Regenereren / uitschakelen EGR

Plaats reactie
JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Regenereren / uitschakelen EGR

Bericht door JarneBrus »

Ik heb een probleem wat al langer loopt met mijn Fiat Grande Punto.
Deze regenereert gemiddeld 3x op de 500 kilometer, bij de dealer hebben ze de EGR-klep al is schoon gemaakt maar het probleem is nog niet verholpen. Door dit vele malen regenereren moet mijn olie ook snel verwisseld worden.

Nu zag ik bij SaVaLi dat ze de EGR-klep uit kunnen schakelen.
Als de klep uitgeschakeld is, stopt het regenereren dan ook?
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Regenereren / uitschakelen EGR

Bericht door Sjoerd H. »

EGR en regenereren zijn 2 verschillende dingen.
De EGR klep stopt uitlaatgassen bij de verse lucht om zo effiecienter met je roetuitstoot om te gaan
Regenereren is het schoonmaken van je DPF (diesel particle filter) om verstopping te voorkomen. Hij begint dan extra diesel in te spuiten om meer druk door te uitlaat te laten gaan en de DPF schoon te blazen.

De EGR sluiten is beter voor de motor en kan bij savali softwarematig gesloten worden. De DPF uitschakelen om regenereren te voorkomen heeft ietwat meer haken en ogen. Je kunt de sensoren ook softwarematig uitschakelen, maar dan gaat je DPF verstopt raken. Als die verstopt zit dan heb je geen uitlaat.. wat er dan gebeurt kan ik niet zeggen.

Om het regenereren te stoppen zul je de DPF moeten vervangen door een rechte pijp of de DPF zelf leeghalen (zie mijn topic of een ander topic in dit forum met zoeken naar "DPF").

echter, als je zo vaak aan het regenereren bent zou ook je filter dicht bij verstopping kunnen zitten. Dat is niet positief te noemen en ik zou er dan ook wel naar kijken.

(Sorry voor het ontbreken van links, mijn telefoon werkt niet mee)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Re: Regenereren / uitschakelen EGR

Bericht door JarneBrus »

Dank je voor de duidelijke reactie Sjoerd.
Ik ben totaal niet technisch dus zelf aan de DPF beginnen lijkt me niet zo'n goed idee.

Het vervelende vind ik zelf dat hij zo vaak regenereert en hierdoor de olie snel vervangen moet worden, verder heb ik geen problemen met het regenereren.
Doordat ik dit probleem met regenereren heb zit ik zelfs te twijfelen om de auto misschien in te ruilen, terwijl die verder prima is.
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: Regenereren / uitschakelen EGR

Bericht door AGH1965 »

Sjoerd H. schreef:De EGR klep stopt uitlaatgassen bij de verse lucht om zo effiecienter met je roetuitstoot om te gaan
Regenereren is het schoonmaken van je DPF (diesel particle filter) om verstopping te voorkomen. Hij begint dan extra diesel in te spuiten om meer druk door te uitlaat te laten gaan en de DPF schoon te blazen.
Deze uitleg doet me denken aan een bekend gezegde met een klok en een klepel.

EGR is inderdaad het bijmengen van uitlaatgas bij de verse lucht die de cilinders in gaat, maar met als doel de NOx-uitstoot te verlagen. EGR gaat veelal gepaard met een toename van de roetuitstoot. Die roetuitstoot wordt echter grotendeels opgevangen in het DPF. Als het DPF vol raakt, moet het geregenereerd worden. Tijdens de regeneratie wordt het DPF zo warm gestookt dat een groot deel van het aanwezige roet alsnog verbrandt. Voor dat warmstoken is een hoeveelheid extra diesel nodig.

Het regenereren is dus duidelijk iets anders dan simpelweg leegblazen van het DPF. Dat zou namelijk geen nut hebben, want dan zou er tijdens regeneratie evenveel roet uit het DPF komen als er eerder is opgevangen. Het hele principe van het DPF is dat het opvangen roet en op een later tijdstip alsnog grotendeels verbrand wordt. Kortom, de hoeveelheid roet die het DPF daadwerkelijk als roet verlaat is duidelijk kleiner dan de hoeveelheid roet die eerder door het DPF is opgevangen.

Waarom doet men al die moeite? De roetuitstoot van moderne dieselmotoren is nogal kankerverwekkend. De roetdeeltjes zijn namelijk zo klein dat ze tot diep in je longen komen. Bij oude dieselmotoren was dat wel anders. Misschien is dat ook iets om je te realiseren als je overweegt het DPF te verwijderen.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Regenereren / uitschakelen EGR

Bericht door Sjoerd H. »

Bedankt voor het duidelijker specificeten van de DPF :)
mijn kennis was niet zo goed toereikend, ik moest het helaas doen met de korte uitleg die Ronald en andere garagisten me gaven.

Duidelijk!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie