Het grote BANDEN verzameltopic

Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Jan_Kol »

Jan_Kol schreef:Vredestein Quatrac Lite 185/65 R 15 88H (brandstof C, Nat wegdek C en geluid 68dB)
Inmiddels er één dag op gereden en de eerste kennismaking is prima bevallen... Steviger wegligging dan op de op zich al niet slechte Birdgestone winterbanden. Maar de geluidsproductie is veel, heel veel minder en het weggedrag voelt "vaster" aan.

Monteur Stefan van De Garage Meppel, waar de banden zijn gemonteerd, stelde dat de gebruiksduur wel zou meevallen. Hij heeft de voorgangers van mijn Vredestein 4-seizoenen banden nu 40.000 km onder zijn auto en stelt met zijn "stevige rijstijl" dat ze nog zo'n 5.000 km meegaan (het is iemand die zeker niet op "sliks" wil rijden) en dat is precies de afstand die met de - voor zover ik weet - originele banden ook is gereden. Alleen ben ik nu van het twee keer per jaar wisselen van wielen af en hoef ze ook niet meer op te slaan (nou ja tot de winter nog wel, want ze nu te koop aanbieden lijkt mij weinig zinvol (die van de Daihatsu heb ik ook nog... ).

Jan

P.S. Ik zie zojuist dat het nog "runflat banden" zijn ook, dus bij lekke band kun je nog ergens komen, zij het met lagere snelheid (max. 80 km/h) en wat beperkt in afstand maar toch.... de kans op onder barre omstandigheden een band te moeten wisselen is daarmee fors kleiner geworden. Jaaa, ik weet het je rijdt nog zelden een lekke band maar toch.

J
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Jarre »

Ik ben van Pirelli P Zero Nero naar Uniroyal Rainsport 3 gegaan, het nieuwste type dus met shark profiel.
In nat weer presteert de uniroyal effectief beter dan de pirelli, maar bij +/- 20gr en zonnig voel ik dat de pirellis meer in de weg beten, iets meer grip.

ben er toch tevreden mee, voor die paar dagen mooi weer dat we hebben zit ik toch meestal op de motor, en als het regent in de auto :mrgreen:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Sandyman
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 26, 2013 12:21

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Sandyman »

Hier heb ik er vorige week 4 nieuwe Continental EcoContact 5 onder laten zetten. Tot nu toe heel tevreden. Het is stiller in de auto en het rijdt ook nog weer eens zuiniger (kilometertje per liter ongeveer).
nuvolari
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 09, 2012 20:21

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door nuvolari »

P.S. Ik zie zojuist dat het nog "runflat banden" zijn ook, dus bij lekke band kun je nog ergens komen, zij het met lagere snelheid (max. 80 km/h) en wat beperkt in afstand maar toch.... de kans op onder barre omstandigheden een band te moeten wisselen is daarmee fors kleiner geworden. Jaaa, ik weet het je rijdt nog zelden een lekke band maar toch
Passen deze runflat banden op iedere type velg? Ik ben op zoek naar een nieuwe set Bridgestone Potenza of Continental SportContact in de maat 205/45/17 en deze zijn ook leverbaar als runflat. Dit zou wel handig zijn want ik heb geen reservewiel.

Nuvolari
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Jarre »

ja past op elke velg maar je moet wettelijk gezien (in belgie) bandendruksensoren hebben omdat je niet zo snel merkt dat je lek staat.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Kevinr1989
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 8:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Kevinr1989 »

Heb dik een jaar als vakantiekracht met banden gewerkt en moet zeggen, het gewichtsverschil alleen al tussen een normale band en "runflat" band is opmerkelijk. In de praktijk zou je nog 50 kilometer moeten kunnen rijden met een lekke band werd mij aldaar uitgelegd. Uiteraard zijn ze wel duurder en zolang je geen sensoren hebt om je bandenspanning te meten, lijkt me het niet heel erg nuttig om dit onder je auto te leggen ;)
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door EvoDaan »

Zojuist even de auto aan het wassen en toen viel me op dat linksachter de velg iets buiten de band komt. Bij de overige 3 banden valt er een klein randje 'over' de velg heen. Betekend dit dat de band niet goed om de velg is gezet of zal het iets met spanning te maken hebben?

Hieronder een fotootje, hoop dat het duidelijk genoeg is.

Afbeelding
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door tonyvandenbroek »

Als het allemaal dezelfde banden zijn, zou ik even naar de bandenboer rijden (of dealer). Misschien zit de band er niet helemaal lekker op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door EvoDaan »

Heb voor Pirelli en achter Continental liggen. Binnenkort moet ze toch voor een beurt en dan vraag ik er wel even naar.
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Odelot »

Misschien heeft die ene band geen velgbeschermrand?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door RaydeJee »

Zo ziet het er wel uit. Bij mijn vorige 17" set had ik ook randbescherming en dat zag je heel duidelijk zitten.
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door unstable »

Heb wel ervaring met de Toyo Proxes. Stervensdure banden, goede grip maar wat een herrie.
Ik zou ze niet aanraden voor iemand die niks geks met zijn/haar auto doet. Ik was persoonlijk erg blij dat ze versleten waren.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Puntoevo »

Ik ben op zoek naar goede 16 inch bandjes voor sportief straatgebruik, graag met een stijve wang. Heb nu Goodyears, type weet ik zo niet, maar deze zien er uit als ballonnen...

Iemand een goede suggestie? Ikzelf dacht aan Uniroyal Rainsport, Bridgestone Potenze oid.

Ik bedoel niet zoiets -]
Afbeelding

Maar het mag wel goed plakken ;)
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door RaydeJee »

Ik denk dat je het makkelijkst een 'stijve' wang creëert door een lagere wang te nemen. Oftewel, misschien voor een andere bandenmaat gaan?
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Puntoevo »

RaydeJee schreef:Ik denk dat je het makkelijkst een 'stijve' wang creëert door een lagere wang te nemen. Oftewel, misschien voor een andere bandenmaat gaan?
Ik begrijp je, heb nu al een afwijkende maat, ben van 195/55/16 naar 205/50/16 gegaan.
Het vreemde is dat ik nu 2 banden heb van hetzelfde model echter is de een een ouder type. Het nieuwe type heeft ballonwangen terwijl het oude type dat niet heeft. Snelheids index is ook hetzelfde :)
Plaats reactie