GP 2009 Xenon / led / DLR

Plaats reactie
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door jesse »

Hallo,

Ik heb sinds kort een Fiat Grande Punto uit 2009 (wit, 3 deurs)
Meer info over mijn GP vind je hier: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13607" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ben ik mij wat aan het oriënteren voor verlichting.
Mijn GP beschikt niet over dag rij verlichting, iets dat ik wel graag wil (liefst ledjes)
Ik heb voor led dlr deze gezien: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... -2006.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vragen hierover zijn:
- Is dit makkelijk in te bouwen (voor een leek)?
- Is dit ook geschikt voor de Fiat Grande Punto 2009?

En kan ik voor 200 euro (ongeveer) mijn auto laten voorzien van Xenon verlichting (denk niet dat zelf inbouwen mij gaat lukken, en wil het wel goed hebben. Dus goed afgesteld ook etc, niet dat ik mede-weggebruikers verblind)


Verder ben ik enorm tevreden over mijn GP :)

Vriendelijke groet,
Jesse
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door Skrymger »

Mij lijkt die drl vrij eenvoudig te installeren, maarja ben ook vrij handig met auto's.... Even afwachten op een reactie van iemand die reeds zoon setje heeft ingebouwd.

Over de xenon, heb je dectanes of geretrofitte koplampen? Zo niet gaan mede weggebruikers je mooie xenon set niet waarderen met de af fabriek koplamp behuizing. Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens....
1.3 Mjet Punto Evo '10
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door jesse »

Heb nog geen Xenon aangeschaft, omdat ik nog niet weet hoe of wat en welke etc.
Wat is dan het verschil met dectanes of geretrofitte koplampen? En als ik deze koop icm Xenon lampen wat is daar een 'normale' prijs voor? Wil denk ik wel 6000 en geen 8000 (dus meer wit dan die blauwe gloed) (en al helemaal geen paars)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door ing_BRW »

Inderdaad wat Skrymger zegt; wil je de mede weggebruiker niet verblinden dan zal je uitkomen op retrofitten of Dectane's. Geen van beide gaat binnen het budget van €200,- passen.

Retrofitten ligt zo rond de €275,- en kan je (met veel geduld) zelf uitvoeren of een ervaren iemand voor vragen :D
Dectane's kosten zo rond de €300,- excl. Xenon maar kan je makkelijk zelf vervangen of door een automonteur.

Voor retrofitten kan je kijken op retrofitlab.com
Dectane's zijn via meerdere kanalen verkrijgbaar waarbij de prijzen soms extreem uiteen lopen.

Voor DRL's kijk even in dit topic over Bi-Lights. Wellicht dat je daar wat wijzer van wordt.
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door jesse »

ing_BRW, dat topic over die Bi-Lights voor DRL had ik inderdaad al gezien en denk dat ik die binnenkort ga aanschaffen.
Voor echt mooie en goede Xenon ben ik bereid max 500 uit te geven voor beide lampen + inbouw. (In zoverre dat mogelijk is)
Veel hoger vind ik het ook weer zonde aangezien het niet het meest belangrijke is vind ik, het is een mooie toevoeging. Maar om daar nou een kleine duizend euro voor neer te leggen vind ik ook weer zo wat.
Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door TheoWen »

Alleen ga je gezeur met keuring krijgen....Je moet namelijk vanaf 2007 automatische hoogte regeling op hebben en koplampsproeiers....
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door ing_BRW »

De eis voor de hoogte regeling en sproeiers is vanaf april 2012 geschrapt uit de lijst van APK eisen en mag dus geen APK afkeur zijn.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door Milo-vs »

Koplampsproeiers is zeker geen verplichting meer. Automatische hoogteregeling is toch alleen verplicht als de bediening ervoor aanwezig is in de auto? Die moet namelijk werken. Bij een Punto altijd het geval dus.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: GP 2009 Xenon / led / DLR

Bericht door ing_BRW »

Als er "bediening" aanwezig is spreken we niet meer van automatische hoogte regeling maar van elektrische hoogte regeling.

Hier al 3 APK's gehad met after market Xenon (in projectors) bij 3 verschillende garages en nog nooit 1 van de 3 gehoord over automatische hoogte regeling en/of koplamp sproeiers.

De intreding van de nieuwe regelgeving in 2007 is goed blijven plakken maar de afschaffing ervan slijt er dus nog niet snel uit :-P
Plaats reactie