Gloeibougie vervangen

Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Sjoerd H. »

Beschrijving.. Tsja... ik heb er geen foto's van :P

Kap van je motorblok af, luchtfilter eraf met de buizen. Beschermkappen van de turbo eraf halen.
DPF filter eraf: 2tal beugels en bovenin de aansluiting losmaken met de turbo, vervolgens onderin aan de uitlaat losmaken. (zit geloof ik geperst) Turbo demonteren, gloeibougie inspuiten met wd40 of remmenreiniger of kruipolie, even laten trekken. vervolgens nog eens spuiten en weer laten trekken. Met een lange dop demonteren en alles in omgekeerde volgorde. (Thanks Wesley!)

Tsja, het is in principe niet nodig alle bougies te vervangen.. maar alles zit wel gruwelijk in de weg en als alles eenmaal open ligt...
Dan heb je alles weer goed en nieuw, kun je met een foutmelding eventueel de oude bougies bewaren en die erin terug plaatsen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door walllie »

zou ze altijd per 4 vervangen net zelfde als bougies bij benzine modellen
kost meer maar is maar1x sleutelen ben je er weer een lange tijd van af en neem idd een goed merk
ngk of bosche
betaal iets meer voor kwaliteit onderdelen je hebt alleen je zelf er mee als je goedkope elende monteer
en je binnen 20k weer die melding krijgt

en als je denk ik vervang er 1 laat rest zitten want anders breekt het evt af tja het zal er toch een
keer van komen en hoe langer je wacht na 1e die kapot gaat hoe vaster de rest zit en hoe groter de kans op
breuk

100 euro incl montage ps is idd een gangbare prijs (zelf doen loont dus zo ie zo 10a15 euro per gloeier)
alleen die turbo de/montage zal de prijs iets op drijven maar probeer het eens zelf
de garage houder/monteur gebruikt ook gewoon kruipolie en 1/2 ratel setje voor deze klus
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
bertj34
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 5:21

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door bertj34 »

Hallo forum leden.

Gisteren 4 gloeispiralen laten verwisselen. Ik stond binnen 45 minuten weer buiten. Ben een beetje in de war geraakt door het forum. Moet de turbo er nu wel of niet af om alle 4 de spiralen te wisselen. Wanneer wel, dan lijkt 45 minuten me erg weinig.

Ben benieuwd naar de reacties.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Skrymger »

Ik heb het kunnen doen zonder de turbo te verwijderen, als je alle hitteschilden weghaald en de goede ratel hulp/buigstukjes en punttang hebt.

Maar oefening baart kunst dus als je dit vaker doet en kleine handen hebt is het te doen!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
JanWit
Berichten: 5
Lid geworden op: do mei 11, 2017 17:02

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door JanWit »

bij een 1.3 jtd is het in 15 minuten t doen, ze zitten voor t grijpen
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Skrymger »

Welke versie 1.3mjet heb je? bij degene met de turbo bovenop is het niet zo heel makkelijk gedaan met uitzondering van kinderarbeid. :lol: bij degene met de turbo onder het spruitstuk zoals de meeste opel 1.3 CDTI's dat hebben (zelfde blok) kan je er wel zo bij en is het en kwestie van 10 minuten werk.
1.3 Mjet Punto Evo '10
StephGP
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 30, 2017 14:08
Locatie: Rotterdam

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door StephGP »

Skrymger schreef:Ik heb het kunnen doen zonder de turbo te verwijderen, als je alle hitteschilden weghaald en de goede ratel hulp/buigstukjes en punttang hebt.

Maar oefening baart kunst dus als je dit vaker doet en kleine handen hebt is het te doen!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3Mjet Turbo boven.
Vandaag mijn 4e cil bougie moeten vervangen, deze was zo vervangen dus ook maar gelijk de andere 3 gedaan.
Het duurde ongeveer 30min zoals hier boven beschreven dus turbo demonteren niet nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door jaccovdzaag »

Met betrekking tot die dop, is dat de lange zoals we die van de doppendozen kennen, of is dit een speciale die nog langer is?

Heb namelijk melding van gloeibougie nummer 3. Twee week geleden al de distri, dus het werd even zwart voor m'n ogen net...
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Lars EVO »

Dit topic is idd alweer een paar weken off-topic, maar puur uit interesse zou ik graag willen weten wat symptomen voor minder wordende gloeibougies kunnen zijn?

Toen ik mijn Punto heb gekocht stond ik namelijk niet bij stil dat hij in 7 jaren tijd alleen maar 70.000 km op de teller had staan, best weinig denk ik nu... maar 10 dkm per jaar...

Zodoende heeft ie zeer waarschijnlijk alleen maar korte stukken gereden en is in 2010 alleen maar door het toenmalige belastingstelsel op naam gezet...

Wat mij nu wel opvalt is het volgende, wanneer de motor echt koud is, dus als hij over nacht afkoelt en vervolgens de volgende ochtend wordt gestart, dan loopt ie wat lomp. Niet dat ik zelf veel van merk ofzo maar ik kan wel horen dat ie niet mooi rond loopt. Na een klein opwarmrondje is niks aan hand en dieselt ie lekker voor zich heen.

Ikzelf verdenk of de gloeibougies of de brandstoffilter...

Wat is jullie mening?
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Lars EVO »

Door deze fijne forum toch besloten om de stoute schoenen aan te trekken.

Zoals in deze topic omschreven ben ik het ook aangegaan en idd binnen een kleine uur was ik klaar.

De Pevo loopt nu koud super netjes rond, ik heb ze gelijk alle 4 vervangen, wel een opluchting want die gloeibougies zijn nogal behoorlijk prijzig.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door Algon »

Iemand toevallig ook een idee hoe je bij de 1.4 T-jet de bougies vervangt en dan vooral de achterste schroef/bout (geen idee wat daar zit) van de plastic kap kan verwijderen? Hier zit een rubbertje boven en krijg ik maar niet los...
Of is dit beter over te laten aan de garage?
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door walllie »

Ik ben ook weer aan de beurt
Van de week maar weer 4 nieuwe er in knallen
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
HaroldGTV
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo aug 14, 2016 9:02

Re: Gloeibougie vervangen

Bericht door HaroldGTV »

Dit werkt perfect. Ik heb ook de turbo boven. En het gaat prima zo. Je hebt allen wel een lange dop 9 nodig. (zo'n cm of 5?) En niet de standaard korte dop van 2 a 3 cm. Ik heb ze zojuist alle 4 vervangen. En de melding is bij mij weg.

Tnx voor de foto's!
StephGP schreef:
Skrymger schreef:Ik heb het kunnen doen zonder de turbo te verwijderen, als je alle hitteschilden weghaald en de goede ratel hulp/buigstukjes en punttang hebt.

Maar oefening baart kunst dus als je dit vaker doet en kleine handen hebt is het te doen!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3Mjet Turbo boven.
Vandaag mijn 4e cil bougie moeten vervangen, deze was zo vervangen dus ook maar gelijk de andere 3 gedaan.
Het duurde ongeveer 30min zoals hier boven beschreven dus turbo demonteren niet nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie