Het grote BANDEN verzameltopic

Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Mario TT »

nielslu schreef:Ik heb even jullie advies nodig.

Op onze GP zitten originele 15" lichtmetalen velgen met 175/65 R15 Michelin Energy Savers, deze banden zijn vanwege haarscheurtjes aan vervanging toe (profiel is nog best ok).

Mijn vriendin rijdt in deze auto ongeveer tussen 5.000 en 10.000 km per jaar. Daarom overwegen wij Michelin CrossClimate banden. Van wat ik zo op internet lees komen deze banden goed uit testen en daarnaast heb ik zelf goede ervaringen met Michelin banden.

De CrossClimate's zijn echter niet in de maat 175/65 R15 verkrijgbaar maar wel in 185/60 R15 en 185/65 R15. In het instructieboekje van onze GP staat dat 185/65 R15 ook een standaard maat is voor de 1.4. Maar als ik er bandencalculators op los laat komt de maat 180/65 R15 als alternatief naar voren.

Wat is nu dan de juiste maat?
Is de bandenmaat in de boordcomputer van de GP aan te passen?

De maat 185/65 R15 is een veel voorkomende maat dus ook financieel aantrekkelijker, echter wil ik niet bezuinigen op goede banden (het is immers het enige contact met het wegdek).
Je hebt ook eenzelfde type van Goodyear, ook een zomerband met M+S en die komt beter uit sommige testen dan de CrossClimate. Zie hier:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Skrymger »

Ik heb zelf nu bridgestone poteza's 205/45/17 erop laten leggen voor. En damn wat een verschil. Rijd echt Mega lekker!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door provsen »

ga hier wat meer moeten volgen :) ik moet nodig nieuwe banden ik was aan het kijken naar de nieuwe pirelli pzero die scoren relatief goed maar ik vrees nog steeds voor de slijtage

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Aprilialennart
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: di mar 29, 2016 21:01

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Aprilialennart »

Door een lekke band de winterbanden aangeschaft en laten monteren.
de Goodyear ultragrip 9 in de standaard maat 185/65 R 15
Positief is dat de banden aangenaam stil zijn in vergelijking met de zomerbanden.
van de winter maar rustig gaan kijken voor een setje lichtmetaal voor de zomerbanden.
Gebruikersavatar
Tropic
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 21:57

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Tropic »

Eind maart vier Hankook banden eronder gezet en zojuist bij de garage het bericht dat de voorbanden nog 2.5mm over hebben :o en dat na 20.000km. Nu twijfel of ik de achterbanden voor zal doen of voor een set all season of winterbanden zal gaan (rijd 20km woon-werk binnendoor).
Daarnaast remblokken en schijven matig (vragen ze 550€ voor!) ik denk dat ik zelf ook wel kan eigenlijk..
Afbeelding GP 1.4 T-Jet Sport 2008 | Triumph Street Triple 2007
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Giordino »

Dat is wel heel erg snel gegaan qua slijtage [emoji53]
Remmenrij is op zich niet heel moeilijk als je maar het juiste gereedschap hebt
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Aprilialennart
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: di mar 29, 2016 21:01

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Aprilialennart »

Rijd inmiddels 1,5 week op de winterbanden. Geen sneeuw of echte kou gehad. Wel veel regen. Merk goed het verschil tussen goede winterbanden en budget zomerbanden. Grip met winterbanden in de regen is vele malen hoger. Zit te kijken naar nieuwe velgen voor de zomerbanden, eventueel kan het een andere maat zijn omdat ik de rotalla banden (2 stuks lagen voor) zeker niet meer terug wil monteren. Heeft iemand tips voor goede velgen en banden en welke maat velgen adviseren jullie om te plaatsen. De oude zomer achterbanden zijn nog redelijk goed en kunnen nog 20.000 km mee verwacht ik en hebben de standaard maat 185 65 r 15.

Lennart
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Mario TT »

Ik heb nu 185 45 17 onder mijn Punto sport liggen. En ik schrok nogal van de prijzen van de banden. Mijn voorbanden zijn over een jaar toe aan vervanging en dat kost evenveel als een setje (4) goodyear all season banden met stalen velgen (15")! Ik zet erover na te denken om mijn velgen te verkopen maar levert dat nog iets op?
Bovendien denk ik dat het ook nogal wat brandstofverbruik scheelt, ik reed namelijk een paar weken geleden in een leen Punto van de dealer op normale banden en deze auto was gewoon veel zuiniger dan mijn auto (zelfde rijstijl). Heeft iemand ervaring met brandstof verbruik en brede en niet brede banden? Ik rij nu met mijn TA ongeveer 5l/100km. Record is 4,6l/100km.
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door FeaR »

31-10-2014 bij 81.640 km was rondom Continental SportContact 5 205/45/R17 geplaatst onder de Grande Punto 1.4 T-Jet. Net geen twee jaar later (net terug van de garage) ligt er nu rondom Dunlop SportMaxx RT 2 in 215/45/R17. Teller staat nu op 98.685 km. Dus net iets meer dan 17.000 kilometer gedaan met een setje banden. Best schokkend eigenlijk aangezien je op internet toch wel leest dat men 20.000 - 30.000 doet met een setje SportContact 5. Zeker aan de kant waar de aandrijving niet zit.

Banden weer bij Profile er onder laten leggen. Had ze - net als vorige keer - de internetprijzen gegeven en gevraagd of ze iets aan de prijs konden doen. Weet de exacte bedragen niet meer maar als je op de site kijkt was ik net geen 600 euro kwijt voor vier Dunlop SportMaxx RT 2 in 215/45/R17 inclusief opleggen. Waar andere winkels (online bestellen en dan bij een garage in de buurt er op laten leggen) veelal rond de 450 uitkwamen. Dat met opleggen was trouwens wel tricky. Adverteren ze met 10 euro per band om op te leggen, maar dat blijkt dan alleen voor metalen velgen te zijn of alleen tot 15". Daardoor werd de prijs voor opleggen soms nog best aanzienlijk. Maar goed, Profile is keurig tot dezelfde prijs gekomen.

Eens zien hoe lang ik rond ga rijden op een setje Dunlop. 215 in plaats van 205 staat trouwens toch best netjes. Van achter is de auto net wat sportiever. De tellerafwijking neem ik voor lief. De teller zou bij 120 km/u nu eigenlijk 122 km/u aan moeten geven. Maar aangezien de teller van de Punto al redelijk (6 - 8 km) afwijkt naar beneden wordt dat gat alleen maar kleiner en dus in mijn voordeel.

Na de winter de originele Double Cork naar de schadeherstel brengen om te laten spuiten. Ga dat niet doen met de komende wintermaanden. Twijfel alleen nog over de kleur. Antraciet is chique, maar op een zwarte auto... misschien toch maar gaan voor de standaard kleur. Gelukkig heb ik nog een "paar" maanden om te twijfelen :P
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door meloenie »

Mario TT schreef:Ik heb nu 185 45 17 onder mijn Punto sport liggen. En ik schrok nogal van de prijzen van de banden. Mijn voorbanden zijn over een jaar toe aan vervanging en dat kost evenveel als een setje (4) goodyear all season banden met stalen velgen (15")! Ik zet erover na te denken om mijn velgen te verkopen maar levert dat nog iets op?
Bovendien denk ik dat het ook nogal wat brandstofverbruik scheelt, ik reed namelijk een paar weken geleden in een leen Punto van de dealer op normale banden en deze auto was gewoon veel zuiniger dan mijn auto (zelfde rijstijl). Heeft iemand ervaring met brandstof verbruik en brede en niet brede banden? Ik rij nu met mijn TA ongeveer 5l/100km. Record is 4,6l/100km.
In de regel kan je stellen : Bredere banden is meer rolweerstand dus uiteraard hoger verbruik.

Wat velgen opleveren? Hangt af van welke velgen je te koop hebt :)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Mario TT »

Dezelfde als deze auto heeft: http://www.tweedehands.nl/autos/fiat/pu ... 92426.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Natuurlijk zijn ze gebruikt en hebben ze wat gebruikssporen.
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Giordino »

Dat type velg type 434 zijn volgens mij redelijk gewild.
Hebben wel is te koop gestaan hier op het forum, kan alleen niet zo snel een advertentie terug vinden.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Mario TT »

Okee, Ik denk dat ik die van mij ga verkopen dus mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het graag. Dan stuur ik via de mail wat foto`s door. Ik wil namelijk graag banden die ook wat minder gevoelig zijn voor wegen die verkanten en vier seizoenen banden zodat ik ook met wintersweer kan doorrijden.
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Giordino »

Maak anders een topic met foto's aan in het marktplein gedeelte.
En geef een prijs indicatie, wel zo handig voor zowel jou als verkoper als de toekomstige koper [emoji6]
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Mario TT »

Ja dat klopt, alleen dan moet ik wel een idee hebben over wat ik ervoor kan vragen.
Plaats reactie