Update: Noodloop Punto Evo Mjet

bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Daar heb ik idd ook over gelezen, en kom dan niets dan voordelen tegen.
Wel lijkt kwaliteit mij erg belangrijk, je wil niet hebben dat het regenereren verkeerd wordt uitgeschreven waardoor dat proces alsnog een keer opstart.. Zal een flinke vlam geven dan.

Kan je iemand aanbevelen die de DPF kan verwijderen en deze netjes uitschrijft, met behoud van de software van Ronald?
Afbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door alfawiel »

Dit doet Ronald niet zelf inderdaad.
Vireo doet dat wel in de werkplaats waarna Ronald het uitschrijven voor zijn rekening neemt.
Dat is tenminste mijn conclusie na het lezen van onderstaand bericht van Vireo.
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/egr-dpf" onclick="window.open(this.href);return false;
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Nou, schiet mij maar lek...

Vanochtend reed ik weg, waarbij het storingslampje + oranje motorlampje wel brandden maar de auto wel volledig vermogen had, plus werkende cruise control. Alleen de start/stop werkte niet. (Handig, scheelt weer zelf uitzetten :)

Stap ik eind van de dag in de auto: alles werkt weer naar behoren. Geen lampje, volledig vermogen en weer werkende start/stop.

Met ongeveer 10.000km moet hij z'n beurt weer hebben en dan zal ik ze vragen om naar die slang te kijken, of die mogelijk is gescheurd.
Afbeelding
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Nou, het is even stil geweest van mijn kant, maar ik ben flink de sjaak. De afgelopen week sloeg- en bleef de auto wederom in noodloop, één keer zelfs zo erg dat optrekken niet eens meer mogelijk was.
De auto staat vandaag bij de dealer voor de 70.000 beurt, bellen ze net om door te geven dat de magneetklep in de turbo kapot is en er een nieuwe turbo in moet. "Oh ja", voegt ie toe, "het roetfilter is ook aan het eind.

Jongens wtf is dit hé, auto van net 4 jaar oud en 70dkm op de teller.
Uiteraard is de dealer waar ik de auto heb gekocht failliet, dus die kunnen ook niks meer voor me doen.

Eerste en laatste Fiat voor mij :evil: :x
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Kingpin »

Dat is nog lang zeg, meeste VW's halen nog geen 60000 met de eerste blok :lol:

Geloof er niks van eerlijk gezegd magneet klep zit niet eens op de turbo , regelt enkel de druk via vacuum . Laaddruk storing is dus een gevolg van een defecte magneet klep, is wel logisch eigenlijk. Maar dat de turbo en je roetfilter maar ook vervangen moet worden is echt gelul.

Je bent niks verplicht als je al uit de garantie bent, ga desnoods na een andere garage en laat hun opnieuw diagnose stellen, of probeer je zelf de magneet klep te vervangen kost niks en is nog geen 5min werk.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Tsja ik vind het ook een raar verhaal. Een half jaar geleden is dus de druksensor al vervangen, dat was mogelijk dus niet het probleem.
Nu staat de melding van de DPF hier natuurlijk los van, die heeft al eens eerder een geforceerde regeneratie gehad (al heeft de auto nooit iets gemeld oid, ook geen lampje van x mislukte gereneraties).


Anyway, kan iemand misschien een goede garage aanbevelen die hier evt naar zou kunnen kijken? Zelf ben ik natuurlijk ook maar overgeleverd aan wat de dealer zegt, en is het idd een simpel dingetje en laten ze me enkel betalen voor een "nieuw gemonteerde" turbo.

Of mogelijk iemand van het forum zelf (uiteraard tegen gepaste vergoeding).
Ik ben bereid het hele land door de rijden, als het maar gefixt wordt zonder dat ik genaaid word.

De dealer neemt morgen overigens contact op met Fiat om te kijken of er nog coulance mogelijk is, maar er is nogal een verschil tussen een nieuwe turbo of enkel een nieuwe klep of wat dan ook.


Of het trouwens voor mij ook 5 minuten zou zijn durf ik trouwens te betwijfelen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Kingpin »

Ik heb de software om en eventueel rijdend uit te lezen , ben zelf geen auto monteur maar toch wel redelijke kennis hoe of wat

Ik kom uit wageningen.


