xenon in orginele koplampen

Mischa Kamerling
Senior Stato
Berichten: 650
Lid geworden op: zo aug 07, 2011 13:27
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Mischa Kamerling »

Jaja!, deze week gaat mijn set in bestelling -]
Kan niet wachten om hem in te bouwen (medio Februari) met de GPC Workshop :D
2011 - 2014 Fiat Grande Punto'09 1.4 8v Edizione X Tricolore
Abarth Punto Evo '11 Grigio Campovolo
explosiveex
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 23:43

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door explosiveex »

hallo,

wil ook graag xenon in mn grande punto 1.3diesel van 2010
waar kun je dat nou het beste kopen.
en welk soort zou ik moeten hebben?
alvast bedankt
Mischa Kamerling
Senior Stato
Berichten: 650
Lid geworden op: zo aug 07, 2011 13:27
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Mischa Kamerling »

He!,

er zijn verschillende mogelijkheden....
Xenon is op vele plaatsen verkrijgbaar en beschikbaar in verschillende kleuren/temperaturen 8000K (bijvoorbeeld).
Je kan de xenon in je huidige (standaard) lamp plaatsen... maar als ik het goed heb heb je dan last van Strooilicht (niet lekker voor de tegenliggers).
Je kan overwegen om te kijken naar de dectane-Dayline lampen (is een prijzige optie) en het moet wel je smaak zijn.
ik heb dit laatste wel overwogen omdat het mij heel mooi lijkt (heb het al bij aantal GPC leden gezien). + dat deze goed af te stellen zijn waardoor je geen last van strooilicht hebt.
Ik ga ze van het weekend laten inbouwen door 2 experts van de GPC club (GPC workshop)... en zal uiteraard foto's plaatsen van het resultaat.

Zie ook andere forumtopics, Xenon is immers een veel besproken item!
2011 - 2014 Fiat Grande Punto'09 1.4 8v Edizione X Tricolore
Abarth Punto Evo '11 Grigio Campovolo
robbie0313fr
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 18:52

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door robbie0313fr »

Ik heb vandaag een Xenon set in laten bouwen. Zelf nogal onhandig, dus ben er ook maar niet zelf aan begonnen.

De standaard lampen zijn vervangen door Xenon 6000k in de originele koplamp.Tijdens een rondje genieten van mijn nieuwe spullen waren er een aantal tegenliggers die knipperden met groot licht. Na het laten zakken van de lampen met dat handige knopje geen knipperende tegenliggers meer gehad.

Toen ik zelf groot licht aan wilde zetten, viel alles uit. Na wat speurwerk met een zaklamp kwam ik er achter geen bixenon te hebben. Kunnen de lampjes gewoon worden vervangen door bixenon lampen? Bij Bixenon zit er een kapje voor de lamp, verminderd dit ook de overlast voor tegenliggers? Ik vind dat best vervelend namelijk.
Een man met 2 linker handen :D
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Giordino »

Seinende tegenliggers kan ik wel begrijpen aangezien de originele koplamp behuizing qua reflector niet geschikt is voor gebruik met xenon.
Het werkt nogal verblindend.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
robbie0313fr
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 18:52

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door robbie0313fr »

Kan ik hier nog iets aan doen? Zo ja, hoe en wat? Door mijn garage is mij verteld dat Xenon gewoon kan worden ingebouwd. Ik ging er vanuit dat het verblinden dus wel mee zou vallen.
Een man met 2 linker handen :D
robbie0313fr
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 18:52

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door robbie0313fr »

Na wat rondspeuren op het forum zie ik regelmatig berichten over Projector lampen. Die zouden het probleem van strooilicht verhelpen.

Waar moet ik rekening mee houden als ik voor een dergelijke set ga kijken?

Nu zit er H4 Xenon in de lampen. Kan ik alleen de lampjes vervangen door H1? of moet ik hiervoor ook nieuwe ballasten etc. gaan kopen? Voor de meeste koplampen met projector die ik tot nu toe zie is H1 de passende maat.

Wie heeft een of meer voorbeelden van projector koplampen die passen in een GP? Hoe meer ik lees, hoe minder ik er van lijk te begrijpen. :cry:
Een man met 2 linker handen :D
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Sjoerd H. »

Kijk eens op retrofitlab.com of check op youtube filmpjes met zoekterm "retrofitten".
Ik heb dit samen met ing_BRW gedaan en in principe zet je een aftermarket projector erin. Geeft een coole aanblik van de koplamp en het licht word ook vele malen beter. Ik heb van RFL de Mini d2s set. Die kun je er zo in schroeven en vastzetten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Odelot »

Je moet H1 projectors hebben. Ballasten kun je gewoon blijven gebruiken. Let wel op dat je heel je koplamp open moet maken. Dat is geen kleinigheidje. Ook niet om ze erna weer waterdicht te krijgen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Skrymger »

Klopt, het is niet 1 2 3 klaar en nog best een klus, ik zit erover na te denken om het ook te doen bij een setje extra koplampen van de sloop ofzo zodat je rustig de tijd heb om het te doen.

Er staat een tutorial voor de Punto op de YouTube channel van retrofitlab. Bekijk die even en bedenk of je dat zelf 'aandurft'
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Jarre »

die tutorial van retrofitlab was van mijn koplampen.
hou er rekening mee dat dit geen originele koplampen zijn maar aftermarket. deze hebben butyl dichtingen
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Skrymger »

Is butyl taaier of zachter dan de standaard dichting?
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Odelot »

Veel zachter.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Sjoerd H. »

De originele lampen openkrijgen is echt rotwerk, en handig met 2 mensen. Een extra paar handjes werkt vele malen beter. Het is wel handig om iets van een dremel te hebben om de restanten van die dichting weg te krijgen om de butyl erin te leggen. Let er dus ook op dat je butyl mee besteld om de koplampen weer af te dichten, de originele dichting kan niet hergebruikt worden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: xenon in orginele koplampen

Bericht door Skrymger »

Oké, goed om te weten. Heb opzich voldoende hulp, maat van me en ik zijn altijd wel in voor een uitdaging, ook voldoende gereedschap tot m'n beschikking.

Anders halen we wel wat, das geen probleem. Wel nog even een vraagje, als je bijv bij misterAuto.nl een set nieuwe koplampen van valeo haalt bevatten deze dan de fabrieksdichting of wordt dit als aftermarket gezien en bevatten deze butyl?
Laatst gewijzigd door Skrymger op ma jan 04, 2016 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie