Onderhoud

dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Hi all,
Heb dit topic ook aangemaakt bij Grande punto, maar volgens mij staat die daar niet goed als ik dit zo zie...
Vandaar hier ook een reactie :)

Ik ben op zoek naar een eerste auto, heb er nu eentje op het oog uit 2007 en heb hier een aantal vragen over:
Fiat Grande Punto 2007 1.4 sport 16v
83DKM gereden,
Auto staat te koop voor ongeveer €4500

Deze persoon heeft geen onderhoudsboekje van de auto geeft ze aan. Reden daarvoor is omdat het een import auto is. Ze geeft aan dat het volgende onderhoud gepleegd is:
"Pas geleden een onderhoudsbeurt gehad:
Nieuwe banden
Nieuwe remblokken en remschijven
Olie ververst
Filters compleet vervangen"

Wat kan ik qua onderhoud nog verwachten? Wat zou er allemaal al aan onderhoud gedaan moeten zijn als we afgaan op de KM stand?
Wat zijn de dingen waar ik écht op moet letten bij het nakijken van de auto(Ik ga hem ook door eigen garage laten controleren vóór koop).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onderhoud

Bericht door Jarnoootje »

Lekker laten staan die auto, import moet je (zoveel mogelijk) weg van blijven. Zeker als er geen afgestempeld boekje aanwezig is met zo'n lage kilometerstand.

Wellicht als de verkoper nog bonnen heeft van het wel uitgevoerde onderhoud dat je nog kunt gaan kijken.
dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Re: Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Bedankt voor je snelle reactie! Hmm ja das wat kk ook al dacht, maar voor dat bedrag is het toch verleidelijk om hem serieus in overweging te nemen...

Wat wordt rond de 90 en 100dkm verwacht qua onderhoud?
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Onderhoud

Bericht door Kingpin »

Zonder boeken minimaal al je distributie waterpomp spanrol, en verder kunnen de banden remmen rondom met schijven en niet te vergeten olie filters etc
dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Re: Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Hmm okee
Banden, remmenblokken en schijven ,oliefilters zjjn vervangen.
dan zit je nog potentieel met de distributie riem, waterpomp en spanrol?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Onderhoud

Bericht door Jarre »

als dat onderhoud pas geleden is gebeurd kan hij/zij dat perfect aantonen op een factuur.
als die dat niet kan... een gewaarschuwd man.... :wink:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Onderhoud

Bericht door Odelot »

Met een heeeeeele grote boog omheen lopen want dit verkoopverhaal stinkt aan alle kanten!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Onderhoud

Bericht door meloenie »

Import auto sowieso niet nemen, is bijna altijd met teller gerommeld. Is laatst nog item over geweest.
Zeker met een auto als gp zijn er honderden andere autos in NL geleverd met nota boekjes etc.
Bedenk dat een auto altijd geimporteerd wordt om geld mee te verdienen, althans met een generieke auto als een gp
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Re: Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Hi all, ben ik weer :D

Bedankt voor de reacties allemaal!

Nu een nieuwe grande punto gezien, bouwjaar 2008, 34000Km gelopen (met NAP)
Onderhoudsgeschiedenis aanwezig, alleen distributieriem is nog niet vervangen. (Na 7 jaar). Kan dit kwaad, terwijl deze zo'n lage KM stand heeft, of heeft de vervanging hiervan vooral te maken met de KM's dat de auto maakt?
Verder weet ik dat als die vervangen moet worden, dat je dan rond de €400 euro zit qua kosten. APK van deze auto loopt nog tot July 2016.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Onderhoud

Bericht door EvoDaan »

De auto heeft dus gemiddeld 6000km per jaar gereden. Dat is ook niet altijd een pluspunt. Ik zou de riem denk ik wel vervangen. Weet je tenminste zeker dat het goed zit.
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Onderhoud

Bericht door ing_BRW »

Ik las het laatst ook nog ergens anders op het forum, ik weet alleen niet meer zo snel waar.
Maar daar stond in dat de handleiding van de GP vermeld dat je de distributieriem moet controleren bij 60.000km. Is die dan nog goed dan kan je hem bij 120.000km vervangen (het forumlid zelf adviseerde 100.000km).
Daarbij stond ook vermeld dat mochten de kilometers niet gehaald worden dat je hem dan om de 3 à 4 jaar moet vervangen (ik dacht dat iets te maken heeft met uitdroging van de riem).

Oordeel mij niet of het goed of fout is, ik heb dit ook enkel elders op het forum gelezen.
dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Re: Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Ja precies, dat dacht ik ook, dat die of bij 60000/100000 vervangen moet worden, of iedere 4 à 5 jaar.
Dan lijkt het me verstandig als ik die vervang. Dit kan ik natuurlijk meenemen als onderhandelingspunt, dat dit nog niet gebeurd is en dit wel moet gebeuren. Waarschijnlijk gaat dit hem wel voor mij worden.
Wederom bedankt voor de reacties! Zodra ik 'm gevonden heb zal ik foto'tje dumpen :)
Boukekoppejan
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 17:39
Locatie: Goudswaard

Re: Onderhoud

Bericht door Boukekoppejan »

Wilde toch maar even reageren op deze topic :wink:

Waarom met een grote boog om geimporteerde punto's kijken? in nederland zijn er ook genoeg garage's die auto's verkopen waar ook altijd wat mee kan zijn, toch? Bedoel, je moet altijd goed kijken naar de staat van de auto en naar boekjes vragen.

Heb zelf ook een gp uit duitsland geimporteerd met 80dkm op te teller en nagenoeg alle onderhoudsboekjes waren aanwezig zelfs incl. facturen 8) auto is altijd van een liefhebber geweest en alle vervangen onderdelen waren origineel fiat.

Dus om zomaar te zeggen dat je er met een grote boog omheen moet lopen ben ik het niet mee eens.

Verder succes met de aankoop van je eerste auto :wink:
Waar een wil is, is een weg
dazzler2120
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 11:43

Re: Onderhoud

Bericht door dazzler2120 »

Veel auto's worden juist geëxporteerd omdat er mee geknoeid is. Als er een volledig onderhoudsgeschiedenis van aanwezig is, lijkt het mij dat het dan geen probleem moet zijn.
Maar een combinatie van geen geschiedenis, import etc. etc. is voor mij het risico te groot.

Zo kwam ik vorige week een gewrapte ford focus uit 2004 tegen met 69000km. Ook geïmporteerd, geen onderhoudsgeschiedenis.
Wraps worden vaak gedaan als er schade is aan de auto, om de schade gemakkelijk te verbergen. (blikschade, lakschade).
Import wordt vaak geknoeid met KM stand. Optelling is dat bijna een garantie dat het niet te vertrouwen is!
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Onderhoud

Bericht door Jarre »

no offense, maar als je gaat wrappen moet je lak en carrosserie in uitermate goede staat zijn want je ziet er alles door...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie