Kingpins' s Punto evo omlaaag

Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag

Bericht door Dick.W »

jorto schreef:Bij iedere verandering aan je stuurinrichting moet je uitlijnen. Vooral als je veerpoten los zijn geweest.

Het is misschien stom toeval dat ze bij jou nog binnen de grenzen vielen na het veerpoten wisselen.
Het lijkt wel hoe langer een onderwerp word hoe meer onzin er geschreven word. :(
De stuurinrichting is iets heel anders dan de wielophanging, het enige wat deze twee met elkaar verbind is de stuurkogel.
Als je de veerpoten onder de auto vandaan haalt om bijv. de schokbrekers te vervangen en je monteert alles naar behoren dan kan er niets veranderen.
Met de stand van de veerpoot kan je het camber en caster beïnvloeden maar bij de Punto zijn dit vaste punten waar niets aan af te stellen valt.( uitlijnen is dus zinloos ).
Dus dan is het ook niet stom toeval dat het bij mij tot twee keer toe niets veranderd was. Wat onmogelijk kan veranderen veranderd niet. :D
Als je de Punto gaat verlagen veranderd in principe alleen het camber iets, bij extreem verlagen kan het zo zijn dat de lengte van de stuurstang t.o.v. de onderste draagarm iets veranderd door de schuine stand en dan kan de toe in/out veranderen, deze stel je af met de schroefdraad bij de stuurkogels.(dit is tevens de enige afstel mogelijkheid die je hebt bij de Punto)

Tot slot, het is natuurlijk niet ondenkbaar dat als je je auto verlaagt en hem daarna uit laat lijnen, dat de toe in/out wat bijgesteld moet worden. Je weet niet of deze voor de verlaging goed afgesteld stond.

Verder kan het geen kwaad om de auto een keer uit te lijnen, zeker als je nog goede banden onder je auto hebt dan is uitlijnen na verlagen een goed moment. (en bij sommige mensen rijd de auto na uitlijnen een stuk lekkerder, ook al is er niets veranderd, en dat is toch ook wel wat waard. :-] )
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag

Bericht door jorto »

Onzin zeg je? Ik weet niet waar je alle wijsheid vandaan haalt, maar je stuurinrichting is een onderdeel van je wielophanging.

Er kan genoeg veranderen tijdens het loshalen van je complete wielophanging, waardoor je moet uitlijnen.
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag

Bericht door Dick.W »

Ik vind het helemaal goed. iedereen moet maar denken wat die er van vind en maar doen wat hij denkt dat goed is.

SPAM!
Twingo van mijn zoon 2 jaar geleden 4 cm verlaagd niet uitgelijnd, 25000 Km verder banden niet schuin afgesleten en rijd als een zonnetje. Stom toeval denk ik -]

Afbeelding
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag

Bericht door tonyvandenbroek »

Twee Punto's al laten verlagen. Nog nooit uitgelijnd. Rijdt perfect rechtdoor, geen banden slijtage op een vreemde manier. Dus ...
een welles niets spelletje kan beginnen. Laat ieder zijn ding denken/zeggen. Als jij er een goed gevoel bij hebt om niet/wel uit te lijnen doen of niet doen. Ik heb de peug eens laten uitlijnen en dat kostte toen 80 euro(2003). :shock: Die was fabriek orgineel, en was niet goed. Scheef met remmen, en kon niet recht uitrijden. Stuur stond scheef. Nieuwe auto was het.

Maar eindeloze discussies hebben geen zin. Doen waar JIJ je goed bij voelt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag

Bericht door Odelot »

Mijn voorbanden heb ik vandaag laten vervangen. In het midden zat nog rond de 5 mm, en aan de zijkanten 1,7. Bij de dealer zeiden ze dat er maar 2.0 bar in de voorbanden zat en dat het waarschijnlijk daardoor kwam. Er zát 2.4 in een poosje geleden. Ik weet niet of de mijne uitgelijnd is of niet. Heb er wel om gevraagd toen ie verlaagd is, en nu zitten er 4 nieuwe schokdempers onder. Neem aan dat ze bij de dealer wel weten waar ze mee bezig zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie