Luchtfilter?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RainwormNL
Junior Stato
Berichten: 311
Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
Locatie: Hoeven (N-B)

Luchtfilter?

Bericht door RainwormNL »

Hoi allemaal,

Ik zit met een klein vraagstukje in mijn hoofd.
Ik zie vaak dat mensen andere luchtfilters in hun Punto installeren.
Nu heb ik dus een 1.2L 8V blok.
Heeft dit voor mij veel effect, en wat is het effect zowiezo?
En als dit effect heeft, weet iemand waar dat ding dan zit en waar ik er een kan kopen?

Ook kom ik op ebay gigatisch veel van die performance intake kit's tegen. Maar dit is alleen voor Turbo-geblazen blokken toch? Alvast dank voor de hulp
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Luchtfilter?

Bericht door BramvE »

je kan verschillende dingen 'doen':

- een inlegfilter; je haalt je gewone stoffen luchtfilter er uit en vervangt dat door een passend inlegfilter. Resultaat: een klein beetje ander geluid, en een filter dat je niet meer hoeft te vervangen maar alleen schoon hoeft te maken. Dus op den duur scheelt t in kosten. Ik geloof persoonlijk niet in enige vermogenswinst maar er zullen mensen zijn die daar anders over denken.

- BMC, power box, etc. Je haalt dan eigenlijk heel je luchtfilterhuis weg en vervangt dat door een andere vorm/type enz. Belangrijk is om deze dan wel bij de grille te laten uitkomen zodat hij koude lucht aanzuigt en niet de lucht vlakbij het motorblok. Dit heeft iets meer effect in geluid en wellicht vermogen. Is vaak ook duurder dan inlegfilter, maar ziet er ook wel fancy uit (onder de motorkap).

Wat ook bij sommige auto's kan (punto denk ik ook wel) is de luchtweg vrij maken. Bij de Punto zit tussen het luchtfilter en de inlaat een 'box' met allerlei bochten enz. waar de lucht doorheen moet. Je kunt deze box helemaal leeg maken (bijvoorbeeld met een dremel). Ben wel benieuwd wat daar het effect van zal zijn.

edit: en waar zit de boel? Als je voor je motor staat zie je ergens achter de grill (bij de 16V is 't rechtsvoor, voor de kijkers links) een buis zitten die naar een vierkante box loopt; in deze box zit het luchtfilter.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
RainwormNL
Junior Stato
Berichten: 311
Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
Locatie: Hoeven (N-B)

Re: Luchtfilter?

Bericht door RainwormNL »

Duidelijk verhaal!
Super bedankt. Maar eens kijken voor de 2e optie denk ik :mrgreen:
Enig idee waar dit te verkrijgen is?
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Luchtfilter?

Bericht door BramvE »

volgens mij is de meest gebruikte de K&N 57i...kost rond de EUR 200 voor een complete kit. Worden ook wel regelmatig aangeboden hier in de verkoophoek of op MP

nog 'n topic er over: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =51&t=4026" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: Luchtfilter?

Bericht door FeaR »

BramvE schreef: - een inlegfilter; je haalt je gewone stoffen luchtfilter er uit en vervangt dat door een passend inlegfilter. Resultaat: een klein beetje ander geluid, en een filter dat je niet meer hoeft te vervangen maar alleen schoon hoeft te maken. Dus op den duur scheelt t in kosten. Ik geloof persoonlijk niet in enige vermogenswinst maar er zullen mensen zijn die daar anders over denken.
Zo eentje heb ik in mijn auto zitten: K&N inlegfilter. Puur om het feit dat ik toch een nieuw luchtfilter moest. Een geheel nieuwe kit met andere inlaat zag ik niet zitten wegens te veel gedoe met montage. Geluid heb ik nooit wat van gemerkt. Bij Savali reageerde de auto wel beter op de tuning, maar of het met het filter te maken heeft of dat ik er Euro 98 in had zitten... niemand zal het zeggen...

Als je het voor de PK's wilt doen zijn er betere methodes.

Edit:
Bedenk ook dat een filter als bijvoorbeeld dit lastiger kan zijn bij een eventuele verkoop van de auto. Mensen associëren dit soort spullen met een bepaald soort mensen met een bepaald soort rijgedrag. Ik wil niemand over één kam scheren of in hokjes duwen, maar ik ben wellicht niet de gemiddelde koper.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Luchtfilter?

Bericht door EvoDaan »

Volgens mij hebben de 1.2'tjes net een andere luchtfilter. Zit min of meer bovenop het motorblok, je ziet van links aan buis ernaartoe lopen. 6 schroeven losdraaien (3 bovenop, zijn makkelijk en 3 aan de onderkant, iets verder weg gestopt). Het is ook een langwerpige en geen vierkante.

Afbeelding

Gaat om het voorste gedeelte van die zwarte kap
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Luchtfilter?

Bericht door BramvE »

dat ziet er wel 't zelfde uit als de 1.4 16V, ook rechthoekig filter ja.

Wat raar is, is dat je de kap weer netjes afsluit, maar als je onder de auto ligt zie je toch een oranje rand van het luchtfilter, alsof 'ie klem zit tussen de rand van het huis...ben er mee aan het klooien geweest maar denk dat het zo hoort.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Boukekoppejan
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 17:39
Locatie: Goudswaard

Re: Luchtfilter?

Bericht door Boukekoppejan »

Hoi!

Ik heb eventueel wel een 57i kit voor je liggen hoor.

Gr
Waar een wil is, is een weg
Plaats reactie