Die snap ik even niet ?Ron66 schreef:Das grappig jou oude motor brengt meer op als die uit de mito
Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratelen
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Niet goed gelezen door mij sorry
savali tuning jtd 100pk best lekker
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Volgens het boekje gaat het lampje branden als het regenereren afgebroken wordt. Dan krijg je ook een melding in het display. Waarschuwing dat je door moet rijden en de motor niet af moet zetten volgens mij.Sjoerd H. schreef:Volgens mij in de 1.3 uitvoeringen brandt het lampje nooit als hij regenereert. Ik heb het lampje ook nog nooit gezien (inmiddels al 20dkm de roetfilter verwijderd). De enige keer dat hij brandde was toen de filter verstopt zat en een melding gaf dat hij schoongemaakt of vervangen moest worden.
Betreft het dieselverhaal in de olie... het is niet de 1e keer dat ik dat lees... Dat dat dan de schade zou veroorzaken. Wellicht ook bij mij geweest? Mijn turbo is gesneuveld door slechte viscositeit van olie, terwijl die nog helemaal niet zo oud was. Achja, dat is alweer 28dkm geleden
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Okay! Nooit geweten en nog nooit gehad ook, eerlijk gezegd.Odelot schreef:Volgens het boekje gaat het lampje branden als het regenereren afgebroken wordt.
Ik heb geen DPF meer dus waarschijnlijk gaat het ook niet meer komen ook niet haha!
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Haha, ik heb het ook nog nooit zien branden. Bij mij zit ie er nog wel onder. Hoop dat ie goed blijft. Auto heeft wel 157k gelopen inmiddels dus je weet het nooit.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Goed om te weten, mijne gaat er over 3 werkjes ook uit tho, bijna 145k gelopen.
Ik zette hem overigens niet uit als ik zag dat hij aan het regenereren was. (Blauwige rook en aan het verbruik)
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Ik zette hem overigens niet uit als ik zag dat hij aan het regenereren was. (Blauwige rook en aan het verbruik)
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Dit is de eerste keer dat ik hier van hoor en ik vind het een merkwaardig verhaal.
Hoe is de aanwezigheid van de diesel in de motorolie vastgesteld?
Is het niet zo dat de injectoren na het afzetten van het contact electronisch worden afgesloten en dus geen diesel meer kunnen injecteren (ook bij het regenereren)?
Wordt aanwezige diesel in motorolie niet verdampt en afgevoerd door de carterventilatie?
Ik zit eerder te denken aan de klepbediening.
Is de compressie ook gemeten?
Het zou inderdaad kunnen dat er een verkeerd oliefilter is gebruikt; er zijn meerdere modellen.
Het lampje voor regenereren gaat branden als het proces 2 of 3 maal is afgebroken.
Hoe is de aanwezigheid van de diesel in de motorolie vastgesteld?
Is het niet zo dat de injectoren na het afzetten van het contact electronisch worden afgesloten en dus geen diesel meer kunnen injecteren (ook bij het regenereren)?
Wordt aanwezige diesel in motorolie niet verdampt en afgevoerd door de carterventilatie?
Ik zit eerder te denken aan de klepbediening.
Is de compressie ook gemeten?
Het zou inderdaad kunnen dat er een verkeerd oliefilter is gebruikt; er zijn meerdere modellen.
Het lampje voor regenereren gaat branden als het proces 2 of 3 maal is afgebroken.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Ik heb ook gezocht op 'diesel in olie door roetfilter'. Kwam alleen op wat vage sites uit die roetfilters reinigen. Denk dat het een verkoperspraatje is dus...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
-
- Junior Stato
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
- Locatie: arnhem, gelderland
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Ben ook wel benieuwd naar de oorzaak
Ga deze goed volgen
Heb zelf nog nergens last van maar soms zijn dingen op voorhand makkelijk uit te sluiten of te controlere
Waardoor erger voorkomen kan worden
Hou ons op de hoogte en succes
Ga deze goed volgen
Heb zelf nog nergens last van maar soms zijn dingen op voorhand makkelijk uit te sluiten of te controlere
Waardoor erger voorkomen kan worden
Hou ons op de hoogte en succes
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Volgens Squadratuning:
"Wanneer een regeneratieproces namelijk 6 maal onderbroken wordt zal het motormanagement een foutmelding geven met de boodschap de dealer te bezoeken."
"Bij de laatste generaties (Alfa Giulietta en MiTo) heeft men het probleem wat ontstaat na het voor de 6e onderbreken van het regeneratieproces ondervangen. Wanneer het systeem voor de 4e maal onderbroken is komt er een waarschuwing in beeld dat er door moet worden gereden tot het regeneratieproces voltooid is. "
Ik kan me niet voorstellen dat er heel veel diesel in de olie zit door dit proces. Zeker niet als de cylinders gloeiend heet zijn en de dieselmotor uitgaat doordaat de brandstoftoevoer stopt en niet omdat de ontsteking (die er niet is) wordt afgezet.
Had de motor last van "nadieselen"? Dan kan je ook denken aan een lekkende injector. Maar heb eerder het idee dat of de oliepomp niet lekker meer was of dat de doorstroming van de olie niet lekker was. Ben benieuwd wat het oordeel is.
"Wanneer een regeneratieproces namelijk 6 maal onderbroken wordt zal het motormanagement een foutmelding geven met de boodschap de dealer te bezoeken."
"Bij de laatste generaties (Alfa Giulietta en MiTo) heeft men het probleem wat ontstaat na het voor de 6e onderbreken van het regeneratieproces ondervangen. Wanneer het systeem voor de 4e maal onderbroken is komt er een waarschuwing in beeld dat er door moet worden gereden tot het regeneratieproces voltooid is. "
Ik kan me niet voorstellen dat er heel veel diesel in de olie zit door dit proces. Zeker niet als de cylinders gloeiend heet zijn en de dieselmotor uitgaat doordaat de brandstoftoevoer stopt en niet omdat de ontsteking (die er niet is) wordt afgezet.
Had de motor last van "nadieselen"? Dan kan je ook denken aan een lekkende injector. Maar heb eerder het idee dat of de oliepomp niet lekker meer was of dat de doorstroming van de olie niet lekker was. Ben benieuwd wat het oordeel is.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
ik denk dat je niet goed gezocht hebt,Odelot schreef:Ik heb ook gezocht op 'diesel in olie door roetfilter'. Kwam alleen op wat vage sites uit die roetfilters reinigen. Denk dat het een verkoperspraatje is dus...
het is echt een veelvoorkomend probleem, o.a. ook bij volvo en opel, maar ook bij andere merken, https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... roetfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Maargoed,
Het kan ook door een lekkende verstuiver gekomen zijn, of wellicht de brandstofpomp (indien die mechanisch en olie gesmeerd is)
Ik heb bij toeval/mazzel een blok uit 2012 met 78dkm gevonden, incl garantie, alle documentatie e.d. en heb en nap check kunnen doen op de auto waar hij uit kwam..dit voor een hele nette prijs.
Die word er momenteel ingezet.
het "oude" blok had teveel slijtage op de diverse lagers, nokkenas bv
En revisie zou meer tijd in beslag gaan nemen, en uiteindelijk duurder uitvallen.
Met een beetje mazzel kan ze hem vrijdagmiddag weer ophalen.
Normaal deed ik 1x per maand eens het oliepeil checken van de auto van mn vrouw,
Zal het nu wekelijks gaan doen, of wellicht vaker
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Dat heeft natuurlijk altijd zin maar niet om deze problemen te voorkomen. Als je motor een beetje olie verbruikt en je hebt elke keer een beetje diesel in je olie dan blijft het niveau hetzelfde maar is je olie dus niet goed.stevedem schreef:Normaal deed ik 1x per maand eens het oliepeil checken van de auto van mn vrouw,
Zal het nu wekelijks gaan doen, of wellicht vaker
Als je lagers echt dus zijn aangetast dan kan je dus concluderen dat je olie niet goed was. Dit kan ook meerdere redenen hebben maar het meest voor de hand liggend is dan wel diesel in de olie.
Is hier een test voor? Want hoe heeft je monteur vernomen dat er diesel in je olie zit?
Wat ik vaak gelezen heb is dat de onderhoudsintervallen sowieso allemaal te lang zijn en dat dit korter moet, bij moderne motoren. Moordende concurrentie.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
als er een klein beetje diesel in zit zal het lastig te zien zijn.
bij deze auto vond ik de olie voor de wissel al vreemd, leek wel verdunt, dus dacht aan koelvloeisof maar bemerkte geen geknetter als ik aansteker onder de peilstok hield.
Als ik er aan geroken had, had ik waarschijnlijk wel de diesel geroken.
Dat was nu namelijk wel het geval, duidelijke diesel lucht, en de olie zag er net zo verdunt uit, al dan niet dunner
Je zie het ook op je peilstok (nu ik het weet dan)
Olie blijft er niet goed aan plakken, dus als je hem plat houd blijft alleen de onderkant zwart.
En als je er langer een vuurtje onderhoud verdrijf je het ook.
bij deze auto vond ik de olie voor de wissel al vreemd, leek wel verdunt, dus dacht aan koelvloeisof maar bemerkte geen geknetter als ik aansteker onder de peilstok hield.
Als ik er aan geroken had, had ik waarschijnlijk wel de diesel geroken.
Dat was nu namelijk wel het geval, duidelijke diesel lucht, en de olie zag er net zo verdunt uit, al dan niet dunner
Je zie het ook op je peilstok (nu ik het weet dan)
Olie blijft er niet goed aan plakken, dus als je hem plat houd blijft alleen de onderkant zwart.
En als je er langer een vuurtje onderhoud verdrijf je het ook.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Ik heb een beetje gezocht op internet en afgezien dat het vaker voorkomt inderdaad moet je vooral goed ruiken aan je olie vuldop en de dikte van je olie aan de pijlstok goed in de gaten houden. Ik denk persoonlijk dat als het langzaam verandert en je elke week naar je pijlstok kijkt je het niet ziet veranderen. Dus mocht je twijfels hebben, steek je pijlstok (schoon) in een fles met motorolie en vergelijk het daarna met de olie uit je motor.
Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel
Haha, Mario, dat gaat ook niet werken, de olie uit het flesje is mooi goud-bruin en de olie uit je motor zwart
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10