GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Hoi,

Ik kom niet door de APK, want bij hoge toeren komt er rook uit de uitlaat.
Rook is niet wit, niet blauw , lijkt eerder op onvolledige verbranding van een te rijk mengsel.

Eerst dachten we dat de pakking tussen spruitstuk en uitlaat de oorzaak was, die was kapot dus vervangen en dat gedeelte zit dicht.

Het is GP uit 2006, benzine 77 kW

Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Lokatie van beide sensors?
Bovenop airbox kan ik een MAP sensor zien maar de O2 sensor?
Koelvloeistof temp maakt geen rare sprongen
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

K036 is de temp sensor in het thermostaathuis (http://4cardata.info/elearn/199/2/19900 ... 199002357/" onclick="window.open(this.href);return false;)

in de kat zitten 2 lambda sensoren (K015 + K017) , de O2 sensor die ik zie zitten zit naast de AIT sensor links achter de filterbox.

Ik dien de lambda sensoren te meten?
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

Een keer met hoge toeren en een blikje wyns reiniger goed warm rijden. Dat blaast het blok en uitlaat goed schoon. Daarna een scheutje aceton bij de benzine doet wonderen bij de apk.

Daarna kun je nog altijd dingen gaan vervangen, zelfzou ik hem eerst uitlezen als bovenstaande niet hielp om de kosten in de hand te houden
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Welke Wynns gooi jij erin?
Wat beschouw je als een scheutje? 100 ml op een tank oid?

Ik heb zo'n OBD2 apparaat maar waar zoek ik naar? lage O2 sensor waardes of juist te hoge?
Foutmeldingen krijg ik alleen bij een motorindicatie lampje aan.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

Wyns is zomaar een kreet, er zijn zoveel injector reinigers. Nemeco verkoopt Mannoil producten waaronder kleppenreiniger en motorflush. Bij elke oliewissel (10K) flush ik ermee en spuit de reiniger voorziçhtig het luchtfilter in, bij jouw model zou je het door de brandstof kunnen doen, de reiniger dan.
Maar als je er een van forte ofzo kan bemachtigen... er zit natuurlijk niet alleen verschil in de prijs !

Aceton, staat op het web wel beschreven. Zorg wel dat de echte aceton koopt en niet de uitgemergelde praxis versie ervan

Uitlezen tja heb de foxwell fiat die leest wat meer als een alie apperaat. Ga eens langs iemand met een goed apperaat
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Ik heb even de OBD2 er aan gehangen en lees een "pending" P0420.

Efficiency van de kat kan ik niet meten maar de tweede zuurstofsensor meet wel een voltage maar geen output.

zie https://imgur.com/a/V5khYan" onclick="window.open(this.href);return false;

Hie interpreteer jij dit? zuurstof sensor defect of gewoon dichtgeslibt met koolstof?
De zuurstof sensor in bank 1 geeft nominale waardes.

Bank 2 is dat de onderste of bovenste zuurstofsensor?
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

vervuild of kaduuk
probeer eerst goed schoonrijden en wis de code daarna en kijk of de code terugkomt. Komt ie terug kat nakijken of die vanbinnen gesmolten is of alleen vuil. Gesmolten vervangen, vuil reinigen met citroenzuur (goedkoop) of reinigingsmiddel uit de automotive, duur.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Heb even een schoonmaakritje gemaakt, code gewist vooraf.

De P0420 is nog niet teruggekomen, en de kat test staat nu op "Passed"

Misschien nog niet lang genoeg gereden (30 min op 3500-4000 rpm) , als de kat weer iets minder heet is lijkt de rook terug te komen, stinkt niet naar olie, ook niet naar benzine. Zou dus Nox/COx met roetdeeltjes kunnen zijn.

Ik heb weinig trek om de kat eraf te slopen want dat -lijkt- in orde. Nog tips?

Metingen :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

En is code teruggekomen ?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Nee is toe nu toe weggebleven. t was ook een "pending" code.
Roken doet ie overigens nog steeds teveel.

Ik gok op de kat. 260k op de teller, zit er bijna 15 jaar onder.
Ik kan geen andere meer aannemelijke oorzaak vinden.

Kat is besteld , volgende week uitwisselen.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

Hoop dat je gok werkt. Zelf had ik hem eerst gereinigd gezien de resultaten na half uurtje toeren rijden om dan verder te kijken of er nog andere problemen spelen die de vervuiling veroorzaken
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Enige andere wat nog mogelijk zou kunnen zijn is een gare klepzitting, maar de kop is zo'n 14 maanden geleden compleet gerviseerd. ik verlies geen koelvloeistof, wel licht olieverlies maar ik zag dat de klepdekselpakking niet goed zit.

op video ziet het roken er zo uit: https://vimeo.com/486915365" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door Puntoman »

Nieuwe kat zit erop.

De eerste 10 minuten kwam er behoorlijk rook uit de uitlaat, nieuwigheid denk ik, want na een kwartiertje rijden was ie goed warm (was ook vergeten de stickers eraf te halen) en stonk het nog erg naar verbrand papier en zo, maar eenmaal warm bij stationair, 2000 rpm en 3000 rpm geen rook meer uit de uitlaat.

Nog even gekeken naar de lambda's , B1S1 doet wat ie moet doen , gelijkmatig op en neer, en B1S2 is nu een rechte lijn, dat de beide grafieken bijna gelijk waren aan B1S1 was eigenlijk een groot uitroepteken dat de kat niks meer deed.

Het schoonrijden deed wel de foutmelding wegnemen, maar haalde niet het probleem weg.
De initiële P0420 melding was dus correct, waarom hij niet meer terugkwam ligt waarschijnlijk dat het mengsel nog net niet rijk genoeg was om een nieuwe P0420 melding te veroorzaken.
Het lichte roken en de 2de lambda die geen rechte lijn produceerde samen met de eerdere foutmelding had eigenlijk maar één conclusie kunnen opleveren.

De nieuwe kat had ik inclusief bevestigingsmaterialen, pakkingen en verzendkosten voor net onder de 200 euro.
De kat zat er in 2 uurtjes erop.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: GP 199 rookt (licht) bij hoge toeren

Bericht door willeme1 »

Valt erg mee die prijs !
Plaats reactie