Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
volgens mij passen die hoor, nog een lid die heeft getwijfeld:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 3&start=15
en hier nog:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 7&start=90
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 3&start=15
en hier nog:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 7&start=90
Life is better on 2 wheels
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Dit klopt volgens mij niet, de ET waarde slaat niet op de dikte van de velg in het hart maar puur op hoeveel mm de bevestiging afwijkt van het hart.Wesley Abarth schreef:Gaat hierbij dus om de lengte van de bout. Iedere afwijkende ET waarde wil dus zeggen dat je bouten te kort of te lang zijn.
Waar je ook op moet letten is het feit dat de oz velgen (waarschijnlijk) breder zijn dan de originele velgen, je hebt dus te maken met het naar buiten komen van de velg door de lagere ET én de extra breedte van de velg.
Voorbeeld:
Mijn originele velg:
6J (15,2cm) breed, ET 42. Hierbij steekt het hart van de velg 3,4cm naar buiten (15,2/2= 7,6 = het midden van de velg)
7,6- 4,2 (ETwaarde) = 3,4cm
Nieuwe velg:
7J (17,8cm) breed, ET 37. Hierbij steekt het hart van de velg 5,2 cm naar buiten. (17,8/2= 8,9 = het midden van de velg)
8,9- 3,7 (ETwaarde) = 5,2cm
Extra breedte aan de buitenkant: 1,8cm.
Let wel, de J maat is gemeten binnen de randen van de velg, vaak kun je er nog een J bij optellen wanneer je maat aan de buitenkant meet.
Hoop dat het een beetje duidelijk is
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Dit zocht ik!Puntoevo schreef:Wesley Abarth schreef:
Nieuwe velg:
7J (17,8cm) breed, ET 37. Hierbij steekt het hart van de velg 5,2 cm naar buiten. (17,8/2= 8,9 = het midden van de velg)
8,9- 3,7 (ETwaarde) = 5,2cm
Extra breedte aan de buitenkant: 1,8cm.
Let wel, de J maat is gemeten binnen de randen van de velg, vaak kun je er nog een J bij optellen wanneer je maat aan de buitenkant meet.
Hoop dat het een beetje duidelijk is
Dank je wel! inderdaad 1,8 cm.. hij steekt nu met standaard slofjes flink naar binnnen dus ruimte heb ik wel. Ook heb ik andere topics gelezen waarin er collega-gp'ers met 17"/205 banden en ET 35 rijden zonder problemen...
Vind t stiekem ook wel mooi als t wat naar buiten steekt natuurlijk en misschien dat dit ook het rijden beinvloed op goede wijze.
Thanks voor het uitzoeken weer Wesley! Top!
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Weet zeker dat Wesley ook zijn best doet
Let wel op dat de berekening anders kan zijn met jou standaard velg. Als je de maten daarvan hier neerzet kunnen we daar ook naar kijken.
Let wel op dat de berekening anders kan zijn met jou standaard velg. Als je de maten daarvan hier neerzet kunnen we daar ook naar kijken.
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Haha vreemd, ik dacht dat Wesley die berekend had! zie nu pas dat jij t was!Puntoevo schreef:Weet zeker dat Wesley ook zijn best doet
Let wel op dat de berekening anders kan zijn met jou standaard velg. Als je de maten daarvan hier neerzet kunnen we daar ook naar kijken.
Haha thanks!
Ja ik heb nu een aantal andere velgen ook in 't snotje, er is wel keuze, alleen nooit genoeg.
Ik ben opzoek naar een leuk gebruikt setje van een merkvelg het liefst compleet met band. Heb de toverdoos die 'Photoshop' heet ook even uitgespit en ben al zover dat ik nodige voorbeeldjes heb kunnen maken! Weet je wat, ik post ze gewoon.
AEZ:
Borbet X8:
OZ 35th:
TSW venom (lekker retro):
OZ Hydra:
Kosei:
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Helemaal mee eens -]RaydeJee schreef:OZ 35th.
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
verbreed staal en schroefkit -]
Life is better on 2 wheels
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Lijkt me handig om ook van deze thread gebruik te maken
Ben van plan om de standaard 16" velgen (banden 195/55/R16) van mijn GP te vervangen met deze 17" OZ Racing Superturismo WRCs -> http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/oz- ... 762149.htm
Nu zit ik met de volgende vraag:
De nieuwe bandenmaat is 205/40/R17 terwijl de standaard 17" velgen van een GP bandenmaat 205/45/R17 hebben, zou een dunnere zijwand problemen geven? En kan ik er mee weg komen om de GP niet te verlagen met deze nieuwe combinatie van velgen en banden? Vind de ruimte tussen banden en wielkassen met mijn huidige velgen en banden al best aan de hoge kant.
