welk merk xenon??

Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Dus sommigen onder jullie gebruiken Xenon verlichting - moet je dan in NL wettelijk ook niet eigenlijk een automatische hoogte-verstelling van je lichten hebben?
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Bericht door Rob84 »

Peter schreef:Dus sommigen onder jullie gebruiken Xenon verlichting - moet je dan in NL wettelijk ook niet eigenlijk een automatische hoogte-verstelling van je lichten hebben?
In Nederland geldt het volgende:

Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen, gasontladingslampen of lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, dan moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

- een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;

- koplampsproeiers, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.

Als het voertuig voor 1 januari 2007 in gebruik is genomen dan hoeft het voertuig niet met bovengenoemde items te worden uitgevoerd.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de Permanente Eisen van het Voertuigreglement (de eisen voor de APK), zoals afstelling, werking, kleur, enz.

Dit heb ik in mijn Aygo tijd nog een keer uitgezocht door een mailtje naar de RDW te sturen, dit krijg je dan standaard terug...
I've joined the dark side...
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Bericht door jeroengt »

mischien is het wel onzin dan dat ik eerst start voordat ik de lampen aan doe maar voor de zekerheid blijf ik het toch doen
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

jeroengt schreef:mischien is het wel onzin dan dat ik eerst start voordat ik de lampen aan doe maar voor de zekerheid blijf ik het toch doen
Nee is geen onzin: is in ieder geval altijd beter voor je accu ook :wink:

Ik vind het helemaal niet prettig dat op mijn C8 met die lichtsensor de lichten quasi tijdens het (in het donker) starten aangaan - je kan dat automatisme wel uitschakelen maar waar heb je dan die lichtsensor voor...

De GP van mijn vrouw heeft dit soort foefjes allemaal niet, en mijn eigen volgende wagen moet dat ook allemaal niet meer hebben (geen lichtsensor, geen regensensor (werkt toch vaak niet goed: soms start het wissen te snel, en op andere momenten denk je 'waar blijf je nou met die wissers?')).
Het lastige is dat je vaak helemaal de basis-uitvoering van een model moet kopen anders zit het er allemaal al standaard op - maar die basis-uitvoering mist dan weer zaken die je toch wél belangrijk vindt, zoals bv. de gordijn-airbags en de airco op de Punto Active (hier in B dan toch).
Ga je daarvoor dan apart bijbetalen (als dat al kan), kom je al snel duurder dan de eerstvolgende duurdere uitvoering, waar dan weer meer standaard op zit..... enz :wink: :lol:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

Rob84 schreef:- een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
- koplampsproeiers, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.
En wie controleert dit?
Ik denk niet dat de arm der wet (politie) je aan gaat houden om te kijken of je wel sproeiers hebt?
En tijdens de APK zullen ze zeggen,
- Voorlamp links? "Werkt"
- Voorlamp rechts? "Werkt"
Mooi...

Ik weet het natuurlijk niet zeker.
Misschien zou je tijdelijk voor de APK de Xenon kunnen afkoppelen/overbruggen?
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

Maxximum schreef: Misschien zou je tijdelijk voor de APK de Xenon kunnen afkoppelen/overbruggen?
afkoppelen - dan zegt apk meneer: Lamp rechtsvoor: kapot
Lamp linksvoor: ook kapot
Overbruggen - dan heb je het dubbele aantal aan lampen nodig dan krijg je het vrachtwagen effect! ofja... dan heb je dus je xenon lampen erin zitten EN je standaard h1 h4 h7 of wat zit er eigenlijk in?ook niet echt makkelijk lijkt mij!?
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

Voor mij maar 1 merk Xenon:Pilot ,zonet weer even bij walter(via onze sponsor AC DELCO) een set besteld voor de T-jet ... :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

swans schreef:
Maxximum schreef: Misschien zou je tijdelijk voor de APK de Xenon kunnen afkoppelen/overbruggen?
afkoppelen - dan zegt apk meneer: Lamp rechtsvoor: kapot
Lamp linksvoor: ook kapot
Overbruggen - dan heb je het dubbele aantal aan lampen nodig dan krijg je het vrachtwagen effect! ofja... dan heb je dus je xenon lampen erin zitten EN je standaard h1 h4 h7 of wat zit er eigenlijk in?ook niet echt makkelijk lijkt mij!?
mensen dit even overzetten naar de oude lampen is zo gebeurd...nog geen half urr werk
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Bericht door Rob84 »

Maxximum schreef:
Rob84 schreef:- een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
- koplampsproeiers, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.
En wie controleert dit?
Ik denk niet dat de arm der wet (politie) je aan gaat houden om te kijken of je wel sproeiers hebt?
En tijdens de APK zullen ze zeggen,
- Voorlamp links? "Werkt"
- Voorlamp rechts? "Werkt"
Mooi...

Ik weet het natuurlijk niet zeker.
Misschien zou je tijdelijk voor de APK de Xenon kunnen afkoppelen/overbruggen?
Als de xenon niet verblind e.d. dan zal een agent op straat niet zo snel zijn tijd daar ik gaan steken denk ik. Maar als je een algemene verkeerscontrole tegen komt dan hang je wel. Daar zijn altijd wel mensen van de RDW e.d. aanwezig. En A en B segment auto's hebben op een paar premium merken na geen xenon als optie dus dat is op zich ook wel te handhaven.
APK durf ik niet te zeggen. Dat moet je aan een keurmeester vragen.
I've joined the dark side...
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

ry nu 1 jaar en 9mnd met xenon 2x een grote verkeerscontrole gehad nooit er voor bekeurd.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

walpunto schreef:ry nu 1 jaar en 9mnd met xenon 2x een grote verkeerscontrole gehad nooit er voor bekeurd.
Jouw GP is nog van voor 2007, dus volgens de regels kan dat ook niet.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

swans schreef: afkoppelen - dan zegt apk meneer: Lamp rechtsvoor: kapot
Lamp linksvoor: ook kapot
Overbruggen - dan heb je het dubbele aantal aan lampen nodig dan krijg je het vrachtwagen effect! ofja... dan heb je dus je xenon lampen erin zitten EN je standaard h1 h4 h7 of wat zit er eigenlijk in?ook niet echt makkelijk lijkt mij!?
Sorry, ik was niet zo duidelijk.
Bedoelde gewoon te zeggen dat je niet heel de boel UIT je auto moet halen, maar gewoon tijdelijk op NON-Actief zetten en de originele bedrading en lampen erin doen.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

Sporting raymon schreef:
swans schreef:
Maxximum schreef: Misschien zou je tijdelijk voor de APK de Xenon kunnen afkoppelen/overbruggen?
afkoppelen - dan zegt apk meneer: Lamp rechtsvoor: kapot
Lamp linksvoor: ook kapot
Overbruggen - dan heb je het dubbele aantal aan lampen nodig dan krijg je het vrachtwagen effect! ofja... dan heb je dus je xenon lampen erin zitten EN je standaard h1 h4 h7 of wat zit er eigenlijk in?ook niet echt makkelijk lijkt mij!?
mensen dit even overzetten naar de oude lampen is zo gebeurd...nog geen half urr werk
als je geen 1.9 JTD hebt natuurlijk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

Sporting raymon schreef:Voor mij maar 1 merk Xenon:Pilot ,zonet weer even bij walter(via onze sponsor AC DELCO) een set besteld voor de T-jet ... :wink:
Heb je hier ook een prijsje van?
heb op die site gekeken maar kan niet echt iets vinden.
Op de pilot xenon site staan ook geen prijzen. Hier bieden ze wel aan om het in te laten bouwen, inclusief hoogte regeling én wasinstallatie.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

je moet rekenen denk zo rond de 200 euro ex montage
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Plaats reactie