Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Labayanka
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 3:21
Locatie: Den Haag

Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Labayanka »

Mogge!

Ik ben geinterresseerd in een setje velgen met de
ET waarde van 37
En ik meen breedte: 7 J (dit is inches?)
Verder zitten er centreerringen in van 60.06 en als ik andere advertenties op dit forum lees moet dit als het goed is 56.6 zijn.
Deze kan betrokkene vervangen. Maar is de velg dan ook direct goed?
Zit ik met de ET-waarde goed als ik de auto 40mm wil verlagen? En de 7J? Kortom: ik snap er geen h#l van

Help a brother out here!
Thanks
Gr Labayanka
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Jarre »

is de steek 4x100 juist en hoe groot is de velg?

als je center 56,6 wordt is er geen probleem
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Wesley Abarth »

Autotype Steek Ø ET waarde Naaf Ø
Grand Punto 4x100 43 56.6

Een ET-waarde van 37 wil zeggen dat het bevestigingspunt 37 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.

Bij een GP hoort dit 43 te zijn. Wat wil zeggen dat de velgen die je op het oog hebt 6 mm verder naar binnen staan. 7J is in ieder geval een goede velgbreedte voor de GP, en het naafgat is inderdaad 56.6mm daar hen je dus andere ringen voor nodig.

Het monteren van de velgen lijkt mij mogelijk zonder verlaging. Je zou eens aan iemand met 40mm verlaging (bijvoorbeeld tonyvandenbroek) lunnen vragen hoeveel speling hij nog over heeft met een et van 43. of anders spoorverbreders monteren. Let wel op dat de bouten van je huidige velgen zonder spoorverbreders op je nieuwe velgen (die je nu op het oog hebt) te lang zullen zijn.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Jarre »

even gebruik van maken:
passen de originele fiat bouten op alle originele fiat velgen of zit daar ook verschil op??
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Wesley Abarth »

Ik weet vrij zeker dat de bouten van alle originele lichtmetalen velgen voor de GP en Evo met de steek 4x100 hetzelfde zijn. Gaat hierbij dus om de lengte van de bout. Iedere afwijkende ET waarde wil dus zeggen dat je bouten te kort of te lang zijn. Volgens mij hebben overigens de Bravo Brava en Stilo ook dezelfde waardes (hebben alleen weer steek 4x98). En zouden dus ook de bouten van die velgen moet passen.
Labayanka
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 3:21
Locatie: Den Haag

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Labayanka »

Pfoe! Hoop info! Bedankt!!
Denk niet dat ik zit met een 6mm 'look' maar als de bouten die 6mm marge dan maar hebben. Zijn deze anders te vervangen? Of loopt dat als een malle in de kosten en is dat de moeite niet?
Anders gooi ik dit effe op t bordje bij de dealer

Fantastische input, geweldig forum.
Thanks
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Jarre »

bedankt wesley, dan weet ik dat mijn bouten zullen passen :-]
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Labayanka
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 3:21
Locatie: Den Haag

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Labayanka »

Mannen,

Heb zojuist gesproken met de dealer vwb gebruik van de velg met 4x100/ET37/7J/Centreerringen60.6naar56.6 en deze beste man verteld me dat het dan een zooitje wordt en het afgeraden wordt. Met hierbij opvallend het verhaal dat ze nog originele abarth velgen hebben bij een andere versteging.

Wat zeggen jullie? Weet dat de ET waarde dan niet gelijk is maar is dit werkelijk ook vervelend?
Heb zowat bijna een deal staan op andere velgen waarop de prijs een euro of 800 scheelt.

Thanks

Edit: Het is toch niet zo dat met die 6mm verschil de velgens aanlopen op de remklauwen?
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door alfawiel »

aanlopen op de remklauwen heb je mogelijk kans bij velgen kleiner dan 15"
In je topic zie ik die velgmaat zo vlug niet staan.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Jarre »

haha natuurlijk raad hij je dit af, en dan komen zeggen dat hij toevallig nog een set velgen heeft :lol:
verkopers :roll: :roll:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Labayanka
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 3:21
Locatie: Den Haag

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Labayanka »

alfawiel schreef:aanlopen op de remklauwen heb je mogelijk kans bij velgen kleiner dan 15"
In je topic zie ik die velgmaat zo vlug niet staan.

Het betreft 17" velgen van het merk OZ
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Wesley Abarth »

Jarre schreef:haha natuurlijk raad hij je dit af, en dan komen zeggen dat hij toevallig nog een set velgen heeft :lol:
verkopers :roll: :roll:

Ik zou inderdaad ook niet weten wat er mis is met een setje velgen met centreerringen, heb het op 2 van mijn vorige bedrijfswagens ook gehad en totaal geen problemen mee gehad. Zolang je maar de juiste maat neemt. En ik denk zelf dat op jouw type ook geen spoorverbreders nodig zijn. En met een beetje geluk passen de bouten van de set die je op het oog hebt op de punto.
Labayanka
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 3:21
Locatie: Den Haag

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Labayanka »

Wesley Abarth schreef:Autotype Steek Ø ET waarde Naaf Ø
Grand Punto 4x100 43 56.6

Een ET-waarde van 37 wil zeggen dat het bevestigingspunt 37 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.

Bij een GP hoort dit 43 te zijn. Wat wil zeggen dat de velgen die je op het oog hebt 6 mm verder naar binnen staan. 7J is in ieder geval een goede velgbreedte voor de GP, en het naafgat is inderdaad 56.6mm daar hen je dus andere ringen voor nodig.

Het monteren van de velgen lijkt mij mogelijk zonder verlaging. Je zou eens aan iemand met 40mm verlaging (bijvoorbeeld tonyvandenbroek) lunnen vragen hoeveel speling hij nog over heeft met een et van 43. of anders spoorverbreders monteren. Let wel op dat de bouten van je huidige velgen zonder spoorverbreders op je nieuwe velgen (die je nu op het oog hebt) te lang zullen zijn.
Lees zojuist via google in een andere topic:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =51&t=4998

ET Waarde wordt hier voor een Grande Punto rond de 35 gegeven.

Lees ook op wikipedia hoe lager de ET waarde hoe verder de velg naar buiten steekt. Is het dan niet wanneer ik een ET waarde van 43 heb, dat met een velg van 37, deze dan verder naar buiten steekt?
Ik ben compleet van het padje.

Wiki:
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Is het ook niet per Punto verschillend vwb ET waardes? Neem aan dat de sportonderstel van jouw Abarth anders is dan van mijn GP Emotion.
Het betreft trouwens 17" OZ anniversary velgen.

Heb een voorbeeldje gemaakt!
Allereerst mijn nieuwe bolide (zoals ze nog stond te glimmen bij de dealer) :
Afbeelding

En dan nu wat het plan is!!
Let op: PAINTSHOP!!! Knap werk vind ik zelf. Ben al blij dat ik 40 slagen per minuut op de computer kan maar aardig gelukt denk ik:
(en dan kom ik er nu achter dat deze een 4 deurs is............ )

Afbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Thegroov »

Uit het wiki-verhaal concludeer ik: de et-waarde van de ophanging min de et-waarde van de velgen is het aantal mm dat de velgen uitsteken ten opzichte van de originelen.

In jouw voorbeeld komt de velg dus 8 mm te ver naar buiten te staan.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Velgen: ET waarde, J waarde, ringmaat, diepte etc

Bericht door Wesley Abarth »

Las net mijn eerste post over, typfout binnen moet buiten zijn. Daarom hier een uitleg.

Et waarde is het aantal mm dat het bevestigingspunt van de velg van de middenlijn van de velg afligt

Afbeelding

Links ET-waarde 30, rechts ET-waarde 40. Hierdoor valt de velg in zijn geheel verder naar binnen.

Hoe hoger de ET, hoe verder de velg naar binnen valt, hoe lager de ET, hoe verder de velg naar buiten valt.

Originele Et waarde velgen (evo, gp staat gelijk) is 43. De set die jij op het oog hebt is 37.

Dus: jouw velgen gaan 6mm naar buiten staan.. Hopelijk is het je nu duidelijk. Bel anders eens met een plaatselijke velgenhandel.



EDIT: Kijk anders even ik je instructieboekje pagina 220, daat staat de originele velgenmaat per motorisering.
Laatst gewijzigd door Wesley Abarth op di jan 03, 2012 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie