Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum, echt een leuk forum .)

Ik kwam dit forum tegen omdat ik op zoek ben naar wat antwoorden over mijn fiat punto evo om op de originele manier mistlampen te monteren.

Ik heb een Fiat Punto Evo uit oktober 2010 en er zitten geen mistlampen gemonteerd in de bumper. Nu heb ik in mijn dashboard (bedieningspaneel) wel de schakelaar wat vreemd is want normaal zou de auto die dus niet hebben als je geen mistlampen hebt, antwoord van de dealer. De vraag was is de computer van de auto ook uitgerust met die optie. Monteur heeft de computer van de auto aangesloten op de computer van de garage om deze uit te lezen en de computer van de auto ziet de schakeling wel, geeft aan, geactiveerd, uitgeschakeld. Monteur gekeken met een zaklamp of er kabels liggen voor de mistlampen, nee geen kabels. Heeft hij nu wel goed gekeken, liggen ze verstopt?

Ik heb Tuynder gebeld om te vragen wat er hoort te liggen, die heeft via mijn chassisnummer gekeken welke kabelbomen er te bestellen zijn, antwoord 1 type en dat is met mistlampvoorbereiding. Tuynder vertelde dat mijn auto die dan ook hoort te hebben.

Misschien is dit al lang besproken maar ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet :oops: .
Bumper demonteren en gaan zoeken :?

Heeft iemand hier ervaring mee???
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door BramvE »

heb je ongetwijfeld al naar gekeken maar weet je zeker dat je ook een schakelaar hebt voor de voorste mistlichten? Niet alleen voor de achterste? Zijn twee verschillende knoppen...het knopje voor de voorste mistlampen heeft links de mistflard en rechts de lamp, zoiets: $D, terwijl het knopje voor de mistlamp achter meer dit heeft: D$

Gaat er ook een verklikker branden op het dashboard?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Hoi bedankt voor je reactie... Het zijn inderdaad 2 schakelaars op het paneel 1 voor mistlampen achter, verklikker dashboard gaat branden en 1 voor de mistlampen voor, verklikker dashboard gaat niet branden. Maar de computer ziet de schakeling wel
Laatst gewijzigd door DeNz op wo okt 22, 2014 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door EvoDaan »

Misschien is er een andere grill ingezet en hangen de aansluitingen los in de bumper? Of is dit heel ver gezocht :lol:
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Ja dat is waar de garage ook aan dacht, misschien na een schade een andere bumper op gezet zonder mistlampen maar de monteur kon geen stekkers vinden. Heeft iemand misschien een foto van waar de stekkers horen te zitten op de kabelboom :D. Heb zitten zoeken maar kan er weinig over vinden. Zou het raar vinden als ze een voor alles een andere kabelboom maken :x maar je weet het nooit
Laatst gewijzigd door DeNz op wo okt 22, 2014 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door Jarre »

Er zijn wel degelijk (minstens) 2 kabelbomen.
De MyLife heeft de kabelboom van de basic punto (uit ervaring)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Bedankt Jarre ik ben wat verder gaan zoeken op het forum en ik kwam inderdaad tegen dat er verschillende kabelbomen zijn. Als Tuynder zoekt op chassisnummer is er alleen een kabelboom beschikbaar met de mistlampen voorbereiding vandaar dat ze zeiden dat dat type kabelboom ook in mijn evo zou zitten. Misschien is er achteraf ook maar 1 te koop. En nieuwe kabelboom plaatsen is geen doen denk ik en dat voor wat lampjes. Hoorde ook van de dealer dan een nieuwe kabelboom 1200euro kost pfff! Dan maar niet of een goed alternatief. Iemand een mooie oplossing?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door Thegroov »

De draden van de knipperlichten en de mistlampen zitten in de bumper aan elkaar. Je moet dit kunnen zien met een zaklamp en een spiegeltje als je het kapje met de twee schroeven uit de wielkast haalt. Anders de bumper even los halen. Kost je een half uurtje. Als er geen draden liggen, kan je ze zelf aansluiten, kost je één relais en wat draden en stekkers. Samen een tientje aan kosten. Het lastigste is om de draad door te voeren van de cabine naar de motorkap. Dat doe je onder je ruitenwisserhuis. Dat kost het meeste tijd/werk. De rest is gewoon een kwestie van draaien trekken.
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Bedank voor je reactie Frank! Dus er is nog een kans dat ze er toch kunnen zitten :D . En de andere optie die je beschreef is mistlampen plaatsen met bekabeling en een aparte schakelaar, toch?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door Thegroov »

Ja, dat kan altijd. Enige verschil is dan dat er niks in het dashboardscherm te zien is als ze aan staan.
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Vanmiddag heb ik gekeken met een zaklamp en camera op m'n telefoon maar ik zie alleen de stekker en draad van/naar de richting aanwijzer, helaas dus :( . Dan de andere optie... kan waarschijnlijk de originele schakelaar gebruiken maar dan het volgende... Ik zou graag het lampje willen laten branden in het dashboard. De computer van de garage zag wel de schakelingen van de mistlamp schakelaar op het paneel die aangesloten was op de computer van de auto maar er ging geen lampje branden in het dashboard.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door Thegroov »

Even nog voor de duidelijkheid:

Op deze foto's zie je de bedoelde draden. Op de eerste foto zie je naast het witblauwe waterreservoir twee draden in zwart omhulsel. De ene is het knipperlicht, de andere het mistlicht.
In de onderste foto zie je ze helemaal links en helemaal rechts bungelen. De gele is het knipperlicht en de paarse het mistlicht. Links en rechts van de bumperbalk.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DeNz
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 14, 2014 11:21
Locatie: Dordrecht

Re: Aansluitingen op kabelboom mistlampen

Bericht door DeNz »

Hey bedankt voor de pics Frank... echt goed te zien zo! Bij jou eindigt het in 2 draden, bij mij in 1 als ik het goed heb zie. Ik heb gelijk wat foto's geklikt toen ik keek maar die kan ik niet uploaden (volgens mij).
Vind het best raar dat het er niet op zit, zitten toch wel wat toevoegingen op de auto, panorama dak, climat control, blue&me nav, cruise control, start en stop systeem, parkeer sensoren mss ben ik wat vergeten maar dan geen draadjes voor mistlampen :roll: ! Is het wat om de voorste kabelboom te laten vervangen of niet aan beginnen? Als ik de originele knop kan gebruiken en het lichtje in het dashboard gaat branden als je de mistlampen inschakelt zou heel mooi zijn. Dat ik geen signaal krijg dat een mistlamp defect is is dan niet anders.
Plaats reactie