Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Odelot »

Ok bedankt voor de uitleg, en ik ben zeer benieuwd en ga dit scherp in de gaten houden. Zou geweldig zijn als je je gelijk kan halen, en daarmee ook nieuwe paden opent voor andere gedupeerden!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Floppus »

Niet geheel onverwacht, geeft de dealer nu aan dat de case bij rechtsbijstand ligt en dat ze tot reactie van hen er niets gebeurt. Niet onverwacht, maar wel onhandig voor de dealer zelf. Rechtsbijstand kan 2 dagen duren voor reactie, waardoor het beperken van overlast (ongeacht waar de kosten dan vallen) niet gedaan wordt.

Heb ze geadviseerd nog maar eens dringend met de rechtsbijstand te bellen en in ieder geval ophalen van de auto en een leenauto te regelen ongeacht waar die kosten vallen.

Anders is er weinig andere mogelijkheid dan lokaal te laten repareren en alle kosten via de rechter te verhalen. Doordat ze niets willen doen tot derden iets doen, graven ze de eigen kuil enkel dieper omdat ze dan ook het voordeel van inkoopuren en onderdelen niet hebben. Ik heb ze tot 15:00 gegeven om aan mijn kant het schrijven uit te werken en aan hun kant nog maar eens heel snel met rechtsbijstand op te nemen en goed te luisteren.

Ik begrijp best dat ze niet blij zijn. Ben ik ook niet. En in plaats van samen Fiat aanpakken kiezen ze om mij de 'tegenstander' te maken.

Zij weten van auto's en denken dat het logisch is dat een ketting kan breken waar ik dat gezien uitingen vreemd vind. Ik weet van recht en vind het logisch om dan maar een rechter te laten oordelen- no big deal, en zij vinden dat blijkbaar een enorm iets waardoor gelijk alles moet stoppen tot ze advies hebben. Zo zie je maar dat logica behoorlijk onderhevig is aan perspectief, en het lijkt dat het punt gemist wordt bij Fiat en dealers dat de indruk die ze wekten anders is dan wat ze zelf in gedachten hebben.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Odelot »

Goed bezig! Zeer benieuwd naar de afloop!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Floppus »

Via rechtsbijstand heeft de dealer laten weten niets te doen en beroepen zich ook op het standpunt dat een ketting onderhoud nodig heeft. Fiat zelf heeft eveneens laten weten niets te doen (niet naar mij maar dan in ondersteuning van de dealer).

Ik ga dus elders repareren en dan de kosten claimen bij mijn verkoper. Desnoods via de rechter.

Wat behulpzaam zou zijn, is als de mensen hier die gedupeerd zijn ook bereid zijn om even op schrift te verklaren dat zij de auto hebben gekocht met de perceptie dat onderhoud niet nodig was en dat dus zeker een breuk binnen redelijke kilometers niet verwacht werd.

Ik heb in ieder geval ook een eigen uiting van Fiat gevonden over deze motor, die heel concreet bevestigt wat wij hier stellen. Recentere informatie lijkt later aangepast om minder specifiek te zijn over het onderhoudsvrije aspect. Als mensen meer concrete links hebben waar Fiat zelf het heeft over onderhoudsvrij dan graag.

http://www.fiatpress.com/press/detail/6516" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
...Amongst other things, the new power unit features a chain-driven timing system with rocker control (a maintenance-free solution), hydraulic tappets, a cast iron crankcase with an aluminium base, an aluminium cylinder head and steel crankshaft and connecting rods. ...
Ook interessant:
http://www.fiatpress.com/press/detail/6505" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Compact, technologically sophisticated, capable of outstanding performance and practically maintenance-free for life. Suffice it to say that the 1.3 Multijet 1.6v engine is designed to last for 250,000 km instead of the normal 150,000. During this long life, the engine requires no maintenance to its mechanical parts (not even the normally obligatory fan-belt change at 80,000 km). The oil change intervals are also extended from 20 to 30,000 km. The oil is naturally low viscosity (i.e. designed for fuel economy) and environmentally-friendly: when changed, only the paper cartridge is discarded and not the entire filter.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door J.V. »

Dat zijn wel harde bewijzen volgens mij; vooral die tweede. :shock:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door willeme1 »

https://www.degeschillencommissie.nl/me ... c-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 160

Uitspraak commissie
De commissie oordeelt dat de distributieketting is
versleten door het gebrekkig functioneren van de
spanner en de korte ritten die de consument met een
gematigd toerental heeft gemaakt. De auto is volgens
de fabrieksvoorschriften onderhouden en daaruit
blijkt dat het vervangen van de plunjer/kettingspanner
geen onderdeel van het reguliere onderhoud is. In
tegenstelling tot een distributieriem mag een consument
er daarom van uitgaan dat een distributieketting
onderhoudsvrij is.
Dat ligt anders als hij had moeten merken dat er onder
de motorkap iets niet in orde was en hij dit niet heeft
laten onderzoeken. De commissie vindt dat hem dit
verwijt niet kan worden gemaakt. Misschien had de
consument een iets rauwer geluid kunnen horen, maar
dat is een sluipend proces. De consument heeft dus
niet ineens een ander geluid gehoord. Hij had dus
geen reden een monteur naar de auto te laten kijken.
Bovendien hanteert de fabrikant tegenwoordig zo’n
ruime onderhoudsmarge dat de consument met zijn
beperkt aantal kilometers niet elk jaar de auto naar de
garage moet brengen.
Ook zijn rijstijl is voor de commissie geen reden de
reparatie voor rekening van de consument te laten
komen. Een distributieketting is onderhoudsvrij en gaat
langer mee dan een distributieriem, ongeacht of met de
auto lange of korte ritten worden gereden en ongeacht
het toerental. Voorzichtige en sportieve rijders moeten
erop kunnen vertrouwen dat een distributieketting niet
na ongeveer 65.000 kilometer breekt, tenzij de fabrikant
de levensduur alleen bij een bepaalde rijstijl garandeert.
Dat is echter niet aannemelijk.
De commissie oordeelt dat de ketting onvoldoende op
spanning is gehouden en de plunjer in de kettingspanner
zijn werk onvoldoende heeft gedaan. Daarmee heeft de
auto niet aan de overeenkomst beantwoord zodat de
consument aanspraak kan maken op kosteloos herstel.
Hij hoeft de rekening niet te betale
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Floppus »

Thanks, ook dat is bruikbaar. Verder voor de logs:
http://www.fiat-service.nl/instructiebo ... %20Web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Op pagina 214/215 staat het onderhoudsschema voor de Euro 5 diesel die in onze Evo's zit: niets over onderhoud of vervanging. Het is ook duidelijk dat als het wel nodig zou zijn, dat vermeld zou zijn, omdat er een mooie verwijzing is dat de 1.6 wél onderhoud nodig is.

Het net sluit zich verder en verder...
theud00
Berichten: 1
Lid geworden op: vr nov 27, 2015 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door theud00 »

En ook hier nummer......
Op maandag 5 maart 2018 mijn Fiat punto uit september 2010 met maar 105.000 km op de teller gestrand. Motor viel uit. Hierop heeft mijn vrouw de Bosch pechservice gebeld. Zij concludeerden (uit ervaring) al vrij snel dat het een distributie probleem kon zijn. De Punto is toen overgebracht naar de Boschgarage. Na inspectie bleek dat een nokkenas en bijna alle tuimelaars gebroken zijn en het nokkenasbed beschadigd. Tevens is ook de distributieketting gebroken . Echter wist men niet te vertellen of de ketting of de nokkenas het probleem is. Het zou zomaar kunnen dat bij mijn Punto op (gezien de breuklijn) dat de nokkenas de boosdoener kan zijn. Maar dat de ketting het eerder begeven heeft wordt niet uitgesloten.
Ik heb hierop op dinsdag 6 maart contact gehad met de hoofdmonteur van Fiat-dealer. Hij wees mij erop dat de garantie van de auto is verlopen en hij hooguit een paar procent korting op de onderdelen kon geven als de Punto bij hem in onderhoud was gebleven. Hij vertelde mij ook dat de ketting waarschijnlijk gebroken is door het gebruik van andere olie omdat de auto bij de Boschgarage in onderhoud is.

Ik wil hier tevens bij vermelden dat ik bij de koop van de Fiat Punto expliciet gevraagd om de distributiesnaar te vervangen. De verkoper heeft navraag gedaan bij boven vermelde hoofdmonteur en gaf als antwoord dat er een distributieketting in zat en dat deze onderhoudsvrij is.

Ik heb inmiddels de Boschgarage de opdracht gegeven om de auto te gaan herstellen daar ik geen zin heb om een heletijd zonder auto te zitten. Ik zal vragen of ze zowel de nokkenas als de distributieketting willen bewaren om de schade gedeeltelijk ( ik heb ze namelijk alleen telefonisch benaderd) bij de Fiatdealer te verhalen.

Ik heb woensdag 21 april nog contact gehad met Fiat Nederland. Daar werd mij doodleuk verteld dat zij alleen coulance kunnen bieden voor auto's t/m 6 jaar. Tevens wisten zij mij te vertellen dat zij het distributieketting euvel niet kennen. Ik zou de eerste zijn bij wie het voorkwam. Ik heb ze verwezen naar deze site en naar de site van de ANWB. Ik heb het gesprek toen maar beeindigd. Het lijkt wel alsof je tegen een muur praat.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Floppus »

Zorg ervoor dat je op schrift hebt van je verkoper / originele garage dat ze weigeren iets te doen. Reparatie elders inzetten en verhalen kan alleen als de verkoper ertoe gemaand is en het vervolgens niet binnen een redelijke termijn oploste. Of, je mocht ervan uit gaan dat hij dat niet zou gaan doen - en dat is waar je dat statement voor nodig hebt.

Aan mijn kant reageert de garage en rechtsbijstand van hen gewoon niet meer. Ook niet op nieuw aangeleverde bewijzen. Het standpunt blijft 'bewijs het maar dat hij niet conform was'- en ik vermoed dat deze jurist weinig ervaring heeft met conformiteit, want dat wat redelijkerwijs verwacht mag worden is leidend. Een motor die niet de geadverteerde eigenschappen vertoont is automatisch niet conform als volgens die eigenschappen enig onderhoud niet van invloed kan zijn.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door damted »

@Floppus: Ik ben benieuwd naar het resultaat wat je hieruit gaat slepen.
Altijd handig enige juridische ervaring.
Ik blijf het met belangstelling volgen.

In je onderschrift verwijs je naar een EVO topic op Tweakers.net.

Ik zag dat je daar je eigen schade nog niet gemeld hebt. Mogelijk bewust even achter gehouden totdat er wat resultaat te melden is?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door tonyvandenbroek »

Wat een verhalen zijn er bij gekomen. Ik kan alleen maar zeggen dat het gewoon ronduit slecht is van Fiat, en de Dealers. Juridisch en Technisch heb ik de ballen geen verstand van zaken, maar ik lees dat er nu toch echt actie ondernomen is/wordt.

Ik hoop dat het proces met goede resultaat naar de consument gaat,en niet naar altijd de grote jongens met bakken geld. Ook ik vind het een ondeugelijk product. Een ketting die een leven lang mee gaat (volgens de geschriften) en toch breekt, moet niet kunnen.

Indien nodig wil ik als GPC-bestuur (en misschien wel meerdere bestuurders) zich altijd bereid zijn om hierin mee te werken. Als het nodig is als getuige of wat dan ook.
Hou ons op de hoohgte van alles. Voor iedere gedupeerde, succes.
Afbeelding
tbracing
Berichten: 2
Lid geworden op: zo okt 11, 2015 16:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door tbracing »

Hoi mensen korte update,
Vandaag met Italië gebeld, kreeg een kort aangebonden Vlaams sprekende dame aan de lijn, helemaal toen ze het kenteken intikte.
Belangrijkste conclusie, fiat heeft nooit gecommuniceerd dat het onderhouds vrij is, en dat er pas 250000 vervangen hoefde te worden, volgens haar.
Ik moest maar opsturen dat het wel zo was(zie post floppus :D ) en volgens mij telt ook wat er mondeling bij de verkoop is verteld, en nu weer door de garage is bevestigd, dat dit in de verkoop (training) van de Punto een belangrijk plus punt was.
Het gesprek was erg kort, er kwam zoveel onzin op me af.
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Tammo »

:cry:

Jammer. Ooit met mijn 2e auto, een Twin Spark de distributie riem kapot gehad. Super balen.

Kon fiat ook alleen maar behulpzaam zijn met het verstrekken van data, zodat de gevoelige kettingen vervangen kunnen worden, en je dus wat gerichter preventief eigenaren zou kunnen helpen.
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
tom134
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 15:21

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door tom134 »

Hier weer een gedupeerde. Ik heb een Grande Punto uit 2010 met 175km op de teller. Vorige week tijdens het rijden op de snelweg viel de motor uit. Na een wegsleep actie door de ANWB naar een garage in de buurt, werd geconstateerd dat de ketting gebroken was. Herstelwerkzaamheden kosten: 3500 - 4000 euro voor het vervangen van het motorblok voor een 2e hands blok.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 27 gedupeer

Bericht door Floppus »

damted schreef:@Floppus: Ik ben benieuwd naar het resultaat wat je hieruit gaat slepen.
Altijd handig enige juridische ervaring.
Ik blijf het met belangstelling volgen.

In je onderschrift verwijs je naar een EVO topic op Tweakers.net.

Ik zag dat je daar je eigen schade nog niet gemeld hebt. Mogelijk bewust even achter gehouden totdat er wat resultaat te melden is?
Dat topic is enigszins doodgebloed; hou het zelf al jaren niet meer bij. De post zelf heb ik wel in de bewijsstukken opgenomen als indicatie dat bij aankoop al zeer concreet het beeld geschetst was van onderhoudsvrij.

Het is even geleden dat ik hier gereageerd heb, maar inmiddels is de oude auto verkocht. Blijkbaar is er iemand die door ervaring met deze breuken ze nog redelijk kan oplappen. Gedupeerden kunnen kijken voor verkoop of reparatie bij info@auto-motorhuis.nl

Nu de informatie compleet is, heb ik de dagvaarding opgesteld. Ik heb enkele advocaten met specialisatie in consumentenrecht gevraagd of ze er naar willen kijken om zeker te zijn dat alles juist gedaan is. Als dat zo is gaat het concept voor de laatste maal naar de garage. Doen ze niets, dan wordt de dagvaarding betekend en gaan we naar de rechter.

Hou er rekening mee dat zoiets makkelijk 9 maanden kan duren. Er zal dus soms even geen update zijn. Voor wie mogelijk ook verhaal wil halen, zorg dat je alle communicatie en bonnen goed bewaart. Die heb je nodig.
Uitingen van Fiat zelf en andere algemene bewijsstukken heb ik beschikbaar.

Als mijn dagvaarding gecontroleerd is zal ik het dossier (geanonimiseerd) hier delen ter leering ende vermaeck.
Plaats reactie