Velgmaat bij bredere velgen

Plaats reactie
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Velgmaat bij bredere velgen

Bericht door etienno »

Hola, ik heb het forum doorzocht maar kwam helaas niet iets tegen waar ik mee verder kom.

In het kort
Wat is een verstandige velgmaat, bij bredere velgen? :shock:

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar ervaringen met 16"/17", is het een over het ander aan te raden? (comfort, drempeltjes, rijgedrag)

Context
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een nieuwe set velgen (heb nu 6 X 15” - ET 43 lichtmetaal van de fabriek), waarbij mijn oog is gevallen op een set Team Dynamics Pro Race 1.2 in Antraciet (foto).

De Team Dynamics velgen zijn echter (bij diameter 16” & 17”) alleen in een breedte van 7” te verkrijgen. Origineel is 6”, waarbij ik niet weet wat wijsheid is m.b.t de ET.

Ik zat zelf rond te snuffelen (achtergrond onderaan de post), waarmee ik dacht voor een van de volgende velgmaten te kunnen gaan (?):
7 X 16” - ET30
7 X 17” - ET30

Echter. Nu keek ik het instructieboekje nog eens na, wat bij mij complete verwarring schept. Daar zie ik namelijk dat er auto’s worden geleverd met 6,5J X 17'' - ET 46. Dat spreekt informatie die ik zie (maximale afwijking van 5mm acceptabel) tegen, of komen die velgen af-fabriek met spoorverbreders/of zelfs andere ophanging?
Afbeelding

Achtergrond
Zelf kwam ik deze pagina al tegen: https://www.etwaarde.nl/et-waarde-berek ... eders.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met die informatie leek het mij prima om de velgen verder naar buiten te laten vallen. Ofwel het sommetje:
Nieuwe ET waarde = Huidige ET - (Extra breedte / 2)
In de praktijk: ET43 - (25,4mm / 2) = ET30

Thanks alvast voor het meedenken :)
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Velgmaat bij bredere velgen

Bericht door DPhilippi »

Een Fiat Punto (dus geen Abarth) kun je maximaal 7,5j voor en 8,5j achter kwijt, mits de ET ~35 is. Ik zou zeggen probeer dat als richtlijn aan te houden als je breder zoekt. Die maat is namelijk in de praktijk door meerdere getest.
17" 7,0j ET30 zou dus kunnen.
Plaats reactie