Rommelig schakelen Dualogic

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Jan_Kol »

Het valt mij op dat de Dualogic, als die terug moet schakelen en direct daarna weer op moet schakelen regelmatig compleet de weg lijkt te zijn. Zo ongeveer alle versnellingen worden dan doorlopen en pas als dat is gebeurd komt de zaak weer in de stand die het moet zijn. Dat geeft mij soms een wat onveilig gevoel, want het is net alsof de versnellingsbak computer niet weet wat er van wordt verwacht en dan hoop ik maar dat de auto gaat doen wat ik wil.... (gebeurt gelukkig wel maar het blijft een vreemde gewaarwording).

Toelichting: Soms komt het voor dat je moet inhouden om direct daarna weer op snelheid te gaan rijden b.v. 80 km/h > 55 km/h > 80 km/h. In zo'n situatie lijkt het wel of de computer compleet het spoor bijster is en het is een geschakel van jewelste en dat via zo ongeveer alle versnellingen (behalve de achteruit ~] ) en een motorlawaai dat je bijna zou denken dat het spul niet goed is. Maar verder merk ik geen problemen.

Oh ja, een kilometer of 1.500 geleden is de Dualogic computer gereset.

Jan
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Jan_Kol »

Hier schreef ik dat de nieuwe accu het functioneren van de Dualogic leek te hebben verbeterd. Helaas is de zaak weer terug bij af en blijft "even vlot" een gaatje op een rotonde inprikken een heikele zaak. Het aangrijpen van de Dualogic is gewoon terug bij af ofwel niet echt fijn. In bepaalde situaties best gevaarlijk, want je verwacht dat de auto direct gaat rijden maar heeft zo nu en dan eerst tijd nodig om "na te denken" alvorens te beslissen toch maar aan het werk te gaan :twisted:. Die traagheid is niet aangenaam en geeft geen veilig gevoel om het netjes te stellen.

Jan
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Odelot »

Ik weet niet hoeveel ie gelopen heeft, maar misschien moet je de olie van de bak wel verversen een keer. Daar kun je ook rare problemen door krijgen. In elk geval bij bmw's. Ik weet het, dual logic is een heel ander systeem, maar misschien wel de moeite om eens naar te kijken...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Jan_Kol »

Van de week had de GP precies 60.000 km gereden. Bij aflevering in mei (met ca. 53.000 km) was de hydraulische olie vervangen. Ik ben dus bang dat dit niet het probleem is...

Jan
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Dick Kroon »

Hoi Jan_kol,

Ik heb al 7 jaar een Dualogic (56000KM) en heb 4 jaar geleden een bak probleempje gehad, was een kleine reparatie. Hierna deed de bak ook wel eens vreemd en met een software update was het probleem verholpen. Uit je verhaal begrijp ik dat het een niet een nieuwe auto betreft. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de auto nooit een software update heeft gehad. Resetten alleen is geen update. Ook vraag ik me af of je een pittige rijder bent, in dat geval zou ik de ecostand niet gebruiken.
Dit is vervelend bij vlotte en met name binnen de bebouwdekom ritten. Ik rij altijd in de ecostand, maar binnen de bebouwde kom ben ik een brave rijder.
De ecostand schakeld bij 50 al in de vijfde versnelling en even snel bij gassen is er dan niet bij, omdat hij dan eerst terug moet schakelen en soms wel naar de drie.
Is dus rete irritant want het kost tijd om een paar tantjes terug te zetten. Het is even een gewenning en uitproberen wat je het beste bevalt. Eco of geen.
Overiggens in parkeer garages en oplopende (heuvel/berg) wegen, zet ik de bak altijd in manual, ik houd dan het schaleken liever zelf in de hand.
Ik heb het wel eens gehad dat ik een helling opreed en net op een schakelmoment moest inhouden en metteen weer gas bij gaf. Dat gaf het effekt uit jou verhaal.
Ik heb verders geen slechte ervaringen met de Dualogic en vind het prima rijden.

Adios,
Dick
Sandyman
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 26, 2013 12:21

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Sandyman »

Dick Kroon schreef:Ook vraag ik me af of je een pittige rijder bent, in dat geval zou ik de ecostand niet gebruiken.
Dit is vervelend bij vlotte en met name binnen de bebouwdekom ritten. Ik rij altijd in de ecostand, maar binnen de bebouwde kom ben ik een brave rijder.
Even los van de vraag van Jan, maar ik heb sinds de aanschaf van de GP automaat de ecostand aanstaan. Omdat ik ook wel eens de problemen had die jij schetst, heb ik 3 tankbeurten geleden de ecostand uitgezet om te kijken wat het met het echte verbruik scheelt (dus aan de pomp en niet de boordcomputer). Tot mijn verbazing zijn de afgelopen 3 tankbeurten de beurten waarop ik het zuinigst heb gereden (van de afgelopen 10.000km). Erg vreemd, maar die ecostand komt er bij mij niet meer op -]
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Dick Kroon »

hoi Sandyman,

Hmmm! :shock: Altijd in de veronderstelling geweest dat het wat zuiniger zou rijden i.v.m. de korte schakel momenten.
Ik denk dat ik het ook maar eens ga uitproberen.
Bedankt voor je opmerking. ~]

Adios,
Dick
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Jan_Kol »

Hey Sandyman,

Dat ga ik dan ook maar eens proberen. Inderdaad maak ik veel korte stadsritten en zal die eco ook maar eens uitzetten. Daar was ik nog niet op gekomen maar dit is zeker het proberen waard. Overigens vind ik het verbruik van de GP erg tegenvallen t.o.v. de Daihatsu Applause automaat die ik had. Ondanks de vloeistofkoppeling en flink pittiger motor (100 pk) gebruikte die wat minder benzine dan de GP.

Overigens is de software van de versnellingsbak sinds ik de auto heb minstens 3 keer gereset (2 keer in Putten waar ik de auto kocht door de Fiat garage daar omdat de Ford dealer die de auto aan mij verkocht dat niet kon doen en 1 keer in Vledder door de Fiat dealer aldaar). Maar dat rommelige schakelen is gebleven. Toch denk ik dat de zaak op zich goed werkt want in (te) vele 30-km zones hier ter plaatse schakelt de auto pas naar de 3-e versnelling als de motor wat op temperatuur is gekomen en als die nog koud is blijft de 2e versnelling gehandhaafd.

Jan
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Rommelig schakelen Dualogic

Bericht door Jan_Kol »

Even een "update": de ECO staat nu min of meer permanent uit en binnen de bebouwde kom werkt het spul een stuk prettiger en is "even vlot" een rotonde oprijden geen avontuur meer in de geest van doet-ie-'t-of-doet-ie-'t-niet. Het is weer even wennen maar ik denk dat ik een stuk blijere GP-rijder ben geworden. Nu dan ook nog dat verbruik eens in de gaten gaan houden.

Wordt vervolgd.

Jan
Plaats reactie