Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

Goeiemiddag iedereen,

Vorige week heb ik een probleem gekregen met de auto. Heb deze sinds eind februari en is me altijd goed bevallen.

Tot vorige week dus. 2 motorstoringen, P0045 en P0100. Motor loopt verder goed, in de zin van geen toerentalveranderingen stationair. Nu ik me iets meer in diesels heb verdiept, heb ik wel het volgende nog gevonden:

- Motor bokt wat, bij een snelheid van 70-75, in z'n 5, als er gas gegeven wordt.
- Een stank, die heel erg scherp is op de neus. Niet direct te ruiken bij de cilinderkop, wel als je naast de auto staat.

De 2 storingen:
P0045: Regelsensor laaddruk turbo, onderbreking.
ENG: Turbocharger boost control solenoid circuit open.

P0100: LMM voedingsspannig.
ENG: MAF, supply voltage.

Nu heb ik wel mn DPF vervangen door een rechte pijp, ook omdat ik gelijk wat ander onderhoud (remmen, riem, waterpomp, dat soort zaken) gedaan heb. Stond toch al in de planning.
De auto heb ik dus niet meer gereden sinds ik die twee storingen gekregen heb, omdat ik hij in de brug hing voor die spullen die ik ging vervangen.

Inmiddels alles er weer onder. Start ook, loopt stationair, wederom goed. Klein beetje witte rook, dat wel. Maar dat gaat weg naarmate de motor warmer wordt.

Wel het volgende. De turbo doet niet mee. Nu kan ik het me niet goed herinneren, toen ik die storingen vorige week had, of de turbo toen wel spoelde, maar ik ben een stukje wezen rijden, en het lijkt wel een SDI. Er zit geen gang meer in.

Ik lees hier en daar verschillende dingen, over het vervangen van de LMM, of de MAP sensor, welke de andere naam is voor de turbodruksensor. Misschien door de vuiligheid van het circuleren van de uitlaatgassen, dat het spul wat vies is natuurlijk. Motor heeft ook de 190.000 aangetikt inmiddels.

Binnenkort ga ik naar Savali, waar ik de auto laat chippen, plus het DPF/EGR verhaal laat doen. Daarvoor wil ik natuurlijk er wel voor zorgen dat de auto zonder storingen daarheen gaat.

PS: De claxon heeft er wel afgelegen, wegens het kapot zijn daarvan. Misschien dat daar de circuit onderbreking vandaan komt?

Hoor het graag, wat jullie meningen hierover zijn!

Jacco
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

Hier even op de bbq erover gehad..
Het lijkt erop dat je motor in noodloop staat en dus de turbo niet meedraait. Je zult er ook niet veel meer mee tot dat je de map sensor uitgeschreven hebt. Deze meten namelijk druk in je DPF en aangezien ze niets meer meten geven ze foutwaardrs en dus motorstoring.

Ik denk dat in het ergste geval je op een ambulance naar Ronald/Savali moet om die map sensor uit te schrijven om zo de software te foppen en de noodloop uit te schakelen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

Top!

Dat op die ambulance is geen probleem. Die staat hier wel.

Je bedoelt die 2 druksensoren die normaal op de DPF zitten? Dat is opzich raar. Want nu meet de auto geen verschil tussen de 2 sensoren, dus je zou zeggen dat de ECU een 'schoon en leeg' DPF zou moeten zien.

Ik zal van de week eens bellen met Savali!
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

De foutmelding is juist dat hij niets meet. Dat geeft die 2e foutmelding dus aan. Dat zou logisch klinken maar volgens mij is dit toch de kern van je probleem.

Even contact opnemen met savali. Die druksensoren hebben er in ieder geval mee te maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

P.s.: als je VIP lid word, krijg je korting op de tuning bij savali... bovenaan het forum De knop"Word VIPlid" geeft meer info ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

Ja precies. Rare is dat de auto dat ook aangaf, toen het DPF er nog wel onder zat, in de originele configuratie.
Savali straks bellen, wat hun kijk erop is.

Ja, dat VIP lidmaatschap moet ik nog even naar kijken vanavond, altijd goed.
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

Savali gebeld, binnenkort heen.
Ondertussen staat de auto nog steeds in de noodloop. Dit weekend weer mee bezig.

Rare is ook, de LMM geeft aan dat ie geen spanning krijgt?
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

OK. Auto loopt weer.

Situatie is nu dit, en misschien is dit wel normaal, omdat de EGR afgedopt is, en de DPF is verwijderd:

Storingen zijn eruit. Ga je rijden, en tot aan de ~3000 toeren gaat dat goed. Dan kakt de auto weer in. Dit is wat m'n pa geconstateerd heeft, ikzelf was er niet bij..

De EGR en DPF zijn alleen 'hardwarematig' afgedopt cq verwijderd, nog niets softwarematig. Is dit het gedrag wat ik mag verwachten wanneer ik die twee dingen gedaan heb, omdat de ECU verkeerde dingen meet?
Of moet ik het toch in de buurt van de LMM/mapsensor zien?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Odelot »

Zou eerst eens kijken wat hij doet als de software aangepast is op de verwijderde dpf en afgedopte egr. Denk dat het daardoor komt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

Als hij ook gechipt is zou hij pas vanaf de 3000 toeren het maximale koppel moeten leveren...

Ik adviseer je sterk om snel naar Ronald / Savali te gaan voor er dingen kapot draaien. Het grapje met de DPF heeft mij hoogstwaarschijnlijk mijn turbo gekost en die zijn niet goedkoop...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Skrymger »

Precies wat Sjoerd zegt, mijn dpf gaat er 14 okt savonds af, en de volgende dag sta ik bij Ronald van savali. Hij zegt dat de 1x 90km geen kwaad kan, hooguit gaat hij een keer regenereren en flink roken met foutmelding. maar Heel veel meer kan lijkt me niet best zijn voor de motor en andere componenten zoals o.a. de turbo.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

Skrymger, wellicht is het beter het andersom te doen... ik moest van weert naar houten zonder DPF en ik heb één grote witte walm achter me aan gehad de hele tijd... veel seinen en toeters gehad onderweg, wat een kut ritje haha
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Skrymger »

@sjoerd, Ik had het voor de zekerheid gevraagd aan Ronald, en als de dpf vol (en oud) is bij een wat hogere kilometerstand (145k km in mijn geval) en de motor kan z'n uitlaatgas niet meer kwijt kan dat dat verder strekkende gevolgen kan hebben dan alleen wat rook. ;) Vandaar ook dit advies van Ronald.

Een maat van me die technisch specialist is in een Bosch garage kon dat bevestigen dat een volle niet regenererende dpf kan exploderen met (aan de hand vande positie (bij een Punto niet) ook lichamelijke) forse schade als gevolg.

Dan liever toch maar een kak ritje, haha

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door Sjoerd H. »

Wat Ronald zegt zou ik dan maar opvolgen. Ik schaamde met het ritje in ieder geval kapot hahaha
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Pevo 1.3: Motorproblemen (turbo, DPF, rare lucht)

Bericht door jaccovdzaag »

17 september ga ik heen. In de ochtend heb ik de afspraak.

Auto is nog niet gechipt, maar dat gebeurt dan ook
Ik rij verder ook niet met de auto, rij met de auto op de trailer naar Savali. Ben ook reuze benieuwd wat eruit komt.

Kwam mij met de planning rot uit, heb m'n auto nu twee weken niet gebruikt. En toch wel handig voor m'n werk..

Voor de zekerheid maar een LMM en MAP sensor besteld..
Plaats reactie