ap-schroefset ervaringen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LmvD
Nuovo Arrivato
Berichten: 133
Lid geworden op: zo feb 14, 2016 21:37
Locatie: breda

ap-schroefset ervaringen

Bericht door LmvD »

Hoi allemaal

Op het forum heb ik geconcludeerd dat er best een aantal mensen op een AP-schroefset rond rijden.

Zelf heb ik onder mijn GP ook 18 inch velgen zitten maar mijn GP is nog niet verlaagd.
Nu heb ik de vraag wat de vering aan de achter kant doet op het moment dat deze zwaarder belast wordt (zware spullen achter in) als er een AP schroefset is gemonteerd.

Afgelopen zomer ben ik met de GP naar Frankrijk geweest, volgepakt en wel. Hij zakte toen van een speling van +- 6 cm terug naar nagenoeg niks. Met als gevolg dat als ik over een drempel ging ik toch een schurend geluid had.

Hoe is dit met de AP-schroefset. Is deze zo veel stugger dat dit niet gebeurd, of moet ik voor iedere vakantie de schroefset omhoog draaien om er zware spullen achter in te kunnen doen?
Gebruikersavatar
GP sport 16V
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: di aug 21, 2012 22:04
Locatie: Ittervoort

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door GP sport 16V »

Hallo,

Zoals je weet had ik de velgen die jij nu onder je Punto hebt eerst onder mijn Punto zitten inclusief een AP schroefset. Ik heb persoonlijk nooit heel veel gewicht achter in de auto geladen met deze set-up. Ik heb mijn auto ongeveer 4 cm verlaagd met de AP schroefset.

Wat ik wel weet is dat wanneer ik met vier personen in auto zat en vervolgens wat hard over de drempel ging dat de banden dan wel eens wilde aankomen. Dit wordt voor namelijk veroorzaakt doordat deze banden velgen combinatie relatief ver naar buiten komt. Dus waarschijnlijk zal de AP schroefset niet direct jou probleem van aanlopen bij vollen bepakking oplossen.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door ing_BRW »

AP levert toch ook bumpstops die je erbij kan plaatsen ter voorkoming van aanlopen?
Ik heb verder geen ervaring met AP-schroefsets maar bedacht mij dit even :lol:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik rij nu ook een jaar op 18" en AP schroefset. Staat ongeveer op een centimeter 4-5. Nooit echt gemeten, maar het oogt gewoon lekker. Qua aanlopen heb ik met deze banden (pirelli p-zero) een beetje last als ik wat harder een drempel neem. Dit komt mede doordat deze wang wat rechter staat.

De vorige banden (dunlop sport) had een wat rondere wang, en had daar geen last van. Gaat ook nu weer mijn band worden denk ik. Met volle bepakking rij ik nooit. Dan nemen we onze Punto Evo 1.3 pakezel wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
LmvD
Nuovo Arrivato
Berichten: 133
Lid geworden op: zo feb 14, 2016 21:37
Locatie: breda

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door LmvD »

allereerst allemaal bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.

Nu is het natuurlijk eigenlijk maar 1 keer per jaar dat de auto echt vol gestopt wordt met vakantiemateriaal.
Waarbij ik natuurlijk al rekening houdt met al het zware tussen de wielen, en de rest in de kofferbak.

Nu heeft ing_BRW het natuurlijk over bumpstops. Heeft dit dan geen nadelige gevolgen voor tijdens normaal gebruik? Of wordt de vering daar ontzettend hard van aan de achterkant.

Daarnaast de vraag hoe makkelijk/snel je een schroefset omhoog/omlaag zet. En of je dan persee heel de boel opnieuw moet laten uitlijnen, ook als je hem na de vakantie weer terug in zijn 'oude' stand zet. En hoe goed dit te bewaken is dat hij weer precies het zelfde terug komt.

Daarnaast nog een vraag voor Tony, ik rijd op dit moment ook rond op 18 inch en ben benieuwd welke maat dunlops jij er op gaat leggen. Ik zag dat ze voor de 18 inch alleen maar vanaf 225 breed hebben. Terwijl er nu bij mij 215 op zit (velg is 7j)

alvast bedankt allemaal voor jullie hulp!
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door RVE »

Als je 'm alleen achter versteld hoef je sowieso niet uit te lijnen, daar kan namelijk niets versteld worden.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door tonyvandenbroek »

Dunlop SP Sport 01 ROF 215/40 R18 85Y
mit Felgenschutz (MFS), runflat, *

Rolweerstand (brandstofverbruik) F Grip op natte weg C Afrolgeluid 167 dB

kosten tussen de 175-200 euro. Heb ze al voor 181 gevonden op internet

De banden zonder runflat kosten een 50 tientjes minder
zijn zuiniger maar vind ik niet zo spannend

KLIK HIER
Afbeelding
Puuntje
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: zo nov 20, 2016 20:44

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door Puuntje »

Bumpstops voel je alleen als de wagen zo diep inveert tot ie de bumpstop raakt. Had ze nodig op mijn vorige Astra, als er iemand meereed. De schroefset is heel gemakkelijk zelf in hoogte te regelen en in Nederland hoeft ie niet opnieuw uitgelijnd te worden. In Belgie zou je dat officieel wel moeten doen, maar daar heb je hem juist al hoger ingesteld om door de keuring te kunnen komen. Vindt het comfort van AP nog best redelijk, zelfs in de laagste stand. Helt niks meer over en rijdt echt lekker.
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door jaccovdzaag »

Ik heb ook een AP set eronder gezet, sinds een paar week. Wel uitgelijnd, en dat bleek ook nodig te zijn.
Rijdt goed, lekker strak, en zoals hierboven, nog enigzins comfortabel.

Hier zijn ze niet helemaal ingeschroefd. Net over de helft gok ik zo, dus het is misschien een kleine centimeter, misschien anderhalf lager dan hoe de auto normaal staat. Plus standaard wielen (15'') en banden.

Meer dan happy!
Gebruikersavatar
LmvD
Nuovo Arrivato
Berichten: 133
Lid geworden op: zo feb 14, 2016 21:37
Locatie: breda

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door LmvD »

super bedankt voor de hulp.

Ik ben er eigenlijk wel aan uit dat ik op korte termijn een ap-schroefset wil gaan plaatsen.

Is dit iets wat je zelf kan doen thuis op de oprit? (auto op assteunen natuurlijk)
Kijkend op internet ziet het wisselen van de voorste vering er niet heel ingewikkeld uit. Omdat de AP-set compleet is en dus gewoon enkel wat bouten loshalen is? (correct me if i'm wrong)

En hoe zit het met de achterkant? Gaat dit net zo simpel?

Of zeggen jullie, laten plaatsen?

Natuurlijk naderhand even laten uitlijnen.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: ap-schroefset ervaringen

Bericht door Skrymger »

Ik heb verlagingsveren zelf gedaan op een brug maar de achterveren zijn 5x zo snel gedaan als voor. Je haalt de schokbreker los aan 1 zeide (1 bout) en kan de veer er met wat kracht tussen uit halen en weer terug zetten. Met z'n 2e is achter een kwartier werk.

Let er wel op dat je niet allebei de schokbrekers los haalt want dan klapt je achteras los naar onder en daar zijn de remleidingen te kort voor. Wordt zoon knoeiboel. Succes!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie