Apk-alarm na steekproef auto's

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter_R
Junior Stato
Berichten: 438
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 21:01
Locatie: Haarlem

Apk-alarm na steekproef auto's

Bericht door Peter_R »

Uit de autotelegraaf:
AMSTERDAM - Auto's worden slecht onderhouden. De Nederlandse autobranche slaat groot alarm nu gebleken is dat enkele duizenden zeer jonge auto's bij een landelijke steekproef niet door de apk-keuring zijn gekomen.

Uit onderzoek van Bovag, Rai Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN) bij vier onafhankelijke keuringsstations, blijkt dat van drie jaar oude auto's al 18 procent moest worden afgekeurd vanwege defecten aan banden, remmen, stuurinrichting en verlichting. Van vijf jaar oude auto's kwam een kwart al niet meer zonder reparaties door de keuring en bij zeven jaar oude auto's is dit percentage opgelopen tot ruim 32 procent.

De resultaten komen op een gevoelig moment, nu het kabinet van plan is de frequentie van de apk te verlagen.

De frequentie van de periodieke autokeuring of APK mag van de meeste politieke partijen namelijk omlaag naar eens per twee jaar, ondanks een felle campagne van de brancheorganisaties BOVAG, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland tegen de kabinetsplannen.

De lijsttrekkers van de acht grootste partijen bekenden kleur in een door het ANWB-blad Kampioen georganiseerd mobiliteitsdebat, dat deze week wordt gepubliceerd. CDA, VVD, SP en D66 zijn voorstander van een ander APK-regime. Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie) houden nog een slag om de arm. Maar als uit Europese onderzoeken blijkt dat minder keuren niet van invloed is op milieu en verkeersveiligheid staat ook voor hen niets de halvering van de APK-frequentie in de weg.



Zou de GP met zn stuurinrichting door de apk komen vraag ik me af?
Ik heb namelijk ook een verhaal gelezen op een engels forum met een jongen die niet door de engelse variant van de apk heen kwam
joedelta

Bericht door joedelta »

Ik ken dat verhaal van die Engelse vrijwillige keuring inderdaad, maar de motivatie van de keurmeester lezend, kreeg ik toch mijn twijfels.

De speling die de bewuste keurmeester vaststelde was in zijn ogen gelijk aan de speling door normale slijtage van auto's van een paar jaar oud, of met een middelmatige kilometerstand. Dus dan zou hij zo goed als alle auto's die hij voor zich krijgt afkeuren? :shock: :roll:
Gebruikersavatar
Dorisje
Junior Stato
Berichten: 289
Lid geworden op: do jun 22, 2006 7:31

Bericht door Dorisje »

De meeste mensen hebben 0,0 verstand van techniek en kunnen zelf niet bepalen of hun remmen en dergelijke aan vervanging toe zijn. Voor hun veiligheid en natuurlijk ook die van anderen moet de APK keuring blijven. Daar heb je geen onderzoek voor nodig.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ze het verband gaan maken tussen een keuring en verkeersveiligheid. Ik denk dat het meer een stunt van de partijen voor de verkiezingen is onder het mom van burgers financieel helpen.
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Mensen die 0,0 verstand hebben van de techniek van de Gp, moeten zich maar aanmelden hier op het forum.Hier steek je heel veel op.Ik spreek uit ervaring. :lol: :wink:
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

ineke schreef:Mensen die 0,0 verstand hebben van de techniek van de Gp, moeten zich maar aanmelden hier op het forum.Hier steek je heel veel op.Ik spreek uit ervaring. :lol: :wink:
Dat horen we graag Ineke :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
Dorisje
Junior Stato
Berichten: 289
Lid geworden op: do jun 22, 2006 7:31

Bericht door Dorisje »

Je zit nu toch al zeker op 5,7 % Ineke?? :wink:
Gebruikersavatar
wcabro
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 13:31

Bericht door wcabro »

Ben van mening dat je met je nieuwe auto gewoon naar de dealer moet , ook voor die drie jaar dat je APK plichtig bent,ik heb aardig kijk op de techniek maar ga echt niet op mijn knieen liggen om de banden en de remmen te controleren .

Er is maar een ding dat ik doe aan onderhoud dat is iedere week even olie pijlen en vloeistoffen controleren en ruitensproeier bijhouden .

Ik denk dat die mensen die 0.0 verstand van de techniek hebben dat ook wel doen , anders is het wel aan te raden :wink: .

Ben handige tips over het pijlen van olie nog niet op dit forum tegen gekomen :lol: :lol:

groeten wcabro
Plaats reactie