Caster aanpassen na verlaging?
Caster aanpassen na verlaging?
Daag! Heb sinds kort een AP-schroefset onder mijn GP 1.3 uit 2007. Achter staat ie nu op het laagst en van voor bijna op het hoogst, omdat ik genoeg grondspeling moet hebben voor de Belgische keuring. Maar nu is ie afgekeurd omdat de naloop, oftewel het caster, een paar graad afwijkt van de standaardwaarde. In de garage waar ze hem hebben uitgelijnd, zeggen ze dat dat niet aan te passen is, omdat het een vaste waarde is. Donderdag ga ik terug naar de garage waar ze de set eronder hebben gezet, en gaan ze kijken of ze het subframe kunnen aanpassen. Maar ben ik echt de enige met dit probleem? Lees zoveel over Punto's met AP en zie ook genoeg verlaagde Corsa's en Mito's, maar lees nooit wat over dit probleem. Of kijken ze in Nederland die waardes van camber en caster enzo niet na?
Re: Caster aanpassen na verlaging?
In Nederlands kijken ze nergens naar zolang de demper niet lekt en de veer heel is tijdens de apk. Sorry deze vraag zal toch echt een Belgisch forum genoot moeten beantwoorden.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Re: Caster aanpassen na verlaging?
Mijn punto is 4 cm verlaagd, en had geen problemen op de keuring buiten GOCA attest.Belgische keuring is de leukste...
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Caster aanpassen na verlaging?
Na een week hobby-jen is het de garage gelukt. Ze hebben alle bouten van het subframe losgemaakt en met spanbanden het frame rechtgetrokken. Daarna alles weer vastgemaakt en klaar. De voorste ophanging van de Punto staat standaard uit de fabriek al wat scheef, maar de enige persoon in de hele wereld die daar achter komt en een punt van maakt, is de Belgische keurmeester. Nu moet ik dinsdag naar die keuring terug en dan hoop ik dat het ook echt goed is. Dan kan ik de juiste uitlijning, waar tig mensen een eeuwigheid aan gewerkt hebben en wat me hopen geld gekost heeft, meteen teniet doen door hem op het laagst te schroeven en de 17ers eronder te gooien. Bij de volgende keuringen controleren ze alleen maar de papieren en de hoogte.
-
- Junior Stato
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
- Locatie: arnhem, gelderland
Re: Caster aanpassen na verlaging?
Of je laat alles gewoon origineel en hebt al dit gezeik niet
Ook ik vind het mooi staan maar als je weet dat ze bij jullie zo moeilijk doen haal je toch echt zelf al dat werk op je nek
Ik vind dat ze in bels veels te ver gaan mja wie ben ik
Zelfs met wielen en remmen moet je al z.n attest hebben slaat nergenw op
Mja als je het voor af weet zou ik zeggen hou het simpel en laat het eenig sinds origineel
Of hou het makkelijk
Toch succes en idd ff de belgen onder ons raadplegen
Hier in nl zijn ze niet zo heel lastig
Ook ik vind het mooi staan maar als je weet dat ze bij jullie zo moeilijk doen haal je toch echt zelf al dat werk op je nek
Ik vind dat ze in bels veels te ver gaan mja wie ben ik
Zelfs met wielen en remmen moet je al z.n attest hebben slaat nergenw op
Mja als je het voor af weet zou ik zeggen hou het simpel en laat het eenig sinds origineel
Of hou het makkelijk
Toch succes en idd ff de belgen onder ons raadplegen
Hier in nl zijn ze niet zo heel lastig
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Re: Caster aanpassen na verlaging?
Ja ik wist al dat ze moeilijk gingen doen, maar ik dacht door het kiezen van een veel gebruikte verlaging, voor een veel voorkomende auto, door een fatsoenlijke garage, dat het qua gedoe wel mee zou moeten vallen. Als ik terug de originele veren en dempers had laten monteren, had ik nu ook gedoe gehad, want dan moest ik evengoed door dezelfde keuring. Hij zou dan ook afgekeurd worden, omdat de waardes die nu niet klopten, niets met de verlaging te maken hadden. Het zijn foutieve waardes, die Fiat niet aanpast, omdat de verschillen heel klein zijn en het ook voor niemand, normaal gezien, iets uitmaakt.
In ieder geval is ie nu wel eindelijk goedgekeurd! Na 3 keer keuren (180 Euro totaal) en 4 keer uitlijnen (200 Euro)! Had ik dat van te voren geweten, had ik het niet gedaan. Nu vergeet ik die kosten maar gewoon snel en geniet van het fijne rijden. Ben er elke dag mee op weg en het is een wereld van verschil, ook samen met die chip. Dan maar een maand wat minder eten. Is ie ook nog wat lichter!
In ieder geval is ie nu wel eindelijk goedgekeurd! Na 3 keer keuren (180 Euro totaal) en 4 keer uitlijnen (200 Euro)! Had ik dat van te voren geweten, had ik het niet gedaan. Nu vergeet ik die kosten maar gewoon snel en geniet van het fijne rijden. Ben er elke dag mee op weg en het is een wereld van verschil, ook samen met die chip. Dan maar een maand wat minder eten. Is ie ook nog wat lichter!
-
- Junior Stato
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
- Locatie: arnhem, gelderland
Re: Caster aanpassen na verlaging?
Al met al toch goedgemomen in iedergeval veel veilige kms
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto