Kentekenplaat verlichting

Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Jarnoootje »

Alle, maar dan ook werkelijk waar ALLE, canbus ledjes gaan niet werken zonder als nog een weerstand in te bouwen. Ik heb ze (zo goed als) allemaal geprobeerd in alle vormen en maten te bestellen en te testen.

Niets werkt zonder tussenkomst van een losse weerstand. Hoezeer ze er ook mee adverteren het werkt gewoon niet.

Het Canbus systeem van onze Fiat is te gevoellig voor het standaard canbusmisleidingssysteem wat in alle lampjes zitten. Zelfs ingebouwde weerstanden werken niet.
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

oke dan ben ik heel benieuwd aangezien ze dat tegen mij ook al zeggen dat dit geen probleem moet gaan geven...

ik citeer:

Geachte heer Hoogenboom,

De LED lampen zijn CANBUS uitgevoerd, dit betekent dat er op de led lampen een soort weerstand zit.
Hierdoor mogen de LED lampen er niet voor zorgen dat u een foutmelding op dashboard krijgt.
Mocht u nog vragen hebben dan verneem ik die graag.

Met vriendelijke groet,

dan wordt t dus toch ng een weerstandje er tussen gooien maar denk..
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Gebruikersavatar
Lars
Senior Stato
Berichten: 751
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 17:06

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Lars »

Maakt de grote van de weerstand uit of moet je dit berekenen?
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Thegroov »

Ja en ja, de grootte maakt uit en je moet het berekenen. Het wattage dat de weerstand moet zijn is gelijk aan het wattage van de lamp die je vervangt, minus het wattage van het lampje dat je er nieuw in zet.

Is de standaard lamp 5W en zet je er nu een 1W lamp in, dan moet de weerstand dus minimaal 4 Watt zijn.

De weerstand die hij moet hebben is U * U / P oftewel 12 * 12 / P oftewel 144 gedeeld door het wattage dat hij moet dissiperen. Dus in dit voorbeeld 144 / 4 = 36 Ohm. Nu is niet elke weerstand te krijgen, maar men maakt gebruik van tolerantietabellen. Een weerstand is dus bijvoorbeeld 39 ohm plus of min 5%. Dus je neemt gewoon de weerstand die het dichtst bij de door jou berekende waarde ligt. In dit geval heb je 33 ohm of 39 ohm, kan allebei. Het vermogen (Wattage) mag je altijd hoger nemen, de weerstand (ohms) moet ongeveer kloppen.

Je mag dus ook een 10 Watt weerstand van 33 of 39 ohm gebruiken, zolang je de weerstand in ohms maar berekent volgens bovenstaande formule.

Een vermogensweerstand is groot kwa formaat. Die kan je heel moeilijk in een lampje inbouwen. Daarom voldoen de meeste lampjes met ingebouwde 'canbus'-weerstand niet.
Gebruikersavatar
Lars
Senior Stato
Berichten: 751
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 17:06

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Lars »

Oke zal dat maar eens doen, heb een basis van elektriciteit dus dat moet wel lukken :D

Enkel blijft er één vraagje in men kop spoken :P
Hoe komt het dat als ik aan 1 kant originele verlichting steek en de andere kant het gekochte ledje dat beide lampjes branden maar wanneer ik 2 ledjes steek het niet meer werkt? :roll:
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Thegroov »

Met één gewone en één LEDje zit je kwa vermogensverbruik dus nog binnen het tolerantiegebied van het canbus-systeem. 5 Watt van het gewone lampje plus 1 Watt van het LEDje is samen blijkbaar te weinig afwijking van de 10 Watt die twee gewone lampjes samen zouden gebruiken. Dat geeft ook aan dat de waarde in ohms van de weerstand die je moet plaatsen niet zo nauwkeurig hoeft te zijn. Ik zou dan de weerstand iets hoger nemen, 47 ohm bijvoorbeeld. Dan gebruik je minder stroom en wordt de weerstand dus ook minder warm.
PeterT
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: za aug 16, 2008 10:24

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door PeterT »

Jarnoootje schreef:Alle, maar dan ook werkelijk waar ALLE, canbus ledjes gaan niet werken zonder als nog een weerstand in te bouwen. Ik heb ze (zo goed als) allemaal geprobeerd in alle vormen en maten te bestellen en te testen.

Niets werkt zonder tussenkomst van een losse weerstand. Hoezeer ze er ook mee adverteren het werkt gewoon niet.

Het Canbus systeem van onze Fiat is te gevoellig voor het standaard canbusmisleidingssysteem wat in alle lampjes zitten. Zelfs ingebouwde weerstanden werken niet.
http://www.dealextreme.com/p/f102c-1-6w ... -12v-37591
Deze geven ook de melding dat de kentekenverlichting moet worden gecontroleerd, ondanks dat het CANBUS is. Dat is toch eigenlijk gek, een ingebouwde weerstand zou toch hetzelfde moeten doen als een die je ertussen steekt?
Gebruikersavatar
Lars
Senior Stato
Berichten: 751
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 17:06

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Lars »

Ik heb de ledjes gaan omruilen naar een halogeenlampje van 5W en in het wit.

Nu zal hij ook mooi helder wit licht geven :D
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door mip18 »

Ik ben van plan ledjes te plaatsen zoals in link. http://www.conrad.be/ce/nl/product/8411 ... s?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat dit sowieso een error gaat geven, moeten er dus weerstanden tussen.

Volgens bovenstaande formule (12*12/3,5) moeten de weerstanden dan 41 ohm zijn. (en 3.5W - want ledjes zijn 1.5W)
Zouden deze dan goed zijn? http://www.conrad.be/ce/nl/product/4019 ... s?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt !
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Thegroov »

Die zullen het inderdaad wel goed doen!
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door mip18 »

oké, dan ga ik ze bestellen :D bedankt
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Thegroov »

Je kan ook 39 ohm 5w draadgewonden weerstandjes nemen, bij elektronica-online.nl voor € 0,35 per stuk plus € 3,90 bezorgkosten. Ik weet niet wat conrad rekent als bezorgtarief...
mip18
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr okt 04, 2013 18:57

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door mip18 »

conrad rekent 6,95. maar ik ga hier ook die lampjes bestellen.

Maar 39 ohm? ook goed? wat is beter hoger of lager?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door Thegroov »

Als het in de buurt zit maakt het niet zo veel uit. Hoger gebruikt iets minder energie en is dus ietsie gunstiger voor het verbruik.
burn86
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 21, 2012 16:22

Re: Kentekenplaat verlichting

Bericht door burn86 »

Bedankt voor de dx.com site :)

https://dx.com/p/7440-t20-18-7440-t20-1 ... 24v-209337" onclick="window.open(this.href);return false;

https://dx.com/p/t10-5w-400lm-4-led-whi ... amp-154839" onclick="window.open(this.href);return false;

https://dx.com/p/ly240-h11-7-5w-600lm-5 ... pcs-190021" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben niet goed met elektronica dus wil me het liefst niet aan handmatig weerstanden toevoegen wagen..
Daarom dacht ik zoek ik lampjes die onder de originele wattage zitten maar wel liefst zo dichtbij mogelijk. Ik hoop dat dat een logische gedachten was :P
Wat denken jullie zal dit kans van slagen hebben?
Plaats reactie