5bak ombouwen naar een 6bak

Plaats reactie
rickerd
Berichten: 8
Lid geworden op: vr jul 11, 2014 19:48

5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door rickerd »

hallo,

is het mogelijk om van de 1.4t-jet 5bak om te gaan naar een 6bak?
onderblok is hetzelfde als de abarth (?) en die heeft een 6-bak
dus als ik een 6bak heb met de bekabeling en de pook moet het gaan toch?
of klopt dat niet?

gr rick
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door unstable »

Gewoon een automaat nemen, dan krijg je er een zesde versnelling gratis bij.
Even zonder dollen, mijn automaat heeft zes versnellingen. Het is een gerobotiseerde handbak, een gewone 1.3mjet heeft 5 versnellingen.
Er valt denk ik dus wat te knutselen.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
martijn1.4t
Junior Stato
Berichten: 335
Lid geworden op: ma jan 21, 2013 21:53
Locatie: Deventer

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door martijn1.4t »

Het is mogelijk , heb zelf ook al is zitten overwegen en nagevraagd bij een maatje van mij die monteur is , hoe of wat je moet doen weet ik niet maar het moet kunnen.
1.4 T-Jet Sport
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door ing_BRW »

Als je op de site van Autoweek.nl kijkt, kan je zien dat er tussen 2008 en 2010 3 verschillende 1.3 Mjet's zijn geweest.
De Active met 75pk, de Actual met 85pk en de Edizione Lusso met 90pk.

In tegenstelling tot de Active en de Actual had de Edizione Lusso geen 5-bak maar een 6-bak.
Je zou haast denken dat het dezelfde motoren zijn, dat weet ik niet zeker.
Als het dezelfde motoren zijn dan lijkt het mij dus wel degelijk mogelijk.
Gebruikersavatar
Plint24
Junior Stato
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 15, 2011 22:37
Locatie: Prinsenbeek

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door Plint24 »

Klinkt heel interessant, maar vraag me af of de kosten opwegen tegen het aantal koppel wat je er bij zou krijgen.
De 5-bak kan max. 300Nm aan en de 6-bak (als ik me niet vergis) 340Nm.
Gebruikersavatar
martijn1.4t
Junior Stato
Berichten: 335
Lid geworden op: ma jan 21, 2013 21:53
Locatie: Deventer

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door martijn1.4t »

Ik denk als je veel snelweg rijd dat je er wel plezier aan gaat hebben dat je toeren minder hoog zijn.
Misschien dat een abarth rijder hier invulling in kan geven of het echt een verschil gaat maken , mischa is van een t-het naar een abarth over gegaan misschien dat hij iets er op kan zeggen of het rendabel verschil maakt
1.4 T-Jet Sport
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door BramvE »

Ik heb o.a. voor de 16V benzine gekozen omdat deze een 6 bak had...ik vind t wel fijn. Het verschil in de overbrengverhouding tussen 5 en 6 had van mij nog wel groter mogen zijn (resulteert nu in nog geen 500 tpm), maar zeker op lange 80 km/u wegen is het fijn. Maar verwacht dan vooral geen koppel.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door unstable »

Mijn pa heeft een 6bak op zijn Avensis 2.0D. Ik weet dat de monteur tegen hem heeft gezegd dat er in Nederland bijna geen gelegenheid is om in de zesde versnelling te rijden. Zuinig rijden is leuk, maar helpt wel je motor aan gort (egr raakt sneller vervuild).

Mijn auto heeft een eco stand, als ik hem daarop zet schakelt die echt rete snel door. Hij gaat al bij 65-70kmh naar zijn 5.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door eBoonstra »

Had op mijn 1.9 8v JTD een zesbak, maar dei kon maar plm. 350nm aan. Heb toen overwogen een Bravo 2.0 JTD bak (typecode F40) te monteren, omdat deze langere slagen had en sterker was (tot 420nm). Volgensmij wil het ook wel, alleen ik was nog altijd aan het uitzoeken of ik mijn steekassen en dus fusees behouden kon. Da's altijd weer een apart iets. Vlak daarna ongeluk gehad dus het uitzoekwerk heb ik beëindigd.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik reed een 95pk 1.4 16v GP met zes-bak, die maakte bij 120km/u ongeveer 3000rpm
Nu rij ik een 1.4 16v Turbo met vijf versnellingen en maak bij 120km/u ook ongeveer 3000rpm.
Dus de overbrengen zijn totaal anders, en mis de zesde versnelling niet eens meer. In het begin wilde ik nog wel eens door schakelen, want met de turbo gaat alles redelijk vlot.
Afbeelding
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: 5bak ombouwen naar een 6bak

Bericht door elboero »

tonyvandenbroek schreef:Ik reed een 95pk 1.4 16v GP met zes-bak, die maakte bij 120km/u ongeveer 3000rpm
Nu rij ik een 1.4 16v Turbo met vijf versnellingen en maak bij 120km/u ook ongeveer 3000rpm.
Dus de overbrengen zijn totaal anders, en mis de zesde versnelling niet eens meer. In het begin wilde ik nog wel eens door schakelen, want met de turbo gaat alles redelijk vlot.
Ik mis die 6e versnelling daar dus juist wel. 3000 tpm bij 120 vind ik vrij veel, dat kan best 2000 of 2500 zijn. Dat helpt m.i. ook in het terugbrengen van het verbruik, en verhoogt het comfort (geluidsproductie) op de snelweg. De 1.4 T-jet kan dit ook gemakkelijk trekken.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie