Open luchtfilter

Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Twee cilinders (TwinAirs) i.c.m. een open luchtfilter. Iemand die daar ervaring of kennis van heeft? Getune'de TwinAirs zijn nogal schaars, waardoor ik zo niet weet bij wie ik mijn vraag neer kan leggen. Eigenlijk wil ik gewoon weten of het kan, slim is en wat de voor- en nadelen kunnen zijn om zoiets op een twee cilinder te zetten.

Iemand die mij uit de brand kan helpen? :?:
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Open luchtfilter

Bericht door hbassen »

Ik heb mijn twinair getuned en er een k&n vervangings filter geplaatst.

Verstuurd vanaf mijn LG-H525n met Tapatalk
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Open luchtfilter

Bericht door hbassen »

Het lucht filter zit boven op de motor geplaatst.

Verstuurd vanaf mijn LG-H525n met Tapatalk
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

hbassen schreef:Ik heb mijn twinair getuned en er een k&n vervangings filter geplaatst.
Ja, precies dat wil ik ook gaan doen: filter en tunen. Ik ben me nu pas aan het verdiepen in heel die open luchtfilters. Heb je nog tips waar ik rekening mee moet houden?

Deze denk ik hè?:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2981
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Overigens.. Kijkend naar die filter. Is het letterlijk kapje eraf en die filter erop zetten. Of denk ik nu wel heel makkelijk?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Open luchtfilter

Bericht door J.V. »

Standaard zit er een inlegfilter in van papier/karton. Je kunt deze vervangen door een inlegfilter van bijv. K&N of BMC. Daarnaast heb je de optie om het standaard filterhuis (met daarin dus het inlegfilter) te vervangen door een open luchtfilter. Met een open luchtfilter behaal je de meeste winst (hoewel het te betwijfelen is om hoeveel winst het gaat) en is het verschil in geluid het grootst.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Open luchtfilter

Bericht door Skrymger »

Klopt, er zijn verschillende opties. Inleg, short air ram, open filter, etc etc. Maar echt grote winst is er niet mee te behalen bij kleinere motoren. Al is het geluid wel leuk! ^^

Ander aandachtspuntje, heeft een twinair een luchtmassameter? Sommige motoren namelijk niet meer. Maar ing_BRW en ik hebben hier nog eens een discussie over gevoerd, of een geolied (open) luchtfilter goed is voor het lmm meetdraadje of niet. Sommigen zeggen van wel sommige niet, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Zoek maar eens op hier op het forum. Kan het topic even snel niet terug vinden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Het wordt sowieso een open luchtfilter. Zelf heb ik nog niet eerder een open luchtfilter geplaatst. Ik heb wel uitgezocht hoe het moet, maar dan kijk ik liever een keer mee. Dadelijk zie ik iets over het hoofd. Dan kan ik het erna voor de rest van m'n leven zelf doen. Mocht er iemand van de club zijn die dit graag voor me wilt doen, dan hoor ik het graag. Uiteraard met vergoeding. Anders ga ik opzoek naar een inbouwgarage.

Na het plaatsen van de filter even een keer door naar Savali. Valt er nog meer winst te behalen met tunen, met een open luchtfilter?

Luchtmassameter zit er standaard niet meer geloof ik.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Open luchtfilter

Bericht door RVE »

Als je bijvoorbeeld een K&N filter koopt zit er een duidelijke beschrijving met tekeningen bij hoe je 'm moet installeren. Net zo eenvoudig als een kast van de Ikea :-]
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Ik wil het gerust proberen, daar niet van.. Maar blijkbaar moet de kap van de motor af, omdat daar de huidige filter in zit :?: Iets waar ik eigenlijk van af wil blijven, voordat ik het kapot maak :lol:
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Open luchtfilter

Bericht door RVE »

Haha als je er geen vertrouwen hebt kun je idd beter iemand mee laten kijken. Ik weet zo niet precies hoe een twinair blokje eruit ziet, maar die 'kap' is denk ik het hele luchtfilterhuis. Vanaf de motor loopt daar een buis (8-10cm doorsnee ongeveer) naartoe. Dus het is niet zo dat wanneer je die kap weghaalt je binnen in je motor kijkt ofzo :P
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Open luchtfilter

Bericht door Skrymger »

Klopt, ook bij de multijet zit het filterhuis als kap op de motor geklikt. Tis zoals RVE zegt, net als het in elkaar zetten van een IKEA kast.

Jij ging ook naar BOTS toch? Wellicht als je een setje meeneemt dan kunnen verschillende clubleden waaronder ik je wel helpen met het erop zetten. Toch altijd gereedschap in de auto :D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Yes, Asssen was niet haalbaar maar BotS sowieso :). Dat lijkt me erg gaaf! Teambuilding :P

Ik moet alleen kijken wat ik precies nodig heb.. Filter, buizen en dingetjes. K&N ziet er ook uit als IKEA, te veel aanbod :lol:
Gebruikersavatar
tomlolol
Junior Stato
Berichten: 264
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 15:22

Re: Open luchtfilter

Bericht door tomlolol »

hey,

Ik heb (zoals jij waarschijnlijk wel weet) zelf mijn filter ingebouwd, naar gewoonte is hier ook een filmpje van!
https://www.youtube.com/watch?v=WLzXO0Y8yIE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb thuis nog buizen liggen (51 en 78 mm diameter) die je gerust mag gebruiken. Persoonlijk ben ik grote fan van K&N voor filters, zij hebben het mooiste geluid en een zeer makkelijke site voor je filters te kiezen en bestellen, goede service ook. Ik wil zeker helpen met het inbouwen van je filter! Ik ben nu niet direct een expert maar heb wel veel bijgeleerd met zelf het inbouwen van mijn filter.

Succes!
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Open luchtfilter

Bericht door DPhilippi »

Klopt, haha, ik had jouw filmpje al bekeken. Het zit allemaal erg logisch in elkaar. Maar ik stress 'm altijd uit en heb graag dat iemand even meehelpt of -kijkt als ik voor de eerste keer aan iets loop te prullen. Leuk dat je ook open staat om mee te helpen! :)

Ik zal eens op onderzoek gaan naar de buizen!
Plaats reactie