Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Ik wil mijn punto evo multijet laten tunen

Peiling eindigde op ma feb 14, 2011 17:28

a) Ik heb belang bij zoveel mogelijk PK's (=snelheid)
3
2%
b) Ik heb belang bij zoveel mogelijk Nm (=trekkracht)
18
11%
c) Ik wil beide MAXIMAAL
21
12%
d) Ik wil chiptunen en geen aparte box
29
17%
e) Ik wil zelf via een rollenbaan de "winst" checken
17
10%
f) Ik wil garantie
28
17%
g) Ik vind tunen niet nodig
13
8%
h) Ik wil dat het forum bemiddelt voor een gunstige prijs
22
13%
i) Ik wil het dit jaar nog (2011)
18
11%
 
Totaal aantal stemmen: 169

Morty
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 20:51
Locatie: Maasdam

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Morty »

Even een vraagje.

Ik vind knallen opmde weg niet echt belangrijk. Comfortabel van a naar b is mijn levensstijl. Nu ken ik dat vele performace updates bij normaal gebruik kunnen leiden tot minder verbruik en soepeler rijgedrag. Zo had ik in mijn vorige auto een kn luchtfilter(inleg) en die wil ik ook binnenkort in de punto. Nu had mijnfocus geen tuning nodig met 125 pk uit de fabriek uit een 1.8 was hij heel soepel. Nu merk ik wel dat de punto niet veel over heeft en soms moeite heeft met oppakken. Nu zie ik dat veel mensen hier aan het chippen zijn geslagen en mijn vraag is dan ook: hoe benadeeld het het verbuik of zijn er ook zuinigheidsrijders met chip die zuiniger en soepeler zijn gaan rijden.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

Zuiniger rijden na chippen is een illusie. In theorie misschien, maar de praktijk laat het tegendeel zien. Mooi marketingding misschien. Net als die K&N filters op een diesel. Volkomen nutteloos.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
nautica
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 18:30
Locatie: nijverdal

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door nautica »

Odelot schreef:Zuiniger rijden na chippen is een illusie. In theorie misschien, maar de praktijk laat het tegendeel zien. Mooi marketingding misschien. Net als die K&N filters op een diesel. Volkomen nutteloos.
Ligt zoals al vaker is gezegd aan je eigen rechter voet, maar zuiniger rijden na
Tunning kan wel degelijk v/d week nog iemand gesproken die het echt merkte
dat die zuiniger reed na de tunning!
Dus je kunt niet alles afdoen met het is maar een illusie :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

Het is mogelijk, als je geen gebruik maakt van het extra vermogen tijdens het accelereren etc. misschien. Anders niet.
Maar heb zelf een jaar of 8 'gechipt' gereden, dus weet het niet helemaal zeker ;)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sunrise »

:roll: ...als je na tuning NIET constant gebruik maakt van het grotere vermogen is zuiniger rijden zeker wel mogelijk, daarnaast is het zo dat door tuning op maat je auto meestal beter & soepeler rijdt.

Als je je auto laat tunen bij een gerenomeerd iemand kan je eigenlijk alleen maar plezier & een fijn gevoel eraan overhouden :wink:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

Soepeler rijden doet ie zeker. Daar maak je dan ook meestal veelvuldig gebruik van met als resultaat een verbruik wat niet zuiniger is. Dat is mijn ervaring.
Meer verbruik hoeft ook niet, maar als je je auto laat chippen met het doel om zuiniger te rijden kun je beter een andere oplossing zoeken.
De meeste mensen die chippen doen dit om vlotter/soepeler te kunnen rijden.

Ik ken persoonlijk niet veel mensen die hun bolide hebben laten chippen met als doel zuiniger te gaan rijden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

denk ook dat het uitmaakt wat je rijd ! Als je een Abarth laat doen is het denk ik al gauw voor vermogenswinst om meer trekkracht en snelheid te hebben . Bij een 1.9 diesel om bv meer vermogen te hebben om een caravan te trekken en bij een 1.3 diesel hem net dat beetje meer te geven wat hem leuker maakt . Maar zuiniger rijden en daarom chippen ,daar kan ik me ook niet zo in vinden .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sunrise »

Chippen om zuiniger te rijden moet ook geen doel zijn op zich. Het is alleen wel zo als je regelmatig wat langere afstanden aflegt op bijv. de snelweg je duidelijk kunt merken dat een gechipte auto zuiniger is.

