Kingpins' s Punto evo omlaaag
Kingpins' s Punto evo omlaaag
Voor de pevo zo juist veren besteld, hij gaat 40mm naar beneden.
Heb een vraag voor mensen die het zelf gedaan hebben,
Om de paravan los te halen zit er onder de ruitenwissers een ring ? Ik heb dit op een filmpje gezien en er was special gereedshap nodig om de los te halen?.
Heb een vraag voor mensen die het zelf gedaan hebben,
Om de paravan los te halen zit er onder de ruitenwissers een ring ? Ik heb dit op een filmpje gezien en er was special gereedshap nodig om de los te halen?.
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Ik heb geen speciaal gereedschap nodig gehad.
Het woord paravan ken ik niet maar als je daar de zwarte kunstof strook mee bedoeld die onder de ruitenwissers loopt, die heb ik bij het verlagen niet eens verwijderd. Ik kon de plaat net genoeg omhoog trekken om de boel los te draaien.
later bij het vervangen van de originele schokbrekers voor Koni STR dempers heb ik de ruitenwissers er wel afgehaald en de kunstof afdek plaat verwijderd, werkt wel wat makkelijker. ( ruitenwisser armen heb ik volgens mij los gekregen door de bout een stukje los te draaien twee vingers onder het draaipunt dan trekken en een tik met een hamer op de bout geven.
De Koni STR dempers zijn wel aan te raden bij verlagen, anders krijg je zo'n stuiter bakkie.
Wel moet je bij de originele schokbrekers een ringsleutel 18 en het liefst een lange dop 18. en 2 veerspanners hebben.
Het woord paravan ken ik niet maar als je daar de zwarte kunstof strook mee bedoeld die onder de ruitenwissers loopt, die heb ik bij het verlagen niet eens verwijderd. Ik kon de plaat net genoeg omhoog trekken om de boel los te draaien.
later bij het vervangen van de originele schokbrekers voor Koni STR dempers heb ik de ruitenwissers er wel afgehaald en de kunstof afdek plaat verwijderd, werkt wel wat makkelijker. ( ruitenwisser armen heb ik volgens mij los gekregen door de bout een stukje los te draaien twee vingers onder het draaipunt dan trekken en een tik met een hamer op de bout geven.
De Koni STR dempers zijn wel aan te raden bij verlagen, anders krijg je zo'n stuiter bakkie.
Wel moet je bij de originele schokbrekers een ringsleutel 18 en het liefst een lange dop 18. en 2 veerspanners hebben.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Bedankt voor de tips,
heb wel een vraagje waarom twee veerspanners?
heb wel een vraagje waarom twee veerspanners?
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Om de veer aan 2 kanten omlaag te trekken.
Ik weet niet als het zou lukken met 1 veerspanner, dan zou je de veer scheef trekken..
Ik weet niet als het zou lukken met 1 veerspanner, dan zou je de veer scheef trekken..
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
ik zou maar eens wat filmpjes kijken op YouTube. voor dat je ergens aan begint.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Ik wilde het eerst ook zelf doen, na wat filmpjes op internet wordt het je wel duidelijk wat de risico's zijn als je geen (goede) veerspanners gebruikt.
Na verlagen is opnieuw uitlijnen ook wel noodzakelijk, dat was voor mij de doorslag om het door een garage te laten doen. Dus bedenk goed waar je aan begint als je het zelf gaat doen
Na verlagen is opnieuw uitlijnen ook wel noodzakelijk, dat was voor mij de doorslag om het door een garage te laten doen. Dus bedenk goed waar je aan begint als je het zelf gaat doen
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Uitlijnen is nergens voor nodig.
Ik heb 2 x alles er onderuit gehad, 1e keer voor de verlaging, 2de keer voor de Koni SRT schokbrekers.
Om dat ik het gevoel had dat mijn auto niet zo lekker spoorde heb ik de uitlijning na laten kijken, was niets mee aan de hand monteur zij of ik hem zelf afgesteld heb. ~]
Er veranderd wel iets bij de voorwielen maar dat kan je toch niet afstellen, ( kan gewoon niet afgesteld worden bij de wielophaning van de Punto. )
Ik heb 2 x alles er onderuit gehad, 1e keer voor de verlaging, 2de keer voor de Koni SRT schokbrekers.
Om dat ik het gevoel had dat mijn auto niet zo lekker spoorde heb ik de uitlijning na laten kijken, was niets mee aan de hand monteur zij of ik hem zelf afgesteld heb. ~]
Er veranderd wel iets bij de voorwielen maar dat kan je toch niet afstellen, ( kan gewoon niet afgesteld worden bij de wielophaning van de Punto. )
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Ik heb anders bij beide keren uitlijnen de gegevens gekregen van voor en na.Dick.W schreef:Uitlijnen is nergens voor nodig.
- Eerste keer bij de wissel van 15" naar 17" laten uitlijnen omdat het slijtageprofiel op de 15" banden al een indicatie gaf dat er niets klopte
- En na het verlagen ook weer laten uitlijnen (door dezelfde garage)
Er zijn veel discussies over het wel of niet uitlijnen na verlagen. De een zegt niet doen want er is niets van je afstelling losgekomen/versteld enkel alleen de veerpoot is verkort.
De ander zegt dat je onderstel is aangepast en je wielen nu al een stukje in hun wielvlucht zitten van voor het verlagen waardoor uitlijnen een must is.
Toch denk ik "waarom zou je niet uitlijnen?" Het kost maar een paar tientjes en daarna weet je zeker dat alles goed is, al zijn het maar een paar kleine correcties. En je bent er zekerder van dat je banden ook niet schuin afslijten wat in een later stadium voor veel hogere kosten kan zorgen dan het uitlijnen.
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Toch bedankt jongens voor het meedenken maar eh veertje spannen moet wel lukken hoor -]
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Dick.W schreef:Uitlijnen is nergens voor nodig.
Ik heb 2 x alles er onderuit gehad, 1e keer voor de verlaging, 2de keer voor de Koni SRT schokbrekers.
Om dat ik het gevoel had dat mijn auto niet zo lekker spoorde heb ik de uitlijning na laten kijken, was niets mee aan de hand monteur zij of ik hem zelf afgesteld heb. ~]
Er veranderd wel iets bij de voorwielen maar dat kan je toch niet afstellen, ( kan gewoon niet afgesteld worden bij de wielophaning van de Punto. )
Ik zal dit is na vragen bij de jongens van mijn garage.
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Alle twee de keren was er toch een verschil waar te nemen tussen voor en na.
Uit lijnen kan geen kwaat zeker als je het slijtageprofiel een indicatie geeft dat er iets niet klopt of als je auto wat naar één kant trekt.
Maar als je het princiepe van een mcpherson veerpoot bekijkt, zal je tot de conclusie komen dat je bij de punto alleen de toe in en out kan afstellen en verder valt er standaard niets af te stellen.
Als je een excentrische bout gebruikt kan je wel het camber afstellen, maar die zitten niet standaard in de punto.
Ja en natuurlijk zal je andere gegevens op de uitdraai zie na het uitlijnen, het camber is iets veranderd door de verlaging en dat beinvloed de cijfers een betje.
En als ik een garagebedrijf zou hebben, zou ik ook zeggen dat het beter is. Is een simpel klusje makkelijk verdient en de kland gaat een paar tientjes lichter de deur uit met een goed gevoel. mooier kan je niet krijgen.
Uit lijnen kan geen kwaat zeker als je het slijtageprofiel een indicatie geeft dat er iets niet klopt of als je auto wat naar één kant trekt.
Maar als je het princiepe van een mcpherson veerpoot bekijkt, zal je tot de conclusie komen dat je bij de punto alleen de toe in en out kan afstellen en verder valt er standaard niets af te stellen.
Als je een excentrische bout gebruikt kan je wel het camber afstellen, maar die zitten niet standaard in de punto.
Ja en natuurlijk zal je andere gegevens op de uitdraai zie na het uitlijnen, het camber is iets veranderd door de verlaging en dat beinvloed de cijfers een betje.
En als ik een garagebedrijf zou hebben, zou ik ook zeggen dat het beter is. Is een simpel klusje makkelijk verdient en de kland gaat een paar tientjes lichter de deur uit met een goed gevoel. mooier kan je niet krijgen.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
In belgie is het verplicht, wordt nagekeken op de keuring.
Het zal dus wel effectief een verschil maken.
Het uitlijnen dient overigens pas na een 300tal km te gebeuren want de veren moeten zich nog zetten.
Het zal dus wel effectief een verschil maken.
Het uitlijnen dient overigens pas na een 300tal km te gebeuren want de veren moeten zich nog zetten.
Life is better on 2 wheels
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Tuurlijk, we gaan eerst 300 km rijden en dan als nog afstellen wat je niet af kan stellen.
En als het verplicht is in belgie zal het meer gaan om de aanpassing van de auto en zal er ook ergens geregistreerd worden dat de auto verlaagt is. Anders heeft het geen zin.
En als het verplicht is in belgie zal het meer gaan om de aanpassing van de auto en zal er ook ergens geregistreerd worden dat de auto verlaagt is. Anders heeft het geen zin.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Doe maar rustig
Ik was de eerste keer afgekeurd omdat mijn afstelling misstond. Zat buiten de waardes dus onzin is het heus niet
Van zodra je de hoogte aanpast veranderd je spoor altijd.
Ik zal de papieren voor en na eens uploaden.
Achteraan is idd niets aan te passen maar vooraan wel
Ik was de eerste keer afgekeurd omdat mijn afstelling misstond. Zat buiten de waardes dus onzin is het heus niet
Van zodra je de hoogte aanpast veranderd je spoor altijd.
Ik zal de papieren voor en na eens uploaden.
Achteraan is idd niets aan te passen maar vooraan wel
Life is better on 2 wheels
Re: Kingpins' s Punto evo omlaaag
Bij iedere verandering aan je stuurinrichting moet je uitlijnen. Vooral als je veerpoten los zijn geweest.
Het is misschien stom toeval dat ze bij jou nog binnen de grenzen vielen na het veerpoten wisselen.
Het is misschien stom toeval dat ze bij jou nog binnen de grenzen vielen na het veerpoten wisselen.