Het grote BANDEN verzameltopic

Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door DPhilippi »

Zo, 13 pagina's aan bandenpraat doorgenomen.

Wat is blijven hangen:
- Pirelli P Zero Nero > Plakt het meest aan de weg, maar zal iedere ~20.000km een nieuw setje vereisen.
- Dunlop Sport Maxx > Doet het goed, maar hoe veel km een setje mee gaat is niet voorbij gekomen.
.. Andere banden komen zelden voor en zijn dus ook niet blijven hangen.

Zelf rijd ik momenteel op Maxxis Victra Sport Zero One. Zover mijn bandenervaring gaat, vind ik het een mooie middenweg tussen grip en slijtage. Grip laat bij sportief rijgedrag soms steekjes liggen, maar daar staat tegenover dat de band zeker wel 40.000km mee gaat.

Zodra mijn huidige set banden op zijn, wil ik graag iets nieuws proberen. Ik kwam al snel uit bij P Zero Nero's, maar die laat ik mooi achterwege aangezien ik niet van plan ben iedere 20.000km een nieuwe set aan te schaffen. Waar ik weinig over hoor en daarom eigenlijk wil testen zijn banden van Toyo Tires. Na uitgebreid onderzoek kwamen er drie banden van Toyo aan het licht:
  • Proxes CF2 > C rolweerstand / B grip bij natte omstandigheden / naar zegge lange levensduur
  • Proxes T1 Sport plus > E rolweerstand / A grip bij natte omstandigheden
  • Proxes T1-R > F rolweerstand / C-E grip bij natte omstandigheden
De CF2 en T1 Sport plus hebben mijn aandacht. Als de T1 Sport plus doet wat ze beweren, dan is dat een prima band om het Nederlandse weer te trotseren. Echter heb ik geen flauw idee hoe veel km de band gemiddeld mee gaat (???). De Proxes CF2 is voor mij ook een band om te overwegen. Een lage rolweerstand om het verbruik te bevorderen en lange levensduur spreken mij zeker aan. Ook zou deze band de Nederlandse weersomstandigheden net zo goed aan moeten kunnen als de T1 Sport plus.

Ik ben benieuwd wie er nog meer ervaring heeft met Toyo en mij kan helpen een besluit te maken. Het is voor mij belangrijk dat de banden niet te snel slijten. Ze mogen gerust 40.000km mee kunnen gaan (ik onderhoud ze sowieso). Een lage rolweerstand zie ik alleen maar het positieve van in. De TwinAir is een érg leuk motortje, maar het verbruik varieert heel erg. Van overdreven zuinig cruisen tot een echte alcoholist bij sportief rijgedrag. Hecht ik waarde aan grip.. Tuurlijk, maar het is niet prioriteit nummer één. Ik rij soms sportief, maar ik zoek zelden de grens op.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door RVE »

Als ik lees wat je zoekt in een band zou ik niet voor Toyo's gaan. Zijn doorgaans niet zo slijtvast.
Al eens gekeken naar Goodyear? Een van de Eagle modellen, of de F1?
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door jponsen »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Vredestein Quatrac 5 banden?

Ben namelijk benieuwd naar het geluid en een algemene mening.

Gaat om 215/45/R17 91Y XL.
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Sjoerd H. »

Ik heb een kleine vraag.
Ik heb onlangs nieuwe velgen onder de auto gelegd, en nu is het verbruik ineens massief toegenomen.
Waar ik eerder makkelijk 1:30 reed, rij ik nu dik 1:20 of iets vergelijkbaars. ook met optrekken staan er hele andere cijfers... in het algemeen dus veel meer.

Oude situatie:
18" 7.5 J velgen met:
2 x 225/35/18 Goodyear eagle F1 asymmetric
2 x 225/35/18 Uniroyal rainsport 3

Nieuwe situatie:
17" 7J velgen met:
4 x 215/45/17 Uniroyal rainsport 3

Zelfde bouten. Hoogte zou moeten kloppen, al merk ik wel dat bij volledig insturen naar RECHTS aanloopt, maar naar LINKS niet. Ehh? Daar kan ik nog wel mee leven.

Is dit normaal? Plakken de banden te veel? wat verklaart dit gebruik?
Alvast bedankt!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door tonyvandenbroek »

Sloffen zijn te breed. Voor 17" zou je 205 bandjes nodig hebben. Dan lopen ze niet aan, en heb je geen teller afwijking. Althans minimaal.
Afbeelding
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door RVE »

Lijkt me geen verklaring voor het toegenomen brandstofverbruik, gezien er eerst 225's onder lagen.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Sjoerd H. »

tonyvandenbroek, we hadden met de bandenboer gekeken en het kon opsich allebei. Op 7J past 205 tm 225, dus dacht in het midden te gaan zitten zodat de wang mooi omhoog staat..

Mijn zwager zei dat het mogelijk zou zijn dat de bouten te lang zijn en in de trommelremmen schuren.. zou dat kunnen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Neidjel
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 103
Lid geworden op: di mar 07, 2017 15:19

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Neidjel »

Niet gerelateerd aan het verbruik maar wel het aanlopen; Ik heb zelf ook 215/45r17 op een 7j velg en bij mij loopt niks aan (sport onderstel). Tellerafwijking gemeten met GPS is bij mij kleiner dan met de originele bandenmaat. Deze maat is echt niet per definitie te breed of te hoog. ET waarden van de velg kunnen wel te hoog/laag zijn waardoor er iets aan kan gaan lopen.

Het verbruik kan ik dan weer niet verklaren. Door de smallere band zou je denken dat je minder zou gaan verbruiken..
P-188
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 21, 2017 21:27

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door P-188 »

Michelin energiesaver +2
Perfecte band onder de Pevo !
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Blu Magnetico »

Laat ik maar weer eens wat beweging in dit topic veroorzaken... :)

Ter vervanging van de voorbanden in maat 205/45 R17 (88V) voor de T-jet Sport overweeg ik Dunlop Sport Maxx RT2 vanwege het energie label (verbruik: C, grip bij nat wegdek: A, geluid: 69 dB) en door de vele enthousiaste reacties in dit topic.

Ik ben op zoek naar een zomerband, eventueel all-season band en rij hooguit 10.000 km per jaar.

Maar ik heb ook een paar alternatieven gezien en ben benieuwd naar jullie meningen:
- Bridgestone Turanza T005 (B/A/72dB)
- Michelin Primacy 3 (C/A/69dB)
- Michelin Pilot Sport 3 (C/A/70dB)
- Uniroyal Rainsport 3 (C/A/72dB)

Toelichting:
De Turanza's scoren iets beter qua verbruik, maar wel iets meer geluid. Zelfde prijsniveau als de RT2.
De beide Michelins scoren vrijwel hetzelfde als de Dunlop en ook ongeveer dezelfde prijs.
De Uniroyal scoort hetzelfde als de Sport Maxx, met iets meer geluid, maar qua prijs gunstiger.

Welke band zouden jullie kiezen als runner-up in de selectie, of vinden jullie misschien zelfs beter dan de Dunlop Sport Maxx RT2?
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Odelot »

Hier alleen ervaring met de Dunlop Sport Maxx RT2. Die bevielen mij uitstekend.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Blu Magnetico »

Het zijn de Dunloppers geworden. :D
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Ian Moone
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 05, 2018 8:45

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door Ian Moone »

Onder onze "nieuwe" Grande Punto zitten 4 kersverse Michelin CrossClimate+ bandjes.

Dezelfde bandjes had ik ook onder ons vorige gebakje en bevielen top. Optimale grip onder alle weersomstandigheden, gaat lekker lang mee en qua rolgeluid valt het ook reuze mee.
Gebruikersavatar
GrandePunto8265
Berichten: 3
Lid geworden op: wo aug 16, 2023 18:12
Locatie: Kampen

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Bericht door GrandePunto8265 »

Goedenavond,

Hier een vraag mbt velgen/banden.

Ik bezit een Grande Punto uit 2009
en moet mijn banden gaan verwisselen (huidige 175 65 15 Altimax General Comfort)

Ook de velgen hebben hun beste tijd gehad en ben dus maar ineens aan het uitkijken naar een nieuwe set banden+velgen bij elkaar. Hiervoor is mijn oog gevallen op de Inter Action Phoenix 6.5x15 4x100 ET37 73.1 Zwart met rode rand

Via xxxxpneus.nl heb ik de velgen tegengekomen. In omschrijving staat dat deze passen op Fiat Grande Punto.
Na de velgen in winkelmandje te hebben gedaan en te willen afrekenen, krijg ik onderstaand bericht dat de velgen toch niet compatibel zouden zijn met de auto.

Afbeelding

Kan iemand meer informatie geven of de velgen nu wel of niet zouden passen?
Mocht het nog uitmaken, voor de nieuwe banden zou ik de Roadhog RGAS01
185/65 R15 88 H willen gaan gebruiken

Ik hoor graag jullie hulp

Dank en groet
GrandePunto8265
Plaats reactie