Overigens denk ik dat het geen probleem mag zijn, de velgen hebben de volgende specs: 4x100 7x17 ET40, dus ze zouden 3mm verder uitsteken naar buiten als ik het goed heb, wat ideaal zou zijn.
Ben van plan om de standaard 16" velgen (banden 195/55/R16) van mijn GP te vervangen met deze 17" OZ Racing Superturismo WRCs -> http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/oz- ... 762149.htm
Nu zit ik met de volgende vraag:
De nieuwe bandenmaat is 205/40/R17 terwijl de standaard 17" velgen van een GP bandenmaat 205/45/R17 hebben, zou een dunnere zijwand problemen geven? En kan ik er mee weg komen om de GP niet te verlagen met deze nieuwe combinatie van velgen en banden? Vind de ruimte tussen banden en wielkassen met mijn huidige velgen en banden al best aan de hoge kant.
Overigens denk ik dat het geen probleem mag zijn, de velgen hebben de volgende specs: 4x100 7x17 ET40, dus ze zouden 3mm verder uitsteken naar buiten als ik het goed heb, wat ideaal zou zijn.
2009 - Fiat Grande Punto 1.4 16V Racing - Crossover Black
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Ik zou er nog eens goed over nadenken, de omtrek van je band veranderd ook waardoor de snelheid op je teller ook gaat afwijken.
Je wheelgap wordt inderdaad nog iets groter, zeker verlagen dus
Als je de gegevens hier ingeeft kun je alles zien: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Je wheelgap wordt inderdaad nog iets groter, zeker verlagen dus
Als je de gegevens hier ingeeft kun je alles zien: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Ik snap niet wat je bedoelt. Wil je niet verlagen, terwijl je de ruimte tussen band en wielkast groot is? Dan ga je toch juist wél verlagen?Jens schreef:En kan ik er mee weg komen om de GP niet te verlagen met deze nieuwe combinatie van velgen en banden? Vind de ruimte tussen banden en wielkassen met mijn huidige velgen en banden al best aan de hoge kant.
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Wel ik zou willen wachten met verlagen tot deze zomer, maar als de fender gap nog groter zou worden met deze nieuwe velgen wacht ik beter met de aanschaf ervan.
Verkoper wil ze ook niet afzonderlijk verkopen, anders kon ik er gewoon andere banden op leggen (205/45/R17 dan)
En bedankt voor de link, had er al eens de gegevens op ingegeven maar is nu duidelijker na eens te vergelijken met 205/45/R17 banden
Verkoper wil ze ook niet afzonderlijk verkopen, anders kon ik er gewoon andere banden op leggen (205/45/R17 dan)
En bedankt voor de link, had er al eens de gegevens op ingegeven maar is nu duidelijker na eens te vergelijken met 205/45/R17 banden
2009 - Fiat Grande Punto 1.4 16V Racing - Crossover Black
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Nu heb je 195/55/R16
De straal van deze band is dus (8 * 2,54) + 0,55 * 19,5 = 31,05 cm.
Met 205/40/R17 wordt dat (8,5 * 2,54) + 0,4 x 20,5 = 29,79 cm.
Je krijgt dus ca. 1,25 cm extra ruimte boven je banden. Is optisch inderdaad niet mooi denk ik.
Ook krijg je 4% tellerafwijking.
Met 205/45/R17 wordt het 30,82 cm. en dus een verwaarloosbaar verschil.
De straal van deze band is dus (8 * 2,54) + 0,55 * 19,5 = 31,05 cm.
Met 205/40/R17 wordt dat (8,5 * 2,54) + 0,4 x 20,5 = 29,79 cm.
Je krijgt dus ca. 1,25 cm extra ruimte boven je banden. Is optisch inderdaad niet mooi denk ik.
Ook krijg je 4% tellerafwijking.
Met 205/45/R17 wordt het 30,82 cm. en dus een verwaarloosbaar verschil.
Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc
Gaat dit passen op mijn GP?
Maat: 18 Inch
Steek: 4X100
ET: 45
J waarde 7,5
Maat: 18 Inch
Steek: 4X100
ET: 45
J waarde 7,5
GP 1.4 T-Jet Racing Orange, Chiptuned by Vireo 135Pk/252nm, 18" ATS DTM, Sonniboys, Carbon gewrapt by Wrappx, Abarth achterlichten