles sneller knippert.
Met alle 4 de knipperlichten vervangen voor deze LED's is het probleem dus "definitief" om het maar even zo te zeggen.

Ga ik nu 4 weerstanden plaatsen over deze 25Watt LED lampen krijg ik dan niet het probleem dat er teveel stroom wordt afgenomen en het systeem alsnog raar doet?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: led knipperlicht

Bericht door Thegroov »

Vaak geven 'ze' niet het vermogen op dat ze verbruiken, maar het vermogen dat een vergelijkbare halogeenlamp gebruikt voor dezelfde hoeveelheid licht. Een ledlampjes met 'veel' vermogen zijn makkelijker inzetbaar en verkopen dus beter.
Ze even een universeelmeter ertussen als stroommeter en hou ze op de accu (moeten dan ongeveer 2A trekken), dan weet je hoeveel stroom ze precies gebruiken en dus ook hoeveel vermogen ze verbruiken. Dan kan je bepalen of en welke weerstanden je parallel moet zetten, want ik heb sterk het vermoeden dat ze veel minder gebruiken dan 25 of 21 Watt.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: led knipperlicht

Bericht door ing_BRW »

Dat klinkt voor mij even als een hoop abracadabra.
Morgen maar even bij de Gamma kijken of ik een universeelmeter kan kopen, ik weet hoe ze er uit zien en daarbij heb ik ook alles gezegd van wat ik er van weet.
Dus hopelijk kan ik dit raadsel ontrafelen, misschien dat ik nog vaak je hulp zal moeten inroepen. :mrgreen:
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: led knipperlicht

Bericht door ing_BRW »

Nogmaals bedankt Frank, met jouw als leermeester ga ik nog eens een semi-pro worden :mrgreen:
De nieuwe LED lampen zijn dus 4,44 Watt (0,37 Ampère gemeten met mijn nieuwe multimeter).

Nu zal ik dus voor ongeveer 8,7 ohm en ongeveer 16,6 Watt weerstanden moeten bijsteken om het probleem op te lossen.
De kleur van de LED's zijn in ieder geval een mooi iets om te zien in de EVO units.
Plaats reactie