Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

Volgens mij begint het lampje van de DPF te branden nadat de regeneratie 3 x is onderbroken.
Het lampje geeft geen storing aan maar geeft aan dat je de volgende regeneratie niet moet onderbreken.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Vanochtend heb ik de Punto weer opgehaald. Er zit een nieuwe turbo in, wat volgens mij wel klopt want deze is echt muisstil. De vorige floot behoorlijk vanaf 2500-3000 toeren, wat volgens de dealer overigens normaal was. Deze turbo is ook stiller dan die ik origineel er op had zitten.
Ik heb er gelijk 110 kilometer mee gereden en dat ging prima. Hij is lekker vlot, lijkt zelfs iets vlotter dan voorheen, en heb nog geen last gehad van storingen of overmatig roken.

Het enige dat ik nog even af moet wachten is hoe hij zich gedraagt bij het regenereren van het DPF.
De dealer gaat intern nog kijken wat ze met de factuur doen, er is al toegezegd dat de eerder toegezegde coulance wordt verruimd.

Ik hoop dat het nu klaar is, want wat rijdt de pEvo lekker in verhouding met die Qubo, Panda en Bravo. Super soepele koppeling, stevige remkracht (zat de eerste paar keer weer met de neus op de voorruit), vlot en zuinig. :-]
Afbeelding
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

:-] -> :evil:

En nu is het afgelopen. Vanavond op de terugweg naar huis weer storing.
Ik trok op en rond de 3000rpm @ 3e versnelling: misse boel.

De auto staat er weer en ik rij weer in die achterlijke Bravo rond.

Voor wat het waard is heb ik mijn rechtsbijstandverzekering al ingeseind, want ik heb er nu echt een slappe plasser van. Ik laat ze de fout uitlezen en resetten en haal hem daar morgen weer op, op zoek naar een andere garage.
De beurt kunnen ze betaald krijgen, de 2x vervangen turbo brengen ze maar in mindering op de eindejaarsbonus van de verkopers. Afgelopen, klaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door RaydeJee »

Tsss het mag niet meezitten zeg. :shock:
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Verschrikkelijk hè...

Ik heb ze toch nog maar een kans gegeven, na een nachtje rustig te hebben geslapen.
Vandaag belden ze dat ze de hele EGR hebben schoongemaakt en er morgen nogmaals mee gaan rijden.

Of het allemaal helpt weet ik niet, iig mooi dat die boel weer schoon is, maar ik betwijfel of het de oplossing zal zijn.

Ik hou jullie op de hoogte ~]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Kingpin »

unstable schreef:Als het je DPF is dan kunnen ze sensoren en turbos vervangen wat ze willen maar dan gaat de storing niet weg.
Ik heb ook gelezen dan 75 - 100 dkm wel het moment is dat de dpf bij een punto begint te sterven. (Heb er nu ook last van)

Wat je had kunnen proberen is het volgende: (k heb de storing ook en ik denk dat het de DPF is, weet k met zekerheid als ik morgen de MAP sensor vervang)

Wanneer de DPF begint te regenereren... laat hem netjes zijn werk doen. Als je daarna de auto uit en aanzet moet er geen storing zijn (dus uitzetten na regeneratie)
Wanneer DPF begint te regenereren, cyclus niet af laten maken, en motor uitzetten. Bij de volgende keer dat je hem start krijg je een storing. Als dat het geval is, dan denk ik dat het je DPF is.
100dkm is wel erg snel , mijne is nog zo 30% en zelf bij 200% wil het nog niet zeggen dat die verstopt is (uitlees apparatuur kun je alles inzien) en dat na 150dkm
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

bxpeter schreef: Vandaag belden ze dat ze de hele EGR hebben schoongemaakt en er morgen nogmaals mee gaan rijden
Ik dacht dat ze dit al hadden gedaan. Dit zijn zaken waar je eigenlijk mee moet beginnen als je dergelijke problemen hebt.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Dat dacht ik ook inderdaad, maar blijkbaar hadden ze eerst enkel de direct bereikbare delen van het inlaattraject schoongemaakt. Nu noemde hij expliciet de EGR.
Het zou me overigens niks verbazen als de auto daardoor sowieso een stuk beter zal gaan rijden. Ondanks de tuning (waardoor de EGR, naar wat ik ervan heb begrepen voor 80% dicht staat) zal hij toch vervuild zijn door de vorige eigenaar die er in 3 jaar slechts 20dkm mee heeft gereden.

Straks de dealer maar weer eens bellen hoe het ermee staat, ze zouden er vandaag weer een paar keer mee rijden om te kijken of alles goed gaat. Ik houd de brievenbus in ieder geval goed in de gaten :twisted:
Afbeelding
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Weer een aparte update.

Ze hebben na het schoonmaken van de EGR nog een paar keer proefgereden waarbij er geen problemen meer zijn ontdekt.
"Nou mooi", zei ik, "kom ik hem zo ophalen". Maar dat ging zomaar niet, ze gaan toch voor de zekerheid de hele EGR vervangen.
Reden: mogelijk sluit de klep niet goed (op tijd) waardoor de turbo niet goed druk op kan bouwen.

"Maar waarom dan vervangen na schoonmaken?" Voor de zekerheid.
"En wie gaat dat betalen?" De dealer.

Kan hem als het goed is morgen ophalen. En dat is maar goed ook, want ik ben het om de dag tanken helemaal zat :evil:

Enige waar ik een beetje onzeker over ben is, wat nou als die EGR altijd al het probleem was? Zou dat kunnen? Dat ik zo een nieuwe turbo heb terwijl de EGR eigenlijk de boosdoener was?
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

Weet de garage dat de EGR softwarematig is afgesloten?

Een EGR vervuild altijd; er stroomt uitlaatgas langs. De klep krijgt echter geen aansturing meer zodat bij problemen door vervuiling (vastzitten) de ECU geen storing meer geeft.
Er zal dus een vervuiling optreden die vroeg of laat in meer of mindere mate voor problemen zal gaan zorgen; vervuiling van inlaatspruitstuk, MAP sensor, cilinderkop, verstuivers, turbo, roetfilter.
Volgens mij is het kapot gaan van een turbo met relatief weinig kilometers een gevolgsschade van b.v. slechte smering, niet af laten koelen, vervuiling.
Plaats reactie