Dat je dit weer volledig te niet doet door wel je hele vermogen aan te spreken met op-/doortrekken spreekt natuurlijk voor zich -]

@paco: als je het bij een Abarth doet voor de snelheid heb je er eigenlijk weinig aan in NL. Of je Abarth nu 220km of 230km haalt zul je in NL toch nie vaak kunnen uitproberen -]
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

haha daar heb jij weer gelijk in ,maar je koppel winst is nog aanzienlijk met chippen op een geblazen motor :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sunrise »

...dat dan weer wel, alleen ook daar heb je nix aan als je niet als 1e aan het stoplicht staat -]
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

kolere wat ben jij uitgeslapen man ,ik stop ermee ,ga dit niet winnen -]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sunrise »

2 - 0 voor Sunrise :wink:
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

haha jij houd ook echt de stand bij he ! neem je telraam maar mee 24 maart ,dan zal ik er voor zorgen dat de kralen weer gelijk staan :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sunrise »

-] ...we zullen zien...
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

woubert schreef:
Evo Joost schreef:Goedemorgen!
Zoals beloofd een verslag van het chippen.....
Gistermiddag heb ik me samen met een kameraad, gemeld in Westerbork bij Scholtmeijer Tuning na afspraak. Johan (de tuner) zat met zn laptop in een BMW 530d.
Tijdens het wachten in het keukentje vertelde de BMW eigenaar dat hij hier kwam nadat een fabrieksupdate de tuning ongedaan had gemaakt. Hij reed dus al een tijd met de tuning en beviel hem supergoed. Hij was in Westerbork terecht gekomen doordat de BMW dealer in Huizen hem had doorverwezen. De dealer stuurde al z'n klanten naar Scholtmeijer....
Goed verhaal dus tot dusver...
De Punto werd in de garage gereden en de computer werd verwijderd en in het kantoor aan de computer gehangen. Kwestie van de basissoftware laden en dan met binaire codes aanpassen... tenminste dat begreep ik ervan. Lang gewacht, ruim 3 uur i.p.v. 1,5 uur omdat de eerste keer laden er een kleine foutmelding was die Johan niet lekker zat en daarom besloot compleet overnieuw te beginnen.
Toen de unit weer in de auto geplaatst en naar buiten gereden... spannend! Een klein testrondje om te kijken of er geen foutmeldingen kwamen beloofde al veel goeds. Na afgerekend te hebben kreeg ik een Tuningscertificaat met 3 jaar garantie en werd me op het hart gedrukt te bellen als er iets was...
Toen weer richting huis 70 km verderop. Nou hoe rijdt dat nou dan zo'n chip? In een woord geweldig!! Johan claimt een stijging van 25 pk en 40 nM koppel... (bijzonder veel en als ik me niet vergis het meest van alle tuners... ) en nee ondanks dat ie niet om te bank heeft gestaan en ik ook geen uitdraai heb geloof ik hem direct! Ik vind het eerlijk gezegd ooit niet zo heel boeiend of ik er nu 15, 20 of 25 pk erbij heb, het gaat om het rijden toch?
En das echt stukken beter! Onderin pakt hij mooi op doordat de turbo komt er eerder inkomt ( en nee niet met een schop in je rug maar mooi geleidelijk uitgesmeerd) en trekt de auto stukken beter. Mijn kameraad en ik hebben beide veel ervaring met tuning en snelle auto's maar we konden ons toch maar moeilijk voorstellen dat een 1250 cc dieseltje zo mooi kan lopen! Volgens de tuner moest de computer nog even "inleren" dus het resultaat werd alleen maar beter.
Wat is nu de grootste grap van allemaal? Voor de tuning heb ik maar 250,- betaald! Een giller als je het resultaat bekijkt, ik heb er immers een veel fijnere auto voor terug! (En nee het verbruik zal niet stijgen maar afnemen en ja het start stop systeem werkt nog gewoon)
Een aanrader dus...
http://www.scholtmeijertuning.nl/
Vandaag geweest, heeft even geduurd voor het voor mekaar was, maar hebt er een heerlijke auto voor teruggekregen.
Is in alle versnelling soepeler geworden en loopt op de snelweg snel door naar 150.

Ik heb bewust gekozen om het in de garantieperiode laten uitvoeren. Heb geen last meer van de kinderziekte en als iets kapot gaat moet het maar gebeuren, was anders ook gebeurt!!

Oja of er nu 40 of 60 NM bijkomt of als de motor nu 100 of 110 PK levert, ik ben er blij mee en ga nu kijken of het brandstofverbruik ook minder wordt.
Ik citeer dit bericht bewust even, om te informeren of jouw evo daadwerkelijk zuiniger is dan voorheen. Jij hebt hem bij Scholmeijer laten chippen om zuiniger te gaan rijden, en ik zag dat je vandaag nog online geweest bent.

Ben erg benieuwd ;)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie