Welke weerstand in Dectanes drl

Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Thegroov »

Twee weerstanden van 29 ohm parallel is gelijk aan één van 14,5 ohm. Die nemen dan samen 10 watt op. Zou goed moeten zijn.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Odelot »

Ok, in principe zou het goed kunnen zijn als ik er nog 1 weerstand bij zet. Dan hoef ik misschien weer niet de hele bumper te demonteren.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Odelot »

Nou, zojuist een weerstand erbij gezet op de rechterkoplamp. Op de zwarte en witte kabel stonden nu dus 2 extra weerstanden. De leds van de rechterkoplamp gingen nu helemaal niet meer aan. De linkerkoplamp wel.
Zowel in dagrijstand als dimlichtstand werkten de leds aan de rechterkant niet. Als ik dimlicht aanzette bleef de foutmelding toch een poosje weg. Dit terwijl alleen de linkerkant het maar deed. Maar blijkbaar trekt die dan aardig wat stroom. Op een gegeven moment kwam toch weer de foutmelding. Morgen zal ik beide weerstanden rechts is weghalen. Dan zit er alleen nog 1 extra een de linkerkant. Je moet toch wat proberen.
Het kan goed zijn dat wat voor de 1 werkt voor de ander niet werkt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Thegroov »

Dat blijkt inderdaad wel ja, immers zijn er velen die helemaal geen problemen hebben.

Het is gewoon waardeloos dat spul als 'plug and play' verkocht wordt en als het dan toch niet werkt, dan mag je het toch weer lekker zelf uitzoeken. En mijn oplossing hoeft bij jou weer niet te werken.....

Makkelijkst is inderdaad als je de twee draden omhoog gewerkt hebt en je daar willekeurig weerstanden op aan kan sluiten en dan gewoon proberen tot het werkt.

Als alles fout gaat heb ik nog wel een oplossing, maar die is weer ietsie lastiger....
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Odelot »

Ok, ik hou je hier wel op de hoogte. Morgen ga ik aan de rechterkant hetzelfde doen als wat ik links gedaan heb. Hopelijk werkt dat. Ik ga gewoon net zolang door totdat het werkt :P
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Odelot »

Nou, afgelopen morgen heb ik alle weerstanden die ik er tussen had gezet verwijderd. Daarnaast heb ik nu bij beide koplampen die éne weerstand die er origineel op zit losgeknipt. Er zit nu aan beide kanten dus 1 weerstand minder tussen. Resultaat is exact hetzelfde dan toen de lampen in originele toestand waren. Die weerstanden lijken dus gewoon nutteloos te zijn...

Alleen als ik nu de auto start krijg ik zo nu en dan een melding op het display dat ik gebeld wordt door mijn eigen telefoon... Lekker vaag dus...

Wat ik nu nog kan proberen is op de plaats van de losgeknipte originele weerstanden de Philips weerstanden te plaatsen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Thegroov »

Lees en huiver :D

In de koplampen zitten witte draden voor de stadslichten. Deze kan je loshalen door de ronde stekkers los te halen in de lamp.
Er zitten dan geheel geen stadslichtlampen of wat dan ook meer aan de pevo vast.
Hier zie je die stekker linksboven, zegmaar tussen de rode en de zwarte draad.
Afbeelding

Aan de kant van stekker die naar de lampconnector toegaat monteer je de 5W (29 ohm) weerstand die je hebt, de andere kant gaat naar massa (de zwarte stekker net boven deze witte). Doe dat bij beide lampen.

Nu heb je geen foutmeldingen meer.

Hang nu parallel aan één zo'n weerstand de stuurdraden van een relais. Links of rechts, maakt niet uit. Dus aansluiting 85 (of 86) aan de kant van de weerstand die aan de witte draad zit en 86 (of 85) aan de kant die aan de zwarte draad zit.
Zet je nu je stadslichten aan, dan hoor je het relais aan schakelen.

Pootje 30 van het relais gaat naar een zekeringetje en via de zekering naar de plus van de accu.
Pootje 87 van het relais gaat naar beide openhangende andere kanten van de witte stekkers.

Wat je nu dus gemaakt hebt: De stadslichten (van 5 watt) zijn vervangen door weerstanden van 5 watt (29 ohm). stadslicht aan: relais schakelt in en zet 12 volt op de ingangen van de stadslicht/drl-unit van de lampen, die de lampen dimmen tot stadslichtstand.

Uurtje werk, van alle gezeur af. Je hebt dus een relais nodig en een zekering van 5 ampere of zo.
Maar ja, moest toch al twee relais kopen voor je grootlicht samen met dimlicht.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Kingpin »

Even over de grootlicht xenon probleem , is het niet makkelijker het bij de stuur schakelaar te modificeren , dit gebeurd namelijk ook zo bij volkwagens , kwestie van de draad die de grootlicht hendel onderbreekt op dimlicht

*edit*

Ik denk voor me zelf makkelijker is als de lampen toch in doos zitten om gewoon met twee diodes per lamp te werkem dit is eigenlijk het meest simpele

Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Odelot »

@Frank,

Bedankt voor de tip! Dit ga ik bij de zwarte doen die ik nog moet krijgen. Afgelopen dag HEEL de dag bezig geweest met die klote dingen. Niets maar dan ook niets werkt.

Het beste werkt het nog als ik de bestaande weerstanden losknip en daarvoor in de plaats die Philips zet. Dan doen ze het het langste. Als ik dan het stadslicht inschakel dimmen de leds ook daadwerkelijk. Op elke andere manier dimmen ze heel even, en springen vervolgens weer op volle sterkte. Dit hoort niet.

Wat ik ook geprobeerd heb is één groen stekkertje van de dectane los te trekken. Die is voor de aansturing van de leds in de dimlichtstand. Toen ik dit gedaan had brandde de leds maar in 1 lamp in de dimlichtstand, maar de foutmelding was wel weg. Dit werkte als ik dat deed bij de rechterkoplamp. Als ik hetzelfde deed bij de linkerkoplamp werkte het niet. De linkerkoplamp lijkt dus meer stroom te trekken dan de rechter.

Alles zit er nu weer in en ik laat het zitten totdat ik de zwarte heb. Zodra ik die heb ga ik relais bestellen voor de grootlicht stand, en ga ik jou tip uitvoeren. Ik kijk natuurlijk eerst of die exemplaren het wel goed doen. Je weet het nooit...

Heb je toevallig een link waar ik die relais kan bestellen? Dan kan ik dat wel alvast doen. Over hoe ik ze aan moet sluiten kan ik wel in jouw topic vinden waarschijnlijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Thegroov »

@kingpin Zeker kan je twee diodes in de schakelaardraden monteren, maar niet in de lampen. Een diode heeft namelijk een spanningsval van een half volt, dus je lampen krijgen een lagere spanning, wat problemen kan veroorzaken en je hebt hele zware diodes nodig, die je goed moet koelen. Persoonlijk zou ik toch voor het relais gaan. Ik kan nog even niet voor de geest halen of je truc werkt in combi met het canbussysteem. Moet ik nog ff over nadenken. Er is in het stuur en die draden daar niet zo veel ruimte om diodes te solderen, maar dat is aan de stuurkant van de relais die de lampen aanzet , dus daar loopt veel minder stroom, kan dus met kleinere diodes, maar het zorgt er ook voor dat je niet simpel even andere lampen er in kan zetten. Dan zou je ook je stuur weer open moeten maken en de diodes verwijderen. Wat doet het canbussysteem dan? Ook nog ff over nadenken... :)

@odelot ik koop ze bij elektronica-online.nl zal ff een link zoeken en hierin plakken...
Zoek even op Artikelnummer: X4.M.LD-12P kosten € 1,50 per stuk.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Kingpin »

Thegroov schreef:@kingpin Zeker kan je twee diodes in de schakelaardraden monteren, maar niet in de lampen. Een diode heeft namelijk een spanningsval van een half volt, dus je lampen krijgen een lagere spanning, wat problemen kan veroorzaken en je hebt hele zware diodes nodig, die je goed moet koelen. Persoonlijk zou ik toch voor het relais gaan. Ik kan nog even niet voor de geest halen of je truc werkt in combi met het canbussysteem. Moet ik nog ff over nadenken. Er is in het stuur en die draden daar niet zo veel ruimte om diodes te solderen, maar dat is aan de stuurkant van de relais die de lampen aanzet , dus daar loopt veel minder stroom, kan dus met kleinere diodes, maar het zorgt er ook voor dat je niet simpel even andere lampen er in kan zetten. Dan zou je ook je stuur weer open moeten maken en de diodes verwijderen. Wat doet het canbussysteem dan? Ook nog ff over nadenken... :)

@odelot ik koop ze bij elektronica-online.nl zal ff een link zoeken en hierin plakken...
Zoek even op Artikelnummer: X4.M.LD-12P kosten € 1,50 per stuk.
Heb even na jou bericht wat gezocht, er is niet zo hele zware diode nodig met koeling, 5a minimaal moet voldoende zijn .

Dit moet toch voldoende zijn?

http://www.voti.nl/winkel/p/DIODE-BYW29-200-TO220.html" onclick="window.open(this.href);return false;
BYW29 8.0A diode
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Thegroov »

Een 8 ampère diode is een zware jongen hoor -]
Maar als je accu 12 v is, krijgen je lampen maar 11,5 v door de diode. Het kan goed gaan, maar het is niet optimaal. Het zou ook kunnen dat je ballast niet wil starten.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Welke weerstand in Dectanes drl

Bericht door Kingpin »

Ik heb op me werk nog 6a liggen heb daar paar van mee genomen , probeer die wel eerst voor ik iets ga kopen, auto heeft 14v als je dynamo werk -]
Plaats reactie