Verbruik TwinAir 100 Turbo

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Verbruik TwinAir 100 Turbo

Bericht door DPhilippi »

Ik zag al een oude post staan over het gebruik, maar die is vrij gedateerd. Omdat ik schrok van de cijfers die ik daar terug vind: 1:12 / 1:15 was ik toch erg benieuwd wat de TA 100 bezitters onder ons momenteel verbruiken.

Bij normaal gebruik rijd ik gemiddeld 6,5l/100km (1:15), maar ik vind het altijd wel een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Als ik zowel op de snelweg dan wel binnen de bebouwde kom schakel onder de 2,5k toeren, eco-stand aanhoud en waar mogelijk cruise control aanzet (is een automatisme van me), dan kan ik zelfs binnen de bebouwde kom gemiddeld de 5.0l/100km aantikken. 1 op 20 vind ik een erg mooie prestatie al zeg ik zelf. Al helemaal wetende dat ik de standaard velgen van 195/55/R16 heb vervangen door 215/45/R17. Ik zou dus nog iets zuiniger kunnen rijden met de stock velgen/banden.
Maar dat neemt niet weg dat het t.o.v. het officiële boekje immens tegenvalt: 3.8l/100km gecombineerd.

Wat zijn jullie ervaringen wat betreft gebruik? En heb je nog tips hoe ik nóg zuiniger zou kunnen rijden?
Laatst gewijzigd door DPhilippi op wo mar 30, 2016 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Verbruik TwinAir 100 Turbo

Bericht door Peter_Bosveld »

Hoi,

Ik rij zelf ook in een twinair 100 pk versie 5 deurs met standaard 16 inch velgen.

Gemiddeld rij ik 1 op 14,5 en heb dan best een zware voet en rij stevig door.

Helaas zijn de fabrieksopgaves in de praktijk niet haalbaar.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Verbruik TwinAir 100 Turbo

Bericht door Sjoerd H. »

Haha, voor die 3.8L te bereiken mogen ze:
- perfecte banden monteren,
- auto volledig strippen van ruitenwissers, spiegels en alles wat niet gestroomlijnt is,
- op de ideale snelheid met ideaal toerental vasthouden en dan meten,
- bepaalde temperaturen van banden of wegen testen en berekenen

Die 3,8L gecombineerd is echt de meest ideale situatie en nooit haalbaar. Zo is gecombineerd de 1.3 dieselturbo ook 1 op 33 en gemiddeld rijdt men 1 op 22.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Verbruik TwinAir 100 Turbo

Bericht door scoop »

Als het puur om het verbruik gaat:
  • lagere topsnelheid rijden (90km/u op de snelweg is wel zo'n beetje het langzaamst wat je kunt rijden)
  • eerder / meer anticiperen
  • de rem zo min mogelijk gebruiken (= verlies van energie), maar ook:
  • soms al wat eerder gas loslaten of zelfs afremmen, zodat de auto kan blijven rollen i.p.v. vanaf stilstand weer te moeten vertrekken
  • grotere afstand houden t.o.v. je voorganger (zodat je beter kunt anticiperen), of:
  • dicht achter een vrachtwagen rijden (levensgevaarlijk en slecht voor de lak i.v.m. steenslag)
  • bij gas los (afremmen op motor) de auto in de versnelling laten staan
    (in de vrij verbruikt hij brandstof om de motor draaiende te houden)
  • dus zo laat mogelijk de koppeling intrappen
  • banden met een zo laag mogelijke rolweerstand laten monteren
  • cruise control juist NIET gebruiken, maar zelf (meer gedoseerd) gas geven, alsof er een ei onder het pedaal ligt
Andere weggebruikers zullen je gaan vervloeken, maar je zult wel betere verbruikscijfers halen. 1 liter op 20km is overigens al heel mooi met de 100pk twinair.
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Verbruik TwinAir 100 Turbo

Bericht door DPhilippi »

Check, check, check. Goede tips! Veel pas ik al toe, maar ik zal eens gaan experimenteren met de auto in de versnelling laten staan bij gas los (doe ik soms wel, soms niet). Ook ben ik benieuwd of het achterwege late van de cruise control en bewust doseren een (groot) verschil zal maken.
Laatst gewijzigd door Sjoerd H. op do mar 31, 2016 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
Plaats reactie