Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Plaats reactie
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Thegroov »

Ja, da's weer eens wat anders dan een pevo-achterlicht in een gp.
Ik heb mooie zwarte achterlichten voor een schijntje overgenomen van Abarth (Bart) en ga die in de pevo zetten. Ik heb even de linkerlamp aangesloten, maar kreeg direct drie foutmeldingen in beeld. Controleer parkeerlichten, controleer remlicht en controleer knipperlicht. Knipperlicht komt omdat ik daar een oranje led in gezet heb, moet dus even een weerstand overheen. Parkeerlicht heeft te maken met het achterlicht, dat nu led is, net als in de pevo, maar de lamp heeft een ingebouwde weerstand om foutmeldingen in de gp tegen te gaan. Die weerstand moet ik dus loskoppelen. Remlichtfout klopt ook, omdat die nu led is en in de pevo een gewone lamp. Daar moet dus wel een weerstand overheen. Dan zit ik nog met het probleem van de diagnosi-draad in de pevo. De vijfde draad in de pevo-stekker. Ik moet nog testen wat die doet en hoe ik die kan foppen.

Kortom, veel werk, maar het is het zeker waard, want ik vind de donkere lampen op mijn zwarte pevo schitterend staan en Bart heft me wel heel erg gematst qua prijs....

Dit zijn de lampen:
Afbeelding

Dit is de pevo-stekker (foto van Henk gelinkt):
Afbeelding

Ik ga een stekker parallel aan de bestaande zetten, zodat ik zo de lampen kan uitwisselen als ik daar zin in heb. Dus mochten de zwarte lampen om wat voor reden dan ook voor apk-afkeur zorgen, dan zitten in 5 minuten de pevo-lampen er weer in.

Even gemeten aan de 'diagnosi-draad'.

Afbeelding

De auto zet 3,8v op deze draad en zodra de achterLED aan staat zakt dit naar 0,5V. De draad loopt de pevo-achterlamp in en gaat dan naar het printplaatje in de lamp. Die kan je niet verwijderen, dus is daar niets aan te zien verder. Ik heb er even aan gemeten en tussen massa en deze draad is een weerstand van ca. 800 ohm. Als ik de ohmmeter om-polariseer (+ en - omdraaien) dan blijft het 800 ohm. Als er een diode achter zou zitten, of een ingang van een transistor i.o.d., dan zou de weerstand in de ene stand anders zijn dan in de andere stand. Het lijkt er dus op dat dit een canbusdraad is, die kijkt of er überhaupt een achterlamp in de auto is aangesloten, door te meten of er stroom loopt door deze 800 ohm weerstand. Ik heb dus twee weerstanden genomen, van 1Kohm en van 4K7, deze parallel gezet dan is die combi ca. 800 ohm. Ik maak dus aan de GP-lamp een draad die van de pevo-diagnosi naar die weerstand van 800 ohm gaat, met de andere kant van de weerstand aan massa. Hopelijk doe ik dan hetzelfde als een pevo-lamp doet, namelijk doorgeven dat de lamp aangesloten is.

Het remlicht heeft een extra weerstand nodig om ca. 10W extra te gebruiken, anders geeft hij nog een foutmelding. In de testopstelling (alleen linkerlamp, loshangend in achterbak) werkt het.
Laatst gewijzigd door Thegroov op zo aug 24, 2014 15:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door hbassen »

succes ermee Frank. wordt zo wel erg zwart. zorg er maar voor dat je geen zwartkijker wordt.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Thegroov »

:-]
Zolang de lampen maar geen zwart licht geven.......
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Sjoerd H. »

Thegroov schreef::-]
Zolang de lampen maar geen zwart licht geven.......
Black beauty!
Zouden die lampen niet te veel glanzen icm je mat zwarte auto nu?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Thegroov »

Dan maak ik ze gewoon nooit schoon... :?
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Sjoerd H. »

Thegroov schreef:Dan maak ik ze gewoon nooit schoon... :?
Hahah ook goed :p
ben erg benieuwd hoe het totaalplaatje eruit ziet... gok dat het wel gaat lukken met de stekkers ~]
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Doxxo »

Ik heb deze ook gehad en ook geprobeerd om deze in een evo te zetten maar toch niet gedaan omdat het heel veel werk is om alles werkend te krijgen.
Maar als je hulp nodig hebt laat het maar weten.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Thegroov »

Elektrisch ben ik er uit en werken ze (in de testopstelling) zonder canbusfouten, maar een van de lampen is kaduuk en moet uit elkaar. De leds branden heel zwak. Gisteren al de föhn erop gehad, maar dat mocht niet baten. Ik nu zo'n doos gemaakt als in het filmpje van de koplampen van Jarre, met een verfafbrander erin. Hopelijk krijg ik hem goed uit elkaar en kan ik de ingewanden repareren....

De diagnosi-draden meten of de leds in de lamp branden, anders zou het canbussysteem niet goed werken door de weerstanden over de leds van de pevo-lampen.
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door unstable »

Verkoop je je PEVO lichten?
GP 1.3 Multijet Sabbia
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Thegroov »

Even verder met de lampjes.

Helaas was één lamp kapot, achter- en remlicht brandden heel zwak. Dus geprobeerd om die lamp uit elkaar te halen. 15 minuten in de doos opgewarmd, met de heatgun erin. De lamp werd erg heet, maar nog steeds geheel niet uit elkaar te halen. Dat was even een tegenvaller. Dus er maar voor gekozen om het grof aan te pakken en heb met de dremel een groot gat in de achterkant gezaagd, om te zien wat er aan de hand was.

Afbeelding

Helaas, de stuurunit van de leds was defect. Dat zijn een paar smd-chips op een heel klein printplaatje. Niks aan te solderen of vervangen of wat dan ook. Daarom heb ik zelf een nieuwe stuurunit ontworpen en gemaakt op een klein printplaatje en die in de lamp ingebouwd (in de zwarte tape op de foto). Zo afstellen dat deze lamp evenveel licht gaf als de andere, met stuurunit. Dat is gelukkig gelukt.
Extra stekkers parallel aan de GP-stekkers gezet, aan de lampen en aan de draden in de pevo, zo kan ik de gp-lampen en de pevo-lampen uitwisselen, of met één pevo-lamp en één gp-lamp rijden :D

Afbeelding

De diagnosi-draden van de pevo meten of de leds in de pevo-achterlichten functioneren. Door die draden met een weerstand van 800 ohm aan de massa te hangen, wordt het canbussysteem gefopt en denkt de auto altijd dat de achterleds werken. Geen foutmeldingen meer wat dat betreft, nog wel op de remlichten, maar ik wacht op ledjes uit china, die ik er nog in moet steken. Dan kijken of hij nog een foutmelding geeft en zien wat voor weerstandje er nog overheen moet.

Testopstelling op tafel, met de nieuwe stekkers er aan en de nieuwe stuurunit erin.
Afbeelding

Nog geen mooie foto's, maar zo ziet het er ongeveer uit, met plastidip de glimmende randen matzwart gemaakt, net als de rest van de auto:

Afbeelding

Ik vind ze veel beter passen dan de originele lampen. Eerst een tijdje kijken of ze goed blijven werken en over twee maanden door de eerste APK komen... Als de ledjes binnen zijn zal ik foto's maken van brandende lampen.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door RaydeJee »

Staat goed! Weer eens wat anders, GP lampen in een Evo. 8)
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door Sjoerd H. »

Erg strak! Zeer mooi dat je die randjes mat zwart hebt gemaakt!! .)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
fiatjes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 11:18

Re: Grande Punto achterlicht in een pevo zetten.

Bericht door fiatjes »

hoi frank
bedankt voor de tip heb een weerstand van conrad er tussen gezet nu geen melding meer
link voor weerstand https://www.conrad.nl/nl/draadweerstand ... pup-OqakcA" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Sjoerd H. op vr jun 05, 2015 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote.
Plaats reactie