Punto Evo Achterlicht in een Grande Punto zetten

JimSon
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za nov 19, 2016 20:56
Locatie: Den Haag

Re: Punto Evo Achterlicht in een Grande Punto zetten

Bericht door JimSon »

Heel erg gaaf die evo achterlichten! Ik ga ze ook kopen.
Hoop er uit te komen met al de uitleg hier in dit onderwerp.

Gr. Jim
Updates done: AUX/Parrot Carkit/EVO achterlichten/Parkeersensoren/Ramen tinten/16" LM velgen
Update to do: uitlaat rvs of sierstuk/Donkeren koplampen
RowinSlot
Berichten: 1
Lid geworden op: za feb 25, 2017 13:02

Re: Punto Evo Achterlicht in een Grande Punto zetten

Bericht door RowinSlot »

Goeiendag
Ik heb een fiat grande punto uit 2006. en wil er de punto evo achterlichten in zetten, heb een set hier thuis liggen maar van al die verhalen hier op dit forum word ik niet veel wijzer om ze er zelf in te plaatsen. Iemand ervaring mee en mij zou willen helpen eventueel tegen een vergoeding natuurlijk.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Punto Evo Achterlicht in een Grande Punto zetten

Bericht door sanscorp »

Zojuist de achterlichten geplaatst in een GP uit 2007.
Bouwjaar van de Evo lampen zal ik binnenkort even opzoeken en posten.
Via de sloop 100 euro incl. verzenden voor betaald in uitstekende conditie (dus geen roest, krassen of zelfs barsten zoals bij sommige).

Ik heb het verbruik van de LED's gemeten via de labvoeding en bij 13v is dit 10mA per lamp.
Origineel zit er 2x 5w stadslicht in per lamp.

Mijn berekening is dan als volgt:
Achterlichten origineel 2x 5W per lamp.
LED = 10mA per lamp
Goeilampen: 10W / 13V = 77mA
10mA - 77mA = 67mA verschil
13/0.67 = 19,40 ohm (voor het gemak afgerond naar 20)
20 x 0,67 = 13,4W

2x een Weerstand van 20 ohm 25W zou moeten werken en komt het dichts bij het origineel (alsof je dus nog steeds 4x een 5 watt lampje hebt).

Ik zag echter dat het waarschuwingslampje nog niet aan ging bij het omwisselen van 1 achterlicht.
Het is in dit geval dus voldoende om één weerstand te plaatsen of 2 stuks en de waarde halveren.
een 10ohm weerstand is lastig, een 6,8 zou theoretisch ook voldoende moeten zijn maar niet getest.
Het wattage zou ik ten alle tijden op 25W houden, overcapaciteit en ervaring met aliexpres weerstanden gebied mij om de waarden met een korrel zout te nemen. Ze worden alsnog warm dus monteer ze van de bedrading en plastic af, het liefst tegen een stuk metaal aan.

Aan de linkerkant kon ik de stekker plaatsen zoals origineel, ik heb geen pinbezetting aangepast.
Wel heb ik de 2 hoekjes afgeknipt zodat de 4 pins stekker past op de 5 pins evo lamp.
1 pin word niet gebruikt.

Rechts moet de pinbezetting wel aangepast worden, de middelste pin werd niet gebruikt op de evo lamp en dan past de 4 pins stekker niet. De massa heb ik provisorisch (tot ik een andere stekker kan vinden) verplaatst met een druppel superlijm en tape.

Pinbezetting in mijn geval:

Links originele lamp:
van links naar rechts (knipperlicht bovenaan) pin 1 2 3 4
1 = Remlicht (wit/groen)
2= Knipperlicht (roze)
3 = Massa (zwart)
4 = Daglicht (geel/groen)

Links lamp Evo:
Van links naar rechts (knipperlicht bovenaan) pin 1 2 3 4 5
1 = NC (not connected dus stekker komt naast pin 1 op de andere 4 pinnen)
2 = LED / daglicht (geel/groen)
3 = Massa (zwart)
4 = Knipper (roze)
5 = Rem (wit/groen)

Aangezien de stekker t.o.v. de originele lamp op de kop zit, hoef je niets aan te passen, 2 hoekjes (nokjes) er uit knippen en stekker plaatsen = werken.


Rechts oude lamp:
Van links naar rechts (knipperlicht bovenaan) pin 1 2 3 4
1 = Daglicht (geel)
2 = massa (zwart)
3 = Knipperlicht (roze)
4 = Remlicht (groen/geel)

Recht Evo lamp:
Van links naar rechts (knipperlicht bovenaan) pin 1 2 3 4 5
1= Remlicht (groen/geel)
2 = Knipperlicht (roze)
3 = NC (not connected, hier ontstaat dus het probleem, bij de originele stekker is dit massa / zwart).
4 = LED / Daglicht (geel)
5 = Massa (zwart)

Hier heb ik dus de pin 2 van de oude lamp verwijderd (los geklikt) en verplaatst naar de buitenkant van de stekker naast de gele draad. Vervolgens de nokjes (hoekprofielen) afgeknipt en de stekker in het midden geplaatst. Deze klikt dan weer vast zoals origineel.

Mooiste is een 5 pins stekkerhuls scoren (maar niet voor de eerder genoemde bedragen hier op het forum) en de pinbezetting om te zetten. Zo hoef je niets te solderen aan de bedrading anders dan de weerstand.

Let wel op dat je een vermogensweerstand in aluminium behuizing neemt. Je hebt ook draadgewonden weerstanden in een keramisch huisje. Werkt wel maar voert lastig zijn warmte af. In het Engels ook wel load resistor of power resistor genoemd.

Misschien overkill maar geen slechte gewoonte: Ik bevestig de draden op zo'n weerstand altijd met een knijpverbinding nadat ik de draad door het oogje heb gewikkeld om het vervolgens te solderen en isoleren met een krimpkous.

Die krengen kunnen echt heet worden en bij "verkeerde" soldeertin komen de verbindingen gewoon los.
Plaats reactie