naafdop / naafkap

Plaats reactie
Ulympos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 02, 2012 22:19

naafdop / naafkap

Bericht door Ulympos »

Nu de stalen velgen met winterbanden er weer omleggen, ben ik op zoek naar bescherming tegen vuil en pekel van de voornaven. De centrale moeren liggen bloot en ik ben bang dat vocht en rotzooi een aanslag plegen op de lagers. Vroeger had ik voor mijn Subaru Legacy kapjes die ik over het hart van de naaf kon schuiven/klemmen.

Ik heb de boel maar preventief met was ingespoten voordat ik de kunststof velgkappen van de Lidl op de velgen klikten.

Mijn vragen aan jullie: hoe beschermen jullie je voornaven en waar bestellen jullie naafdoppen of naafkappen? Ik heb me rot gezocht.....

Alvast bedankt!

Hans
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: naafdop / naafkap

Bericht door damted »

Die stalen velgen schermen best redelijk af hoor. Tenminste als je de wieldoppen ook gebruikt.
Ik zelf zorg er voor dat de asmoeren en de schroefdraad wat vettig zijn zodat ze alvast niet kunnen roesten.
Inderdaad wel jammer dat er niet standaard naafdoppen op zitten.
Nog even gezocht en het volgende gevonden:

http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-sto ... 30396.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet helaas de juiste maat niet.

Misschien is er bij de Opel dealer ook nog wat te vinden.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Dennis_dude
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 16:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: naafdop / naafkap

Bericht door Dennis_dude »

56,6 is de naafdiameter voor onze punto's.
Punto 2012 0.9 Twinair Turbo 85, Glory White
_____________________________________
De Punto heeft plaatsgemaakt voor een familielid, een Fiat 500L Rock, Venezia Blue
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: naafdop / naafkap

Bericht door alfawiel »

Dat gaat op voor je velg, hier gaat het om een dop/kap van de astap.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Ulympos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mar 02, 2012 22:19

Re: naafdop / naafkap

Bericht door Ulympos »

damted schreef:Die stalen velgen schermen best redelijk af hoor. Tenminste als je de wieldoppen ook gebruikt.
Ik zelf zorg er voor dat de asmoeren en de schroefdraad wat vettig zijn zodat ze alvast niet kunnen roesten.
Inderdaad wel jammer dat er niet standaard naafdoppen op zitten.
Nog even gezocht en het volgende gevonden:

http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-sto ... 30396.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet helaas de juiste maat niet.

Misschien is er bij de Opel dealer ook nog wat te vinden.
Hartelijk dank voor het zoeken. Inderdaad is het naafgat voor de juiste velgen 56,6mm en ik heb begrepen dat het onderstel van de Corsa gebruikt is voor Grande Punto (of andersom?), dan wel dit platform gezamenlijk door Opel en Fiat werd ontwikkeld.
Voor die paar euro's ga ik wel die stofkappen (57mm) via de aangegeven weblink bestellen. Ik zie wel of ze passen of passend te maken zijn.

Hans
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: naafdop / naafkap

Bericht door damted »

Check even de reactie van alfawiel, want de stof kap zit ingeklemd aan de binnenzijde en dat is een stuk kleiner.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: naafdop / naafkap

Bericht door damted »

Ik ben vandaag bezig aan de voor naven (nieuwe remschijven) en dus maar even gemeten wat de binnen diameter is.
Ik kom uit op 51mm en ga er wel een paar bestellen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Leon
Senior Stato
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 21:20
Locatie: Doesburg

Re: naafdop / naafkap

Bericht door Leon »

Die kapjes kun je ook bij de dealer krijgen, kost 1 of 2 euro per stuk.
Passen overigens alleen op de achteras.
De vooras loopt namelijk smaller toe naar binnen, daarop past het dus niet..
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: naafdop / naafkap

Bericht door damted »

Ik heb het halve internet afgezocht naar:
naafkappen
naafdoppen
naafdoppen voor wiellager
stofkappen voor wiellager

Helaas niets kunnen vinden wat zou kunnen passen.

Als je echter LM velgen monteert dan wordt de lager opening best redelijk goed afgesloten.
Maar toch jammer dat Fiat er niet standaard een dopje op gezet heeft.

Aan de achterkant zit er gelukkig wel een dop op, maar daar ligt het wiellager ook veel verder naar buiten en dan wil je al helemaal geen vocht of vuil erbij hebben.

Als iemand nog een linkje kan vinden voor geschikte doppen 51 mm (moeten een beetje bol staan) dan houd ik mij aanbevolen. ~]
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: naafdop / naafkap

Bericht door MrNillsons »

Is er ooit nog weleens iemand achter de stofkapje/naafdoppen/naafkap/naafsmurf aan gegaan?
Ik heb nu ook de prachtige gitzwarte wintervelgjes eromheen liggen en tja, zo'n openwond naaf is natuurlijk vragen om ellende.
Er zitten bij mij geen wielfoppen omheen dus ik wil de boel, als het kan, netjes afsluiten. Anders moet ik zelf iets gaan fabrieken.
Ik kan mij alleen zo slecht voorstellen dat het bedoeld is om, zij het met wielfoppen, 'bloot' te houden.

Daar moet wat op gevonden worden.
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: naafdop / naafkap

Bericht door Berrychello »

Ik was aan het googlen op naafkap Fiat omdat ik naafkapjes voor in mijn lichtmetalen velgen zoek.

Maar ik heb de oplossing voor het probleem met de winterwielen: naafkapjes van de Golf 2 passen, die vastgehouden worden door gemodificeerde boutdopjes. Die laatste heb ik gekocht via AliExpress.
Afbeelding
Plaats reactie