Wat het beste zou zijn is even een eenmans garage opzoeken die de goede uitstraling heeft , hier kunnen ze je toch vaak wat zonder dat het je wat kost en eventueel de nodige reparaties te bespreken


Mijn vraag aan jou , je auto rijd dus normaal enkel als je over de 3500 toeren gaat schiet die in noodloop? Heb je nu motorstoring of lampjes branden?
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Nee, de auto lijkt permanent in noodloop te zitten. Dit is nu ongeveer een week zo en het begon kort na het starten en wegrijden, na een warme start.
Vorige week heeft de auto 2,5 dag stilgestaan, maar ook daarna direct noodloop. Eén keer had ik zelfs iets wat leek op een dubbele noodloop. Ik reed 70 in de file en opeens minderde auto langzaam vaart, hij kwam niet meer vooruit. Na het opnieuw starten op de vluchtstrook reed hij weer normaal verder, in noodloop weliswaar.

De garage gaf aan dat ze de melding er ook niet uit krijgen, hij blijft terug komen gaf de dealer aan.

De vorige keer (dus paar maandjes terug) trad het inderdaad op bij vol gas en boven de 3500 toeren, maar ook niet consequent. Ik kon het niet bewust forceren zeg maar.
Die melding was overigens weg nadat de auto een nachtje stil stond...

De verklaring van de garage toen was dat dit mogelijk door het roetfilter zou komen, omdat die teveel tegendruk gaf als ik toevallig vol gas reed tijdens het regenereren.
Het gaat er bij mij echter niet in dat zowel de turbo als het DPF kapot zijn, maar dat gaf jij ook al aan.

Een nieuwe turbo, nieuw roetfilter, en dan ook nog de 70.000km beurt en oliewissel... Daar zat ik niet echt op te wachten, dan is ie zowat financieel total loss :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Kingpin »

Na mij idee heeft elke storing een reden die reden moet je dus oplossen en dat doe je niet door te resetten, je zit toch nog in de garantie?
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Was dat maar zo'n feest, ik heb hem in september 2013 gekocht. Standaard half jaartje BOVAG garantie, waarbij de verkopende dealer dus ook nog eens failliet is (Koops Furness / Fivan).
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

Als ik Google op Fiat P0238 kom ik een paar meldingen (AMT Forum) tegen over een vaker voorkomend probleem bij meerdere merken met een waste-gate die blijft hangen.
Het schijnt dat dit is te verhelpen door de boel de reinigen.

Het roetfilter kun je natuurlijk laten spoelen/reinigen. Je kunt in ieder geval vragen welke waarde ze hebben uitgelezen.
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Zojuist nog contact gehad met de dealer. Ik heb het een beetje verkeerd omschreven, het is niet de magneetklep maar de electroklep, dus wel echt op de turbo.
Het verbaasde hem ook dat ik niks merkte met rijden.

De coulance van Fiat en de dealer is zeker redelijk te noem. Een nieuwe turbo, plus de 70.000 beurt en oliewissel kost me totaal €~950. Daar zit dan voor de zekerheid ook weer een geforceerde regeneratie bij en natuurlijk 2jaar garantie op de onderdelen.
Tevens maken ze het hele inlaattraject schoon.

Ik heb er akkoord voor gegeven, het lijkt dus nog mee te vallen.
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door Rado »

Dit klinkt inderdaad redelijk. Zeker inclusief het reinigen van het inlaatkanaal; dit is een behoorlijke klus als ze gasklephuis, EGR klep en inlaatbuis loshalen.
Als ze de turbo toch los hebben ze ook de mogelijkheid om de roetfilter te spoelen.

Dat je niet veel gemerkt hebt tijdens het rijden kan voorkomen als je naast rustig optrekken veel met een bepaalde snelheid rijdt, b.v. op cruise control.
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door MB560822 »

Dit zinnetje intrigeert mij:
bxpeter schreef:Na de vervanging van de druksensor is het probleem ongeveer 3 maandjes / 10dkm weggebleven waarna ik bij volgas @ 4000 tpm opnieuw een motorstoring kreeg.
Puur uit interesse, waarom rijd je volgas @ 4000 toeren? Het is een diesel, waarom zou je zoveel toeren willen maken? Maximale vermogen zit op 3750 toeren en bij 3750 zit je al ver voorbij de top van de koppelkromme..
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Bericht door bxpeter »

Valide vraag. Het zal inderdaad ongetwijfeld iets minder zijn geweest, eerder in de buurt van de 3500-3700.
Overigens zijn dat soort relatief hoge uitschieters sowieso schaars bij mijn rijstijl, doorgaans rijd ik eigenlijk erg rustig. Maar ivm de chiptuning van Savali pakt hij na het schakelen net wat beter op als je in de versnelling ervoor al wat hoger in de toeren zit.
Afbeelding
Plaats reactie