Het lijkt wel hoe langer een onderwerp word hoe meer onzin er geschreven word.jorto schreef:Bij iedere verandering aan je stuurinrichting moet je uitlijnen. Vooral als je veerpoten los zijn geweest.
Het is misschien stom toeval dat ze bij jou nog binnen de grenzen vielen na het veerpoten wisselen.
De stuurinrichting is iets heel anders dan de wielophanging, het enige wat deze twee met elkaar verbind is de stuurkogel.
Als je de veerpoten onder de auto vandaan haalt om bijv. de schokbrekers te vervangen en je monteert alles naar behoren dan kan er niets veranderen.
Met de stand van de veerpoot kan je het camber en caster beïnvloeden maar bij de Punto zijn dit vaste punten waar niets aan af te stellen valt.( uitlijnen is dus zinloos ).
Dus dan is het ook niet stom toeval dat het bij mij tot twee keer toe niets veranderd was. Wat onmogelijk kan veranderen veranderd niet.
Als je de Punto gaat verlagen veranderd in principe alleen het camber iets, bij extreem verlagen kan het zo zijn dat de lengte van de stuurstang t.o.v. de onderste draagarm iets veranderd door de schuine stand en dan kan de toe in/out veranderen, deze stel je af met de schroefdraad bij de stuurkogels.(dit is tevens de enige afstel mogelijkheid die je hebt bij de Punto)
Tot slot, het is natuurlijk niet ondenkbaar dat als je je auto verlaagt en hem daarna uit laat lijnen, dat de toe in/out wat bijgesteld moet worden. Je weet niet of deze voor de verlaging goed afgesteld stond.
Verder kan het geen kwaad om de auto een keer uit te lijnen, zeker als je nog goede banden onder je auto hebt dan is uitlijnen na verlagen een goed moment. (en bij sommige mensen rijd de auto na uitlijnen een stuk lekkerder, ook al is er niets veranderd, en dat is toch ook wel wat waard. )